Utolsó kommentek

  • AlexWitch: Lefordítottam a videó feliratát, és azt írja, hogy (1:10-2:01) a sebesség miatt a pályáról felszál... (2018.06.06. 15:32) Japánban nem gond a hó
  • MightyPotato: @hullajelölt88: A honlapjukon van H0-ban is ;-) (meg még néhány más mozdony is, hasonló kidolgozás... (2018.05.26. 17:54) A vasútmodell, amitől hangos az internet
  • ggeza: A videóban látszik, hogy ahol locsolnak, ott nincs porhó, ahol nem, ott meg van. Ez lehet a titok ... (2018.05.26. 01:20) Japánban nem gond a hó
  • hullajelölt88: Miért nem H0? Egy N-es modellhez mikroszkóp kell, hogy ezt valóban észrevedd... (2018.05.23. 10:32) A vasútmodell, amitől hangos az internet
  • konzol1: @recklamal: Könyörgés nélkül is megértem, hogy elírtam, könyörgöm! :-))) (2018.04.25. 21:56) TÉMA ÉS VARIÁCIÓK
  • Utolsó 20

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (6) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (6) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) CSD (1) csd (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) épület (2) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (5) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 személykocsi (2) H0 személyvagon (2) H0 tehervagon (1) hectorrail (1) (3) hobbytrain (2) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (1) intermountain (1) iphone (2) izé (1) jaegendorfer (2) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasut (3) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (3) makett (2) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (9) MÁV Tcs (1) mende (2) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (1) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellvasút (58) modellvasút építés (2) modell átalakítás (3) modell átépítés (2) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) pontebbana (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (8) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (94) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (1) seattle (1) semmeringbahn (1) shinkansen (6) Shinkansen (1) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (2) spur n (3) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (6) tehervagon (2) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (1) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (7) vasútmodellezés (5) vasútmodell átépítés (3) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

A Nagybecskerek-Zsombolya kisvasút története dióhéjban

2018.01.25. 11:18 Felek Ferenc

nagybecskerek_zsombolya_archiv_kepeslap.jpgÉpíttetője a Torontáli HÉV. volt, mely társaság rendes nyomtávolságú vonalai közé csöppent ez a kisvasút, melyről írásunk szól. Születésénél két ember bábáskodott, gróf Csekonics Endre zsombolyai földbirtokos, a Torontáli HÉV Rt. vezetőségi tagja és  Rónay Jenő, kiszombori földbirtokos, Torontál Vármegye főispánja, a Torontáli HÉV Rt. egyik alapító tagja. Életre hívója a mindinkább fellendülő gazdaság és ipar szállítási igényeinek kielégítése volt, a személyszállításra csak másodlagos feladatként gondoltak.

1894-ben megtartják a Nagybecskerek-Kiszombor között vezetendő, 127.4 km hosszúságú, úgynevezett III. rangú, 760 mm nyomtávolságú vicinális közigazgatási bejárását. Az építési engedélyt a Kereskedelemügyi Minisztérium 1897.VI.24.-én adja ki 25.261/1897 iratszámmal, de már csak Zsombolyáig. Az építési és forgalmi eszközök költségére 1 258 000 Forintnyi alaptőke lett előírva.

nagybecskerek_zsombolya_archiv_kepeslap.jpg

A vasútvonal kezdető szakasza Nagybecskerek utcáin-terein haladt, a helyi forgalmat is felvéve. Alépítményének koronaszélessége 3 méter, a legnagyobb emelkedés/esés a városi szakaszon 15 ezrelék, a városon kívül 10 ezrelék, a legkisebb ívsugár 50 méter. A felépítmény 10.9 kg/fm acél sínekkel bír, a pályára engedélyezett sebesség 30 km/h. Építési költsége 16 800 Forint volt kilométerenként. A 67 kilométeres pálya mintegy 40 kilométeren át a Csekonics-birtokon haladt keresztül.

a_40_meteres_fesztavolsagu_bega_hid_terhelesi_probaja_1898-ben_nagybecskereki_muzeum.jpgA 40 méteres fesztávolságú Béga híd terhelési próbája 1898-ben

1898.X.20-án – némi csúszással az eredetileg tervezett elseje helyet – megindult a menetrendszerinti korlátozott közforgalom, napi négy személyvonat párral. A vonatokat az aradi Weitzer János Gép-, Waggongyár és Vasöntőde Rt. által gyártott kétcsatlós, szerkocsis gőzmozdonyok továbbították, Nagybecskerek belvárosában haladtukban a Magyarországon szokatlan harangjaikkal kolompolva. A mindhárom – első, másod és harmad - kocsi osztályt felvonultató személykocsi park gőzfűtéssel volt felszerelve! A tehervagonokba lovakat, szarvasmarhákat, valamint ömlesztett gabonát tilos volt rakodni, közúti járművekre pedig 1.6 m szélességi és 4.15 m hosszúsági korlátozás volt érvényben.

