Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) CFR (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasút (12) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁÉV (1) LÁEV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (13) máv (4) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasut (1) modellvasút (63) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Az eddigi legproblémásabb vagonom

2017.10.16. 12:23 crash

IMG 2817Elkészültek a MÁV Tcs tehervagonjaim nullás (1:45) méretben. Ahogy a cím is mutatja, nem volt sima ügy összehozni a dolgot, de végre pontot tehetek a dolog végére. A nehézségek ellenére sokat tanultam a projektből, és ha legközelebb hasonló dologba fogok, akkor remélhetően nem minden buktatón fogok átesni.

Körülbelül egy éve fogtam bele a projektbe, de már korábban is tervezgettem az átépítést. A Brawa Tcs kocsija megjelenéskor felkeltette a figyelmem, és már akkor elkezdtem tervezgetni, hogyan lehet a német kocsiból magyart faragni. A legszembetűnőbb különbségek a következők a két kocsi közt: a magyar vagonnak három részre osztott, domborított ajtaja van, a német eredeti Es ajtajával ellentétben. Emellett nálunk kocsioldalanként négy merevítőborda van - a németen csak kettő - és a kocsi kocsi homlokfala teljesen más.

IMG 4400

IMG 4403

A munkát azzal kezdtem, hogy méretet vettem az ajtókról, és az újakat megrajzoltam 3d-ben. Akkoriban még nem voltam tisztában a 3d nyomtatás lehetőségeivel, ezért maradt az, hogy gravírozónál készíttettem el a tervek alapján az alkatrészeket. Ezután estem neki a modellnek - szó szerint apró darabokra szedtem. Szerencsémre az oldalfalon lévő bordák külön alkatrészek, ezért ezeket az ajtókkal együtt műgyantából leöntöttem, hogy megfelelő mennyiség álljon rendelkezésemre. 

IMG 1349

A nagy kihívás az ajtók eltávolítása volt. Tartottam ettől a dologtól, mert tudtam, ekkora felületről ennyi anyagot szépen lecsiszolni nem egyszerű dolog. Szerencsémre hallgattam a nálam tapasztaltabbakra: kaptam egy kisebb fejtágítást a marás nevű tudományból - hogyan fogunk be munkadarabot, ide hány élű szerszám kell - és miért, miként veszünk “fogást”, hogyan mozgunk a maróval, hogy kerüljük el a “helikus” nyomokat, etc. A negyedik oldalfal végére már bele is jöttem…

IMG 1281 

A következő lépés a bordák helyének eltüntetése volt. Na, itt olyan akadállyal találkoztam, ami hetekre vetette vissza az építést. Mondjuk ez a saját hibám volt, mert a Vallejo figurásoknak szánt tömítőjét kívántam használni. Az anyag lényege, hogy a rések kitöltése után a felesleget gumi végű formázó szerszámmal le kell húzni a felületről, és hagyni kell száradni a tömítőt. A lehúzásnál ügyelni kell a tökéletes felületre, mert az anyag gumiszerűen szárad, nem csiszolható. Nálam a papírforma nem jött be, a tömítés felületét ellenőrző alapozófestés után csak látszott, hogy hol a borda eredeti helye. Próbáltam ráhúzni újabb réteget, sőt ráglettelni Tamiya tömítővel de, de az alap csak zsugorodott, és mindig láttam a krátert a borda helyén. A több hetes kínlódás végére úgy tettem pontot, hogy oldószerbe mártottam a kasztnit, lemostam a lemosható putty rétegeket, és a Vallejo tömítőt szikével kiszedtem. Ezután a régi iskola szerint, rendes putty-ból több rétegben építkezve szépen eltüntettem a borda helyét.

 

A műgyantából sokszorosított bordákat és az ajtókat pillanatragasztóval rögzítettem. Érdekes dolgot tanultam a pillanatragasztóval is: hogyan használjuk a sima 100Ft-os pillanatragasztót, ha a 44 dolláros Rocket glue beszárad. Ez utóbbi arról híres, hogy nagyon finom adagolócsövet adnak hozzá, és ezáltal roppant precízen lehet a ragasztót a kívánt helyre juttatni. Simán lehet otthon pár szerszám segítségével bambuszpálcából és acélszálból applikátort készíteni, amivel a pillanatragasztó a kívánt helyre juttatható. Nemhogy negyvennégy, de szerintem még négy dollárba sem kerül. 

