A vonal történeti alapvetéseivel kapcsolatban vannak téves információk. Az elmaradó utasforgalom misztériumára politikai okok vezettek. Az akkori kormány és a vele azonos (és azóta sem változott) politikai beállítottságú vasúti vezetése mindenképp fel akart számolni minél több vasúti összeköttetési lehetőséget. A valóság az, hogy egy vonalon (bármelyiken), mindig változó a kihasználtság térben és időben, de sokkal egyszerűbb és olcsóbb egy-egy kihasználatlanabb pár megállót érintő szakaszon átvinni a forgalmat, mint a kihasználtabb részek önálló szakaszkénti üzemeltetése. A vasút, miután abban volt "érdekelt" (közutas lobbi), ezeken a szakaszokon, és az amúgy valóban csekély kihasználtságú délelőtti, és késődélutáni órákban tartott hétvégén utasszámlálást, majd a mérési eredmények alapján a tömött hétköznapi hivatásforgalmú vonatokat törölték a menetrendből. Így lett "kihasználatlan" a 13-as vonal, és olyan műszaki állapotban lett bezárva, amilyen amúgy most is sokszáz kilométerszám van használatban. Voltak problémák, és volt folyamatos karbantartás is. Semmi különös. A többi csak mítosz.
Mit lehetne tenni a reptérrel? Ha arra lenne számdék, hogy a vasút megmaradjon, akkor két megoldás kínálkozik. Az egyik, egy szintbeli eltolás, mert a dízeles űrszelvény gyakorlatilag a felszállópálya szintje alá is elhelyezhető lenne, és így mint egy jó széles hídon, felette lehetne repteret üzemeltetni. Erre vannak példák százával, nem kell kitalálni a csőben a lyukat. Ha viszont kevésbé futurisztikus megoldást keresünk, akkor a vasúti vonalvezetést Naggyimót északi szegleténél egy balos ívvel egy a 832-es uthoz közelítő irányba lehetne fordítani, majd a Darza patak vonalát 400-500 méterrel átlépve egy jobbos ívvel É-Ny-i irányba fordulva visza lehetne térni az eredeti nyomvonalra, ráfordulni egy újabb balos ívvel, és evvel nagyjából másfél kilométerrel meg letne növelni a felszállópálya hasznos hosszát. Jelenleg ez a hasznos hossz a googi-térkép szerint sac/kb 2 kilométer. Tehát, nem a műszaki lehetőségek nem adottak, hanem a politikai vezetés még nem vizsgálta felül a bezárás statisztikáját adó tematikát, és felesleges vonalként tekint a 13-asra. Ezért nincs megoldás.
Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy mára a vonal nem használt részei már valóban használhatatlanná váltak, de ha van szándék a megoldásra, akkor van megoldás is, hiszen Veszprémvarsány-Franciavágás között is megtették, pedig nem csak párszáz méterről van szó.
A jelenkori selmeci vasút építéséhez kapcsolódóan ezt a sztorit nem tudtam.
Ugyanakkor a nagy vasútállomásnak két oka volt.
1) Legyen hogy elvinni építéshez a keletkező meddőt.
2) Volt olyan terv, hogy az Ipolyság-Korpona vasútvonalhoz csinálnak bekötést.
1. A Moha-Rakodóról induló Kincsesbányára tartó vonal, melynek "nyoma sem található", valójában részben mégis csak megtalálható. Ma egyszerű iparvágánynak látszik, amelyik az üvegásvány homokbányába vezet, és az állomásról indulva balkéz felé ágazik ki még az állomási vágányokból. Egykor ez a vágány haladt tovább Kincsesbányára, de a jelenlegi bányatelep végétől felbontották. Ma egy ütközőbak zárja le a vágány végét a bányaterületen belül. Onnan tovább már valóban nem létezik.
2. A Mórról Pusztavámra tartó vonal bezárására geológiai okokból került sor. Úgy tudni, hogy a bányatevékenység olyan talajmozgásokat indított el, amik érintették a vasút alépítményét is, de túlságosan drága lett volna megszüntetni a problémát.
Kisbér állomáson két látványosság is megbújt, de érdekes lehet.
3. A víztorony, az állomásépülettől Fehérvár irányában az állomásépület oldalán látható. Elkerülheti a figyelmet, mert jelenteg a pályafenntartás telephelyén belül van. Az épület műemlék jellegű, két óriási szegecselt víztartály található benne, amiből valaha a gőzmozdonyokat töltötték fel.
4. Másik érdekesség az állomásépület mellett található buszforduló szélén látható műemlék-torzó. Sajnos sosem lett befejezve, és leginkább bontási maradványnak látszik. Egy függőlegesen állított sínről van szó, amelyből az épület felől nézve jobbra lefelé, és balra felfelé oldalra kiágazó íves síndarabok láthatók. A függőleges az 5-ös, a két kiágazás a 13-as vonalat szimbolizálja. Az 5-ös vonal 150. évfordulójára készült, de a lefestésén túl valamiért nem került befejezésre. Kár, mert elég lenne akár csakráfesteni a vonalszámokat, vagy készíteni alá egy kavicságyást, és máris betölthetné a funkcióját.
Nagyon jó beszámoló, élvezettel olvastam, és remélem sikerült néhány valóban érdekes kiegészítést tennem.
"A helyszín és a név is kitalált és valójában a közeli Székkutas községhez kapcsolódik, ahol a film alapját képező regény írója diákkorában egy nyarat töltött el."
Székkutas Vásárhelykutas néven 1950-ig Hódmezővásárhelyhez tartozott.
Az áttetsző ragasztószalagot a látszó felületre kellene ragasztani, és nem tudom, hogy a ragacsos felület annyira jól nézne-e ki. De fontosabb szempont, hogy a polírozással sokkal kevesebb macerával lehetett megoldani a kérdést: nem kellett külön futkosni írószer boltba, nem kellett külön venni ragasztószalagot, nem kellett méretre vágni. Polírozásnál csak a hátoldalt kellett megcsiszolni az itthon levő 600-as finomságúval, és kész is volt 2 percen belül.
Emelem kalapom!
Megint egy igényesen nagyot alkottál!
1977-ben jelent meg egy könyv: - Öveges József: Színes fizikai kisérletek a „semmiből”.
Ez és az eddigi munkásságod alapján megérdemelnél egy "Öveges József díjat".
""A fülke ablakai mattítandók"" megjegyzésedhez: - Létezik egy olyan papír-ragasztószalag, aminek a színe "opálosan fehér" áttetsző.
fkv.119 2023.10.29. 17:49:02
Bejegyzés: Búcsú egy kisvasúttól
gigabursch 2023.10.28. 07:53:45
Bejegyzés: Búcsú egy kisvasúttól
Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2023.10.15. 10:22:07
Mit lehetne tenni a reptérrel? Ha arra lenne számdék, hogy a vasút megmaradjon, akkor két megoldás kínálkozik. Az egyik, egy szintbeli eltolás, mert a dízeles űrszelvény gyakorlatilag a felszállópálya szintje alá is elhelyezhető lenne, és így mint egy jó széles hídon, felette lehetne repteret üzemeltetni. Erre vannak példák százával, nem kell kitalálni a csőben a lyukat. Ha viszont kevésbé futurisztikus megoldást keresünk, akkor a vasúti vonalvezetést Naggyimót északi szegleténél egy balos ívvel egy a 832-es uthoz közelítő irányba lehetne fordítani, majd a Darza patak vonalát 400-500 méterrel átlépve egy jobbos ívvel É-Ny-i irányba fordulva visza lehetne térni az eredeti nyomvonalra, ráfordulni egy újabb balos ívvel, és evvel nagyjából másfél kilométerrel meg letne növelni a felszállópálya hasznos hosszát. Jelenleg ez a hasznos hossz a googi-térkép szerint sac/kb 2 kilométer. Tehát, nem a műszaki lehetőségek nem adottak, hanem a politikai vezetés még nem vizsgálta felül a bezárás statisztikáját adó tematikát, és felesleges vonalként tekint a 13-asra. Ezért nincs megoldás.
Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy mára a vonal nem használt részei már valóban használhatatlanná váltak, de ha van szándék a megoldásra, akkor van megoldás is, hiszen Veszprémvarsány-Franciavágás között is megtették, pedig nem csak párszáz méterről van szó.
Bejegyzés: Búcsúmenet egy vonalszakasz újranyitása apropóján
gigabursch 2023.10.15. 06:51:57
A jelenkori selmeci vasút építéséhez kapcsolódóan ezt a sztorit nem tudtam.
Ugyanakkor a nagy vasútállomásnak két oka volt.
1) Legyen hogy elvinni építéshez a keletkező meddőt.
2) Volt olyan terv, hogy az Ipolyság-Korpona vasútvonalhoz csinálnak bekötést.
Bejegyzés: 2 × 150
Tastam 2023.10.10. 18:25:17
Bejegyzés: Retrópótló pót retró
JasonX2 2023.10.06. 13:39:10
Bejegyzés: Retrópótló pót retró
Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2023.09.30. 17:13:57
1. A Moha-Rakodóról induló Kincsesbányára tartó vonal, melynek "nyoma sem található", valójában részben mégis csak megtalálható. Ma egyszerű iparvágánynak látszik, amelyik az üvegásvány homokbányába vezet, és az állomásról indulva balkéz felé ágazik ki még az állomási vágányokból. Egykor ez a vágány haladt tovább Kincsesbányára, de a jelenlegi bányatelep végétől felbontották. Ma egy ütközőbak zárja le a vágány végét a bányaterületen belül. Onnan tovább már valóban nem létezik.
2. A Mórról Pusztavámra tartó vonal bezárására geológiai okokból került sor. Úgy tudni, hogy a bányatevékenység olyan talajmozgásokat indított el, amik érintették a vasút alépítményét is, de túlságosan drága lett volna megszüntetni a problémát.
Kisbér állomáson két látványosság is megbújt, de érdekes lehet.
3. A víztorony, az állomásépülettől Fehérvár irányában az állomásépület oldalán látható. Elkerülheti a figyelmet, mert jelenteg a pályafenntartás telephelyén belül van. Az épület műemlék jellegű, két óriási szegecselt víztartály található benne, amiből valaha a gőzmozdonyokat töltötték fel.
4. Másik érdekesség az állomásépület mellett található buszforduló szélén látható műemlék-torzó. Sajnos sosem lett befejezve, és leginkább bontási maradványnak látszik. Egy függőlegesen állított sínről van szó, amelyből az épület felől nézve jobbra lefelé, és balra felfelé oldalra kiágazó íves síndarabok láthatók. A függőleges az 5-ös, a két kiágazás a 13-as vonalat szimbolizálja. Az 5-ös vonal 150. évfordulójára készült, de a lefestésén túl valamiért nem került befejezésre. Kár, mert elég lenne akár csakráfesteni a vonalszámokat, vagy készíteni alá egy kavicságyást, és máris betölthetné a funkcióját.
Nagyon jó beszámoló, élvezettel olvastam, és remélem sikerült néhány valóban érdekes kiegészítést tennem.
Bejegyzés: Retrópótló pót retró
Tastam 2023.09.24. 08:00:04
:-)
Bejegyzés: Százötven lett az ötvenes
Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2023.09.21. 11:05:24
Bejegyzés: Százötven lett az ötvenes
Tastam 2023.05.30. 16:11:23
Bejegyzés: A Hagyma-expressz
2024 2023.05.29. 00:12:15
Székkutas Vásárhelykutas néven 1950-ig Hódmezővásárhelyhez tartozott.
Bejegyzés: A Hagyma-expressz
Komlósfecskés 2023.05.27. 10:12:30
Bejegyzés: A Hagyma-expressz
konzol1 2023.02.09. 10:42:48
Köszönöm!
Az áttetsző ragasztószalagot a látszó felületre kellene ragasztani, és nem tudom, hogy a ragacsos felület annyira jól nézne-e ki. De fontosabb szempont, hogy a polírozással sokkal kevesebb macerával lehetett megoldani a kérdést: nem kellett külön futkosni írószer boltba, nem kellett külön venni ragasztószalagot, nem kellett méretre vágni. Polírozásnál csak a hátoldalt kellett megcsiszolni az itthon levő 600-as finomságúval, és kész is volt 2 percen belül.
Bejegyzés: Inga és Bahvé
konzol1 2023.02.09. 10:38:23
Köszönöm! Igyekszik az ember...
Bejegyzés: Inga és Bahvé
rm40 2023.02.09. 08:36:24
Bejegyzés: Inga és Bahvé
Reisezugwagen 2023.02.09. 02:22:44
Megint egy igényesen nagyot alkottál!
1977-ben jelent meg egy könyv: - Öveges József: Színes fizikai kisérletek a „semmiből”.
Ez és az eddigi munkásságod alapján megérdemelnél egy "Öveges József díjat".
""A fülke ablakai mattítandók"" megjegyzésedhez: - Létezik egy olyan papír-ragasztószalag, aminek a színe "opálosan fehér" áttetsző.
Bejegyzés: Inga és Bahvé
gigabursch 2023.01.01. 23:40:32
Bejegyzés: Ötven év után újra otthon
konzol1 2022.09.28. 20:25:53
Tiltsd le a böngésződben a felugró ablakot, használj AdBlock+-t!
Bejegyzés: Megjártuk Tolnát, Baranyát
Tastam 2022.09.26. 21:41:12
Bejegyzés: Megjártuk Tolnát, Baranyát
Frigyes Liegl 2022.09.25. 19:44:12
Bejegyzés: Megjártuk Tolnát, Baranyát