1900-tól a HÉV vonalainak és így természetesen a kisvasútnak is a kezelője a Magyar Királyi Államvasutak lett, ami a járműállomány MÁV pályaszámokkal való átnevezésével is járt.

A Nagybecskereki cukorgyár létesítése ügyében az érdekeltség 1910.I.16-án Nagybecskereken értekezletet tartott, mely tudomásul vette, hogy a gyár létesítésére már van ajánlattevő tőkés, akinek feltételei a következők:

A gyár az üzemet 1911. augusztusában kezdené meg és így azoknak, kik a cukorrépa-termelésre vállalkoznak, már 1911. tavaszán kellene a magot elvetni. A gyár métermázsánként 2.10 Koronáért veszi át a répatermést, mégpedig mindenütt, ahol van helybeli vasút vagy hajóállomás.

Hogy a szállítás minél kényelmesebb legyen, a gyár gazdasági vasutak berendezésére a szükséges tőkét 4% mellett hajlandó a termelők rendelkezésére bocsátani, akik azután ezt a gazdasági vasutat minden egyéb szállításra is felhasználhatják.

A felépült cukorgyár még nagyobb teher és személyforgalmat generált, ezért a HÉV újabb gőzmozdonyokat vásárolt MÁV 399,002-003 pályaszámmal, nőtt a személykocsipark, MÁV ABm 13, Bm 33, Cm 55-57 (Hardy-féle légűrfék) és Cm 65-67 (Knor-féle légfék) pályaszámú személyvagonokkal, illetve 20 darab 10 tonna raksúlyú négytengelyes nyitott tehervagonnal, MÁV Jka 381-400 pályaszámmal. A személykocsikat a fővárosi Magyar-Belga Fémipargyár Rt. a tehervagonokat a szintén fővárosi Roesseman & Kühnemann cég gyártotta és szállította. A Csekonics uradalom is igyekezett felzárkózni a HÉV mögé, ekkor vásárolta az ERZSI névre keresztelt gőzmozdonyt.

A növekvő forgalom miatt 1912-ben és 1913-ban újabb MÁV mozdonyok és uradalmi vasparipa állt munkába.

Az I. Világháború kitörésekor az uradalmi vonalak hossza cirka 50-60 km körül lehetett, ebből egy vonalat ismerünk pontosan: a Csősztelep – Gyula major vonal hossza 26 392 méter, rajta 44 darab lóréval.

Trianon után a kisvasút a Szerb-Horvát-Szlovén Királysághoz került, ami nem meglepő, hiszen a Bánát már 1919 óta Szerb megszállás alatt volt. A rác-oláh államhatár a Zsombolyai téglagyár kerítése volt, itt említsük meg, hogy a Hungária Gőztéglagyár Rt.-nek is volt - feltehetőleg a HÉV vonalhoz csatlakozva - 760 mm nyomtávolságú iparvasútja, hossza 1914-ben 5 799 méter, hozzá 37 darab kocsival és ló üzemmel.

Hamarosan az 1924-es határkiigazítás miatt a vonal, Németcsernye és Júliamajor között el lett vágva és a Júliamajor-Zsombolya szakasz Romániához került, ahol ismeretlen időpontban felbontották. A Jugoszláviában maradt vonalon a szerelvények két évig Júliamajorig közlekedtek, majd 1926-ban a kisvasút pályáját Kláriig meghosszabbították, a 8 kilométeres szakasz a forgalomnak átadva 1926.III.28.-án.

A Nagybecskerek belvárosán keresztül haladó szakaszon (4 635 vfm) a forgalom 1932.XI.20.-án megszűnt. Viszont épült helyette elkerülő pálya: Nagybecskerek-Nagybecskerek Gyártelep között a nagyvasúttal fonódott szakaszként, majd innen Bégafőig már csak kisvasútként.

1936-ban a vegyesvonatok 25 km/h, a tehervonatok 20 km/h sebességgel közlekedtek.

A II. Világháborút komolyabb károk nélkül túlélte a kisvasút. A kisvasutat fénykora is erre az időpontra, az ’50-es évekre, a ’60-as évek elejére tehető.

Vontatott jármű állomány 1963-ban:

  • 1 osztályú személyvagon – 4 darab
  • 2 osztályú személyvagon – 10 darab
  • kalauz és postakocsi – 4 darab
  • fedett tehervagon – 45 darab
  • nyitott tehervagon – 79 darab

Elkerülte viszont a dízelesítés a kisvasutat, az mindvégig a gőzmozdonyok erejére támaszkodott.

 cm_55-57_es_cm_65-67_psz_kocsi_dr_karolyi_zsolt_gyujtemenye.jpg
Cm 55-57 és Cm 65-67 psz. kocsi

jka_381-400_psz_kocsi_dr_karolyi_zsolt_gyujtemenye.jpgJka 381-400 psz. kocsi

Végül bekövetkezett az, ami a közúti közlekedés térnyerése és a kisvasút fejlesztésének elmaradása okozott: a lassúvá és gazdaságtalanná váló vonalon 1968.V.25.-én a személyforgalom megszűnt. A lassúság: 1967- ben a személyvonatok 20, a tehervonatok 15 km/h sebességgel közlekedtek, a 13+00 – 14+10 és 21+10 – 22+30 szelvénypontok között 15, Magyarcsernye és Németcsernye állomásokon 5 km/h lassújelekkel.

A cukorgyár miatt a teherforgalom azonban megmaradt 1969. májusáig: ekkor a Béga felett átívelő híd a Duna-Tisza-Duna csatorna építése miatt elbontásra került, ezzel lehetetlenné téve a további teherforgalom fenntartását. Végezetül 1970-ben a kisvasút vágányzatát felbontották.

A JZ An 2260 és An 2263 pályaszámú kocsikból hétvégi víkendház lett, a valaha grófi ELZA lokomotív pedig nagy túlélőként a Mokra Gorai Múzeumvasúton pöfög a vasútbarátok nagy örömére.

 

1, - A Torontáli Helyiérdekű Vasút Rt. vonalai: 

 

építési engedély kiadva

hossza

átadva

Nagybecskerek – Párdány

1887.III.30. – 12.820 iratszámon

  54 km

1889.V.4.

Szécsány – Nagymargita

1887.III.30. – 12.820 iratszámon

  36 km

1889.V.4.

Nagymargita – Versecz

1890.VII.1. – 39.748 iratszámon

  18 km

1891.VII.14.

Nagybecskerek – Pancsova

1892.XII.7. – 78.561 iratszámon

  65 km

1894.IV.9.

Párdány – Zsombolya

1895.V.14. – 35.584 iratszámon

  41 km

1895.XII.15.

Szécsány – Számos – Alibunár

1897.XII.1. – 74.622 iratszámon

  44 km

1898.IX.23.

Nagybecskerek-Zsombolya

1897.IV.24. – 27.261 iratszámon

  66 km

1898.X.20.

Számos – Antalfalva

1897.XII.1. – 74.622 iratszámon

  21 km 

1898.XI.24.

 

 

345 km

 

 

2, - A vasútvonal távolsági mutatója és szolgálati helyeinek nevei:

Távolság:

Név:

Régebbi név:

JDZ – JZ 192x-196x

0 km

Nagybecskerek-Bégapart

1907.V.1.-ig Nagy-Becskerek Bégapart

Велики Бечкерек/Veliki Bečkerek >

1935.  Petrovgrad > ? Zrenjanin

1 km

Német-utca

 

-

2 km

Ferenc József tér

 

-

2 km

Korona szálló

 

Gostiuna Krona

3 km

Temesvári-utca

 

Temisvarška-ulica

3 km

-

 

Veliki Bečkerek Spomenik

4 km

Nagybecskerek vámház

1907.V.1.-ig Nagy-Becskerek Vámház mrh.

Veliki Bečkerek Carinara

6 km

-

 

Veliki Bečkerek Predgradje

10 km

Bégafő megállóhely

1911.X.1.-ig Klekk téglagyár mrh.

Klečko Polje

11 km

Bégafő

1911.X.1.-ig Klekk1

Klek

18 km

Katalinfalva

 

Katarina

18 km

Katalinfalva megállóhely

 

Katarina stanica

21 km

Bégaszentgyörgy

1907.V.1.-ig Béga-Szent-György

Begej Sveti Djuradj > Žitište

27 km

Törzsudvarnok

1911.X.1.-ig Ittvarnok-Rogendorf

Banatski Dvor

33 km

Csősztelek

 

Česterek

37 km

Pálmajor

Pálmajor mrh.

Banatsko Karadjordjevo

40 km

Jánosmajor

Jánosmajor mrh.

Januševac

 

-

 

Aleksandrovo

46 km

Magyarcserne

1907.V.1.-ig Magyar-Czernya

1911.X.1.-ig Magyar-Cserna

Noca Crnja

48 km

Karolinamajor

Karolina major mrh.1

Karolinavac

50 km

Leonamajor

Leona major mrh.

Leonovac > Vojvoda Stepa

54 km

Újsándormajor

 

Novi Majur

57 km

Németcsernye

1907.V.1.-ig Német-Czernya

1911.X.1.-től Német-Cserna

Nemačka Crnja > Srpska Crnja

59 km

Júliamajor

1911.X.1.-ig Júlia major mrh.

Julijin Majur > Radojevo

65 km

Újzsombolya

1907.V.1.-ig Új-Zsombolya

-

68 km

Zsombolya MÁV

1929-ben még megvan

Jimbolia CFR

78 km

Klári

1926-ban épült

Klarija

 1 = Az engedély okirat nem említi

 

3, - Gőzmozdonyok 1898-1919 között:

 

1911-ig:

1911-től:

Gyártva:

Megjegyzés:

HÉV 501

XXIb oszt. 6961

MÁV 289,001

1898. Weitzer, Arad 34 gysz. a,

Mtr. próba 1898.X.12.

HÉV 502

XXIb oszt. 6962

MÁV 289,002

1898. Weitzer, Arad 35 gysz.

Mtr. próba 1898.X.12.

HÉV 503

XXIb oszt. 6963

MÁV 289,003

1898. Weitzer, Arad 36 gysz.

Mtr. próba 1898.X.12.

HÉV 504

XXIb oszt. 6964

MÁV 289,004

1898. Weitzer, Arad 37 gysz.

Mtr. próba 1898.X.12.

HÉV 505

XXIb oszt. 6965

MÁV 289,005

1898. Weitzer, Arad 38 gysz.

Mtr. próba 1898.X.12.

HÉV 506

XXIb oszt. 6966

MÁV 289,006

1898. Weitzer, Arad 39 gysz.

Mtr. próba 1898.X.20.

 

 

MÁV 399,002

1911. MÁV Gépgyár 2815 gysz. 75/5 jelleg b,

kiszállítva 1911.IX.12.

 

 

MÁV 399,003

1911. MÁV Gépgyár 2816 gysz. 75/5 jelleg

kiszállítva 1911.IX.12.

 

 

MÁV 399,004

1912. MÁV Gépgyár 2869 gysz. 75/5 jelleg

kiszállítva 1912.VIII.30.

 

 

MÁV 399,005

1913. MÁV Gépgyár 3152 gysz. 75/6 jelleg

kiszállítva 1913.IX.27.

ERZSI

 

 

1911. MÁV Gépgyár 2807 gysz. 99/1 jelleg

kiszállítva 1911.XII.13.

Mtr. próba 1912.I.8.

ELZA

 

 

1913. Orenstein & Koppel 6320 gysz.

kiszállítva 1913.VII.

a, - A Weitzer lokomotívok Bn2 jellegűek, szerkocsijaikat a MÁV c289,0 pályaszámmal sorozta be állományába
b, - a MÁV 399,0 sorozatú mozdonyai és a grófi masinák Cn2t jellegűek

4, - A vasútvonal 1918-ban:

Távolság:

Név

Megjegyzés

0 km

Nagybecskerek-Bégapart

93.5 m2 MÁV-HÉV IV. oszt. típusépület

2 km

Ferencz József-tér

 

2 km

Korona-szálloda

 

3 km

Temesvári-ut

 

4 km

Nagybecskerek vámház

75 m2 őrház irodával és váróhelyiséggel

10 km

Bégafő megállóhely

75 m2 őrház irodával és váróhelyiséggel

11 km

Bégafő

 

18 km

Katalinfalva

93.5 m2 MÁV-HÉV IV. oszt. típusépület

18 km

Katalinfalva megállóhely

 

21 km

Bégaszentgyörgy

75 m2 őrház irodával és váróhelyiséggel

27 km

Törzsudvarnok

75 m2 őrház irodával és váróhelyiséggel

33 km

Csősztelek

93.5 m2 MÁV-HÉV IV. oszt. típusépület

26 km uradalmi szárnyvonal kiágazás

37 km

Pálmajor

csak Csekonics Endre gróf szállítmányaira

40 km

Jánosmajor

uradalmi szárnyvonal kiágazás

46 km

Magyarcserne

93.5 m2 MÁV-HÉV IV. oszt. típusépület

1 939 méteres vágány a majorba

48 km

Karolinamajor

 

50 km

Leonamajor

 

54 km

Újsándormajor

 

57 km

Németcsernye

75 m2 őrház irodával és váróhelyiséggel

59 km

Júliamajor

uradalmi szárnyvonal kiágazás

65 km

Újzsombolya

93.5 m2 MÁV-HÉV IV. oszt. típusépület

68 km

Zsombolya MÁV

 

 

5, - Gőzmozdonyok, 192x-196x között:

1932-től

eredet

gyártva

megjegyzés

JDZ 70-001

MÁV 399,004

1912. MÁV Gépgyár 2869 gysz. 75/5 jelleg

 

JDZ 70-002

MÁV 399,002

1911. MÁV Gépgyár 2815 gysz. 75/5 jelleg

 

JDZ 70-003

MÁV 399,003

1911. MÁV Gépgyár 2816 gysz. 75/5 jelleg

 

JDZ 80-001

MÁV 492,952

1915. MÁV Gépgyár 3798 gysz. 85/7 jelleg

1949-1950 között itt van

JDZ 80-002

a,

1910. MÁV Gépgyár 2622 gysz. 85/3 jelleg

 

JDZ 80-003

MÁV 492,964

1915. MÁV Gépgyár 3812 gysz. 85/8 jelleg

1949-1950 között itt van

JDZ 80-004

MÁV 492,955

1915. MÁV Gépgyár 3801 gysz. 85/7 jelleg

 

JDZ 80-005

MÁV 492,959

1915. MÁV Gépgyár 3805 gysz. 85/7 jelleg

 

JDZ 80-006

MÁV 492,962

1915. MÁV Gépgyár 3808 gysz. 85/7 jelleg

 

JDZ 80-007

MÁV 492,956

1915. MÁV Gépgyár 3802 gysz. 85/7 jelleg

1949-1950 között itt van

JDZ 80-009

MÁV 492,965

1915. MÁV Gépgyár 3813 gysz. 85/8 jelleg

 

JDZ 80-4871

b,

1925. MÁV Gépgyár 4871 gysz.

1949-1950 között itt van

JDZ 174-001

MÁV 289,001

1898. Weitzer János, Arad 34 gysz.

S. 1935.

JDZ 174-002

MÁV 289,002

1898. Weitzer János, Arad 35 gysz.

S. 1935.

JDZ 174-003

MÁV 289,003

1898. Weitzer János, Arad 36 gysz.

S. 1935.

JDZ 174-004

MÁV 289,004

1898. Weitzer János, Arad 37 gysz.

S. 1935.

JDZ 174-005

MÁV 289,006

1898. Weitzer János, Arad 39 gysz.

S. 1933.

JDZ 182-001

MÁV 388,001

1896. Sigl Wiener Neustadt 3896 gysz.

1949-1950 között itt van c,

JDZ 182-002

MÁV 388,003

1896. Sigl Wiener Neustadt 3898 gysz.

1949-1950 között itt van c,

56-13 d,

 

1913. Orenstein & Koppel 5613 gysz.

 

a, - Lomási Erdőipari Rt. Maroshévíz-Galócás, 1 pályaszám
b, - gróf Károlyi István Hegyközi Vasút – Sátoraljaújhely – HV 2 pályaszám
c, - 1918.VIII.27.-én érkeztek Nagybecskerekre
d, - a cukorgyár gőzmozdonya, B1’n2t jelleg – 40 Lóerő

„Nagybecskerek - Délmagyarországi Czukoripar r.-t. gyártelepe. Keletkezett 1911-ben, melynek őszén már üzemét is megkezdte. Gyárt nyers és homokczukrot. Területe 75 k. hold és 23 épületből áll, melyek közül öt munkásház. A hajtóerőt 2000 HP gőz- és villamos gépek szolgáltatják. Van 12 darab 256 méter tűzfelületű gőzkazánja. Munkások száma 800-1000, a kik közül 200-250 nő. A gyár évente 1 millió mm. répát tud földolgozni. A nyers czukrot Angliába szállítják. A gyárnak van saját villamos telepe, mely a világítást ellátja, saját vízvezetéke, mely a Begából kiemeli a vizet és azt megszűrve, a gyárba vezeti és több iparvágánya.” 

jz_70-001_zrenjanin_cca_1938_tadej_brate_felvetele.jpgJZ 70-001 - Zrenjanin, cca. 1938

 

jz_80-001_zrenjanin_kb_1935_tadej_brate.jpgJZ 80-001 - Zrenjanin, kb. 1935

 

jz_80-4871_nagybecskereki_muzeum.jpgJZ 80-4871

 

 

6, - gőzmozdonyok főbb méretei

 

ERZSI

MÁV 289,0

JDZ 174-0

MÁV 388,0

JDZ 182-0

MÁV 399,0

JDZ 70-0

MÁV 492,9

JDZ 80-0

Hengerátmérő

175 mm

200 mm

 

220 mm

280 mm

Lökethossz

260 mm

300 mm

 

300 mm

300 mm

Gőznyomás

12 atmoszféra

13 atmoszféra

12 atmoszféra

12 atmoszféra

14 atmoszféra

Kerékátmérő

550 mm

820 mm

 

600 mm

650 mm

Szélső tengelytávolság

1 260 mm

 

 

1 400 mm

2 750 mm

Ütközők közötti hossz

4 650 mm

 

9 650 mm

5 262 mm

6 390 mm

Legnagyobb magasság

2 800 mm

 

 

3 166 mm

3 400 mm

Kazán középvonal magassága

1 400 mm

 

 

1 560 mm

 

Rostélyfelület

0.4 m2

0.4 m2

 

0.51 m2

0.75 m2

Összes fűtőfelület

13.45 m2

20 m2

 

19.6 m2

30.7 m2

Szénkészlet

0.52 m3

 

1 600 kg

630 kg

1.5 m3

Vízkészlet

600 Liter

 

3 000 Liter

1 150 Liter

2 000 Liter

Üres súly

6.4 tonna

 

 

8.5 tonna

13.1 tonna

Szolgálati súly

8.3 tonna

12 tonna

 

11 tonna

17.6 tonna

Legnagyobb vonóerő

1 100 kg

 

 

1 740 kg

2 816 kg

Legkisebb ívsugár

20 méter

 

 

24 méter

25 méter

Tengelyterhelés

2.76 tonna

 

1.8 tonna

3.66 tonna

4.4 tonna

Legnagyobb sebesség

20 km/h

30 km/h

30 km/h

30 km/h

25 km/h

Teljesítmény

30 Lóerő

 

 

50 Lóerő

90 Lóerő

 

 

Forrás:
A vasúti szállítási szolgálat kézikönyve 1912, 1918, 1929 és 1935.
Kubinszky Mihály, Nagy Tamás, Túróczy László – Ez a vonat elment… - 2009.
Milan Micic, Ferenc Nemet, Maria Siladi – Banatska Mala Pruga – 2016

2 komment

Címkék: Kisvasut

A bejegyzés trackback címe:

http://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr7413602239

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

konzol1 2018.01.26. 15:27:04

Nagyon értékesek az ilyen kutatások eredményei, köszönjük! Folytassad csak!
A képek alatt is viszont a Nagybecskerek nevet használnám a Zrenjanin szó helyett, mégis az a magyar neve.

Felek Ferenc 2018.01.26. 20:49:39

@konzol1: Szervusz! A helyzet az, hogy én csak a cikk "összerakója" vagyok (általában 4-6 ember munkája) és ide sem én tettem fel, de átjavítjuk, hiszen a táblázatok alapján rá tud műholdképen a mai állapotokra, mai névvel keresni a kutatószándékú vasútbarát.