IMG 1712

A homlokfalat saját, illetve Evergreen profilokból építettem. A modell eredeti anyaga ragasztható, ezért itt dolgozhattam a kedvenc ecsetes ragasztómmal, és nem kellett a pillanatragasztóval bíbelődnöm. A pillanatragasztót azért nem szeretem, mert nem ad korrigálási lehetőséget, és keményebbre szárad, mint a műanyag. Csiszoláskor ez utóbbi problémát jelenthet. 

IMG 1696

Miután ezekkel a dolgokkal kész voltam, következett az összeszerelés, és a festés. Festés előtt mindig zsírtalanítok, a festés tapadása szempontjából ez lényeges. Egy dolgot tanultam meg az évek során: alapozáskor hajszárítóval szárítom a rétegeket, és utána érezhető hőmérsékletűre fel is melegítem vele a munkadarabot. Ezáltal gyorsabban szárad a festék. Lehet nevetni a dolgon, de nem mindegy, hogy két este előveszem alapozni a kasztnit - és így sem tölti ki az egész estét a festés - vagy napokig játszom a festékréteg - szórópisztoly elmosás - száradás - festékréteg - szórópisztoly elmosás - száradás körmérkőzést. 

Alapozáshoz a kényesebb részekhez észteres alapozót használtam. A végleges alapozást - hogy az egész kocsi egy egységes felületet kapjon - Vallejo vörösalapozóval végeztem. Ez nem egy könnyen kezelhető festék, de ha az ember hozzászokik a rigolyáihoz, akkor leheletvékony rétegben lehet, nagyon szépen fedő felületet vele elérni - nem beszélve arról, hogy ez a szín nagyon közel áll a MÁV ep. IV tehervagon színhez.

 IMG 1837

A végleges festékréteg is több menetben került fel, és ez után jött a feliratozás. Ez utóbbi vasútmodellező körökben majdnem kizárólag tamponálást jelent - talán azért, mert kritikusok közül senki sem tud rendesen matricázni. Pedig nem nagy ördöngősség, a makettezőknél pl. ez alap - mondjuk ezt is meg kell tanulni.

A matricázáshoz ehhez fényes lakkot - helyett padlóápolót - használok. Régi trükk: amerikai modellezők felfedezték, hogy a Johnson&Johnson padlóápolója speciális lakkot tartalmaz. Miután megszárad, egy leheletvékony, de ellenálló lakkréteg marad vissza a parketta felületén. Ezért lesz szép egyenletes, csillogó a felület, amire a matrica tökéletesen rá tud simulni. Makettezők tulajdonképpen ugyanúgy használják, mint a lakkot. Egy baja van: itthon beszerezhetetlen, azonban egy flakonnal örök életre elég. Én sem itthon vettem, úgy  kaptam - haverom lesett is, amikor megkértem, hogy hozzon egy flakon padlóápolót nekem. 
A lényeg a lényeg, hogy a lakk olyan fényes felületet képez a modell felületén, hogy a légy is fenékre esik rajta. Erre a fényes felületre rakom rá a matricát, majd újabb réteg padlóápolóval fedem a felületet. 

IMG 2802

A végső összeszerelés során akármilyen gondos is voltam, egy-két helyen a festés megsérült, és az egyik bordát sikerült elgörbítenem. Az bordát korrigáltam, a festést pedig visszajavítottam, majd kapott az egész kocsi egy záró lakkréteget.  Erre Vallejo matt poliuretán lakkot használtam.

IMG 2814

IMG 2815

IMG 2816

Ezzel az építés lezárult. Most egy kicsit félrerakom a kocsikat, és ha éppen ahoz lesz kedvem, előveszem őket koszolásra. Ez akkor lesz, amikor a tömítés, újratömítés, műgyantaöntés és más miatti bénázásaim emlékei fejben megszépülnek. De egy vitathatatlan: sokat tanultam a kocsik átépítéséből, legközelebb már könnyebb menet lesz.

Szólj hozzá!

Címkék: átépítés brawa vasútmodellezés scale 0 MÁV Tcs

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr2512931903

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása