Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) shinkansen (6) Shinkansen (1) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Szigetközi csillagtúra

2017.09.21. 21:33 Tastam

206_1.jpgMagyarország északnyugati csücske eleddig valahogy kiesett kalandozásaink útvonalából. Sokszor jártunk már arra, de legtöbbször csak átutazóban, Győrön túl általában megállás nélkül suhantunk át a vidéken. Most azonban néhány napos tartózkodásra szántuk el magunkat. Magát az utazást hosszas tervezgetés előzte meg, utánajártunk, mit érdemes megnézni és milyen vasutak szelik át a vidéket. Végül nagyjából összeállt a "menetrend", ami persze csak irányadó tervezet volt, s bizony a természet erői végül át is írták. Vasúti szempontból számunkra a magyar-osztrák magán-vasútvállalat volt az érdekes, hiszen erre mifelénk ugyan rendszeresen megfordulnak a járművei, azonban hazai pályán mégiscsak más és útba kívántuk ejteni a nagycenki kisvasutat is, melynek dízelmozdonyához még nem volt szerencsénk. De olyan, előre nem tervezett érdekességet is sikerült megtekintenünk, mint a burgenlandi sínbiciklipálya, és sikerült találkoznunk Rozikával is. Egy szó, mint száz, annak ellenére, hogy az időjárás ezúttal nem állt mellénk, sikerült egy tartalmas hosszú hétvégét eltöltenünk az északnyugati hármashatár közelében.

Kirándulásainkat csillagtúra-szerűen a Szigetközben berendezett főhadiszállásunkról indítottuk. A Nagy-Duna és a Mosoni Dunaág között elterülő közel félszáz kilométer hosszúságú és akár a 10 km-es szélességet elérő áradmányos, ligetekkel tarkított táj sima, akár az asztallap, s első ránézésre semmi érdekességet nem kínál. Azonban aki eltölt ott egy kis időt, hamar felfedezi rejtett szépségeit. A folyóágak, morénák csipkés, soköblű partjain óriási nyárfák, odvas törzsű füzek vén mocsári tölgyek hajlanak a víz fölé. A terület tizenkilenc községének lakossága nagyrészt mezőgazdasággal foglalkozik, aminek az időjárás is kedvez. Az uralkodó nyugati széljárás hozza az esőt az óceán felől, s a pozsonyi kapun belépő páradús légtömegek áldásából elsőként a Szigetköz és a Kisalföld részesül. Ezt magunk is megtapasztalhattuk, amire a szinte naponta változó időjóslatokat figyelve már jó előre felkészültünk. Szeptember 15-én, pénteken délelőtt aztán útnak indultunk.

207_1.jpgElőző éjszaka viharos szél kíséretében érkezett egy hidegfront, amely szerencsére reggelre már elvonult és jelentős lehűlést sem hozott. Így viszonylag jó időben indultunk neki az útnak. Először egyik kedvenc fotóhelyemnél, Baracska megállónál álltunk meg. Érdekesség, hogy a stáció magas töltésen helyezkedik el, míg a felvételi épület annak aljában áll. Az igazat megvallva a közigazgatási területén működő börtönről (is) ismert településtől elég távol, viszont szép természeti környezetben fekvő megállónál az errefelé általánosnak számító FLIRT-eken kívül mást még nemigen sikerült fotóznom. Most ebből a szempontból szerencsém volt, a Budapest-Déli pályaudvarról Székesfehérvárra tartó 4742-es számú gyorsított személyvonatot a 431 109 és öt halberstadti személyvagon alkotta.

208_1.jpgKis kerülővel haladtunk majdani szállásunk felé, minek célja az volt, hogy megtekinthessük a Csókavárt. A Bakony és a Vértes találkozásánál emelkedő 198 méteres sziklatömbre épült erődítmény hajdani erősségét két épen maradt emelete jelzi, 800 éves történelmét régi pincéje, a török időkből származó kútja és háromszoros védőfallal övezett tornya őrzi. Első írásos említését 1299-ből ismerjük, akkor István alországbíró lakott benne családjával és szolgaszemélyzetével. A vár sok csatát nem látott, hisz' miután a jelentős túlerővel érkező törökök harc nélkül bevették, katonai jelentősége megszűnt. A Csókakő falu szélén álló rom (egyelőre) ingyenesen látogatható és ezt érdemes is megtenni, hiszen falai mellől pompás kilátás nyílik a környékre. Elénk tárul a Sárrét, köröttünk erdők zúgnak, a távolban Bodajk, Moha és Székesfehérvár háztetői sejlenek fel. A vár felújítása folyamatosan halad, a tervek szerint a munkálatokkal 2023-ra végeznek.

209_1.jpgKora délután, miután sikerült Győrön átvergődnünk, már Ikrény állomás peronján álltunk. Az út tervezésekor némi fejtörést okozott, hol iktassunk be még - vasútfotózással összeköthető - pihenőt. Végül azért döntöttünk Ikrény mellett, mert kis kerülővel megközelíthető és ami a fő, "GYSEV-ország" területén van. A legnagyobb hazai magánvasút-társaság pedig nekünk, alföldieknek nemcsak járművei, hanem történelme miatt is érdekes. Bár a zöld-sárga 430-as sorozatú mozdonyok rendszeresen megfordulnak a keleti országrészben, így szinte napi szinten láthatom őket és a nyugati határszél korábban nehezen megközelíthető, sejtelmes hangulatú világának varázsa is szétoszlott, a mai napig más szemmel tekintünk az egykori nagybetűs NYUGAT-ra átjáró vasútra. Első itt készített felvételemen mégsem GYSEV-jármű látható, hanem a Metrans konténervonatot továbbító 386 017-ese.

210_1.jpgMegvártunk még egy vonatkeresztezést: egy Sopronból Győrbe és egy ellenirányban közlekedő személyvonat találkozott az állomáson. Elhaladásuk után mi is továbbindultunk, azonban utóbbi vonattal sikerült még egyszer összefutnunk. Enesén az állomás előtt haladtunk el, s láttuk, hogy a 415 509-es pályaszámú FLIRT még ott tartózkodik. Egyértelműnek tűnt, hogy szemből érkező vonatra várakozik, s bár a menetrendet nem tudom fejből, bizonyos voltam benne, hogy az egy IC lesz. Nem is csalódtam, néhány percnyi várakozás után lecsukódott az állomás végében lévő sorompó és elvágtatott előttünk a nyúlfarknyi expressz (később utánanéztem: a Lővér IC volt az, mely helyett vágányzár miatt Sopron és Csorna között vonatpótló autóbusz közlekedett). Hamarosan a motorvonat is elindult, mi pedig szállásunk felé vettük az irányt.

211_1.jpgEneséről tehát egyenesen Lipót településre mentünk, hogy elfoglalhassuk szállásunkat. Az alig több, mint hétszáz lelkes falu neve egyre ismertebb az országban, amit elsősorban folyamatosan terjeszkedő péküzemének köszönhet. Az utcákat róva sok nevezetességet nem találunk, de mindenképpen érdemes egy pillantást vetni az 1777-re felépített barokk templomra, melyet I. Szent Kelemen vértanú pápa emlékére szenteltek fel. A vadregényes, különleges hangulatú Lipót komoly idegenforgalmi vonzerővel is rendelkezik. A helyszínen szerzett információim szerint sokan érkeznek ide Szlovákiából és Ausztriából csupán egy-egy napra, hogy megmártózhassanak a termálfürdő medencéjében. Sokan vásároltak a településen hobbytelket, s akár a Balatonnál, egész kis üdülőfalu várja a vendégeket.

212.jpgA csaknem egész éjszaka szakadatlan hulló eső reggelre ugyan csendesedett, azonban elgondolkodtunk, tartsuk-e az eredeti tervet, vagy találjunk új programot utazásunk második napjára, azaz szombatra? Aztán mire az indulásra került a sor, az eső elállt és az eredeti változat mellett döntöttünk. Északnyugatnak, Pozsony felé vettük az irányt, első megállónk Pozsonyligetfalu (Petržalka) modern állomásánál volt. A pályaudvart nagyjából két évtizede építették át mai formájára, avatásán - melyet járműkiállítás is színesített - magam is jelen voltam. Akkorra építették vissza Köpcsényből (ma Kittsee Ausztriában) a korábban megszüntetett, Bécs felé vezető vaspályát is, melyen napjainkban közvetlen vonatok jönnek-mennek az osztrák főváros érintésével Sopronba. Éppen vonatmentes időben érkeztünk, a képen az LTE Slovakia 703 040-es és a Cargoserv ES64 U2-081 pályaszámú, éppen pihenőidejüket töltő mozdonyok láthatók.

213_1.jpgAz pályaudvaron még több korszerű, külföldi bejegyzésű vontatójármű várakozott, de szerencsére a helyi erők is képviseltették magukat. A ŽSSK Cargo állományába tartozó 742 324 talán az állomási tolatómozdony lehetett, ám dolga nem akadt. Nem tudom, anno dacumal milyen közlekedést álmodtak ide, de az állomás nagyságát mai forgalma közel sem indokolja. A hatalmas szigetperon feljárata le is van zárva, a személyszállító vonatok csak az 1. és a mellette húzódó csonkavágányt használják. A hírek szerint a decemberi menetrendváltástól a GYSEV is fog ide vonatokat indítani Hegyeshalomból, ám a bécsi forgalomhoz hasonlóan ezeknek is Pozsonyligetfalu lesz a végállomás. Hogy mért nem közlekedhetnek a vonatok egészen a nagyállomásig? Állítólag annak biztosítóberendezését annyira zavarják a korszerű villamos vontatójárművek, hogy az már a biztonságos közlekedést veszélyezteti.

214_1.jpgÚticélunk a Kárpát-medence nyugati kapuja, a Duna és a Morva összefolyása feletti szirten emelt dévényi vár volt. Az erősség története a római korig nyúlik vissza, volt a Bazini, a Szentgyörgyi családok tulajdona, a Báthoryak és a Pállfy grófok vára, végül Napóleon csapatai robbantották fel. A rendkívül igényesen helyreállított várba 5 Euro ellenében juthatunk be, ami mindenképpen megéri: a romok bejárása közben időutazást tehetünk a múltba, miközben a páratlan kilátásban gyönyörködhetünk. A vár területén rengeteg tájékoztató segíti az eligazodást - mindössze két nyelven. Az, hogy magyarul egy szó nincs kiírva, nem lepődtem meg, ellenben az, hogy német szöveg sem látható sehol, már csak azért is különös, mert sok látogató érkezik az ágyúlövésnyi távolságban lévő Bécsből. Persze szlovákul, vagy angolul biztosan mindenki ért...

215_1.jpgMár délutánba hajlott, mire a várból visszaindultunk. Kis kerülőt tettünk, hogy megtekinthessük a szomszédos település, Dévényújfalu (Devínska Nová Ves) állomását. Erre haladt az első Budapest - Bécs vasútvonal, melynek Dévényújfalu - Gänsendorf szakaszán 1848. augusztus 20-án indult meg a forgalom. A jelentős eseményre a 150. évfordulón felavatott emléktábla hívja fel a figyelmet. A múlt rendszerben az osztrák határ közelsége és a határállomási jelleg miatt itt nem volt ajánlatos elővenni a fényképezőgépet, de napjainkban szerencsére ilyen gonddal már nem kell szembenézni. Megérkezésünkkor épp a CER vasútvállalat egy budapesti metrószerelvényt fuvarozó vonata haladt át, amiről lemaradtunk, így kénytelenek voltunk megelégedni néhány, az állomáson álló mozdony, valamint a Pozsony és Bécs között óránként közlekedő Regional-express egyikének megörökítésével.

216_1.jpgPozsonyon áthaladva valahogy másik útra térünk, s az eredetileg tervezett Rajka helyett Dunaszerdahelyen kötöttünk ki. A csallóközi várost érintő Pozsony - Komárom vasútvonalon 2012 tavasza óta a cseh érdekeltségű Regiojet szervezi a személyforgalmat. Az új módi annyira bevált, hogy a jellegzetes sárga színű "banánkák" (dízel-Talentek és -Desirók) befogadóképessége hamar kevésnek bizonyult, ezért újabban csúcsidőben mozdonyvontatású szerelvények és német eredetű 628-as sorozatú motorvonatok is közlekednek. Számunkra az is fontos, hogy a felvidéki állomások közül Dunaszerdahelyen az elsők között helyezték ki a magyar állomásnevet és a Regiojet vonatain bevezetésre került a kétnyelvű utastájékoztatás. Miután elhagytuk a városkát, hamarosan eleredt az eső. Ezt pont a legjobbkor tette, hiszen más programunk már nem akadt, csak egy finom vacsora elfogyasztása.

217.jpgA masszív éjszakai esőzést követő vasárnapot a sokágú Lajta torkolatvidékén, a kanyargós Mosoni Dunaág partján elterülő Mosonmagyaróvárott kezdtük. A városkát két folyó szabdalja, itt ömlik az Ausztriából érkező Lajta a Mosoni Dunába. A vízfolyásokat tizenhét híd íveli át, ezek egyikén, egy kőhídon juthatunk el a várhoz. A múltban határszéli fekvése okán Porta Hungaricának, Magyarország kapujának is nevezett település legjellegzetesebb és legrégebbi épülete előtt állunk, kapuzata felső sarkaiban még felfedezhetjük az egykori felvonóhíd vaskarikáit. A még Szent István király alapította erősség a 18. században elvesztette katonai jelentőségét, védműveit lebontották. 1818-ban falai közt kezdte meg működését a Mezőgazdasági Akadémia, a patinás épületben napjainkban is oktatás folyik.

218_1.jpgMosonmagyaróvárra érkezésünk örömére újfent eleredt az eső, de ez sem riasztott el attól, hogy kis kitérőt tegyünk a város vasútállomására. Az állomás egyik vonzereje, legalábbis a vasútrajongók részére, hogy itt látható kiállítva az Ózdi Kohászati Üzem egykori keskeny nyomközű (1000 mm-es) iparvasútjának 30-as pályaszámú gőzmozdonya. De vajon mért került e jármű éppen a kisalföldi településre? Nos, a válasz az, hogy magánkézben van és tulajdonosa itt helyezte el. Az eredetileg Jugoszlávia részére gyártott mozdony - innen a beceneve: Tito - öt társával együtt a háborús események miatt Magyarországon maradt. Ezek a gépek voltak hazánk legnagyobb teljesítményű keskeny nyomközű gőzmozdonyai.

219_1.jpgMindeközben érkezett egy tehervonat az egyik hátsó vágányra, s hogy lefotózhassuk, az aluljárón át a szigetperonra indultunk. Ez némi nehézségbe ütközött, az 1-es számú, a magyar és az osztrák fővárost összekötő "kirakatvonal", a hazánk egyetlen 160 km/órás sebességgel járható vaspályája alatt átvezető alagútban ugyanis állt a víz. De előttünk nincs akadály, átevickélve az alighanem eldugult csatorna felett megrekedt tócsán csak sikerült megörökítenünk a ČD Cargo 230 095-ös villamos mozdonyát. A szerelvényt nemcsak egy személyszállító vonat előztetése miatt tették félre, valószínűleg valamelyik határállomáson nem fogadta az átvevő vasút, a tehervonat ugyanis délután, amikor már a szállásunkra tartottunk, ugyanott állt.

220_1.jpgFertődre a legrövidebb út Andau - Pomogy érintésével, vagyis Ausztrián át húzódik, de ezt az útirányt egy emberöltővel ezelőtt még nem vehettük volna igénybe. Fertőd - a régi Eszterháza - mintegy három évszázados barokk kastélyáról ismert ország-, sőt Európa-szerte. A legnagyobb dunántúli hitbizomány egykori fellegvárába a II. világháború után mezőgazdasági kutatóintézet költözött, napjainban múzeum. A kastélyt európai hírű mesterek emelték. Mai szemmel nézve még elképzelni is nehéz, micsoda pezsgő élet folyt itt, amikor - azóta elpusztult - operaházában Joseph Haydn vezényelt, aki szerződtetett karmesterként legtöbb operáját itt írta. A kastély megtekintése lenyűgöző élmény volt annak ellenére, hogy a komplexum fele az évek óta folyamatosa zajló felújítási munkálatok miatt nem volt látogatható.

221_1.jpgHa a vasútrajongó Fertődig már eljut, kötelező program a nagycenki kisvasút felkeresése is. A létesítményt épp 45 éve hozták létre abból a célból, hogy az akkoriban tömegesen megszüntetésre kerülő keskeny nyomközű vasutaink néhány jellegzetes járműve megmeneküljön az utókor számára. E célt szolgálja a szabadtéri kiállítás, más néven mozdonyskanzen, ahol jelenleg az ország különböző pontjairól származó hét gőzmozdony és több vasúti kocsi reprezentálja az egykor Magyarország teljes területét lefedő gazdasági vasúti hálózatot. A területet a GYSEV gondozza, és nem is rosszul. A skanzen kellemes benyomást gyakorolt ránk, a kiállított objektumokon látszik a törődés, s utolsó ott-jártunk óta a kiállított járművek mellé új ismertető táblák kerültek.

222.jpgPersze nem lenne teljes az élmény, ha a holt tárgyak mellet nem volna egy "élő" kisvasút is. A három és fél kilométer hosszú pálya első szakaszát 1970. november 6-án, majd a teljes vonalat 1972. július 8-án vehette birtokba a nagyérdemű. Hazánk első - és nézetem szerint máig egyetlen - múzeumvasútjának sztárja kétségtelenül András, a Balinkáról származó négycsatlós, 492-es sorozatú gőzmozdony, számomra azonban megjelenése kis csalódást okozott. Vele ugyanis már többször találkoztam, jobban örültem volna az általam még nem látott C50-es motormozdonynak. A forgalom lebonyolítását gyermekek végzik, persze felnőttek felügyelete alatt. A nagylétszámú állomási személyzet a nem túl kellemes idő ellenére láthatóan jó kedvvel végezte dolgát. András mellett egy Kecskemétről származó, sajnos nem működőképes poggyászmotorkocsi látható.

223_1.jpgAmíg a kastélyban tartózkodtunk, a csapadék intenzitása jelentősen csökkent, sőt idővel el is állt. Ám amikor a skanzen kiállítási tárgyaiban gyönyörködtünk, újult erővel lecsapott ránk, visszaindulásra ösztönözve. Hosszasan már amúgy sem maradtunk volna, mivel jócskán előreszaladt az idő. A visszautat ugyanazon az útvonalon tettük meg, mint amelyen odaérkeztünk, csak most szétnéztünk az ausztriai Pomogy (Pamhagen) állomásán. A GYSEV kezelésében álló, Fertőszentmiklós és Nezsider (Neusiedl am See) között húzódó Fertővidéki Helyi Érdekű Vasút már csak nevében helyiérdekű: a vonal gyakorlatilag Bécs elővárosi hálózatába integrált korszerű vasút. Pomogyon három vadonatúj Siemens motorvonatot sikerült lekapnom (a harmadik a GYSEV Ventus fantázianevű járművének ablakában tükröződik).

224_1.jpgNem sokkal később Jánossomorjánál kereszteztük a GYSEV vonalát. A települést érintő, Rajka és Szombathely közötti vaspálya a 2011-es menetrendváltós óta tartozik a GYSEV-országhoz. Az azóta eltelt időben az új gazda felújította, korszerű magasperonokkal látta el és egy szakaszon a villamos felsővezetéket is kihúzta. Az állomáson egy üres, nyitott kocsikból álló teherszerelvény tartózkodott, élén a 407 505-ös pályaszámú Tarusszal. A vonat minden bizonnyal a GYSEV Cargo és a Rail Cargo Hungaria kooperációjában közlekedtetett egyik sóderszállító forda, mely megrakásra érkezett Jánossomorjára. Itt aznapi programunk be is fejeződött, más már nem volt hátra, mint előre, vagyis visszatérni szállásunkra és felkészülni a következő, utolsó teljes napunkra.

225_1.jpgAz éjszaka különösképpen eseménytelenül, vagyis eső nélkül telt el, így kapásból jobb hangulatban vágtunk neki a hétfőnek. Úticélunk Ausztriában volt, Nagycenkig a szokott úton mentünk, majd Sopronkeresztúr (Deutschkreutz) felé kanyarodtunk. Jelenleg e határmenti településig közlekednek a Bécsből Ebenfurthon és Sopronon át közlekedő elővárosi vonatok, az egykor Kőszegig húzódó, de már csak Felsőpulyáig (Oberpullendorf) meglévő sínpáron az ÖBB feladta a vasúti közlekedést. Sopronkeresztúrnak teherforgalma is van, a kiszolgálást a GYSEV látja el egy Sopronból induló és oda visszatérő tolatós tehervonat-párral. Ott-jártunkkor több, rönkfával megrakott kocsit láttunk, a rakodóvágányon répát pakoltak vagonokba, a tolatós gépje, a 408 401 talán éppen az utóbbi befejezését várta.

226_1.jpgNem sokkal később már a kicsiny Doborján (Raiding) falucska közepén, egy egyszerű parasztház előtt álltunk. A homlokzatán látható egyik emléktábla feliratából megtudhatjuk, hogy "itt született Liszt Ferencz 1811-dik évi október 22-dikén", a táblát egyébként a soproni irodalmi és művészeti kör helyezte el 1881-ben. Az épületben múzeum, mögötte koncertterem, a falu főutcáján pedig kis tanösvény tiszteleg a zeneszerző emléke előtt. Megtudtuk például, hogy Liszt kedvence a Bösendorfer-zongora volt, mégpedig a tartóssága miatt. A mester ugyanis egy-egy hangversenyén nemegyszer teljesen elnyűtte a hangszert. De az is kiderült, hogy a hölgyek rajongtak Liszt Ferencért, előadásain a mai popkoncertekhez hasonlóan valóságos extázisba estek, az sem volt ritka, hogy az előadás közben valaki elájult.

227_1.jpgFentebb említettem, hogy Sopronkeresztúron túl nem járnak a vonatok, hiszen 2011. augusztusától csupán három vonatpár közlekedett Sopronnyék-Haracsony (Neckenmarkt-Horitschon) állomásig, majd 2013. július 1-jétől már semmi. Közben a Rail Cargo Austria - állítólag minisztériumi döntés hatására - a Felsőlászlóig (Oberloisdorf) kijáró, egyébként alacsony kihasználtságú tolatós tehervonatát a 2012-es menetrendváltáskor megszüntette. A Felsőpulya felé romantikus, dombos vidéken át kígyózó vaspályán azonban van mozgás. A vonalszakaszt ugyanis az érintett községekkel közösen a Sonnenland Draisinentour Gmbh vásárolta meg, amely a nem közforgalmúvá átminősített vasúton hamar népszerűvé vált sínbiciklis közlekedést indított be. A képen az egykori Sopron-Köszegi HÉV III. osztályúvá bővített felvételi épülete látható.

228_1.jpgBár az előző fotón látható DH 30-as kismozdony funkciója a sínbiciklik mozgatása lenne, az éppen ott-jártunkkor beérkező menetet mégis egy kétéltű terepjáró továbbította. Maga a mozdony 1977-ben Linzben épült, korábbi használója pedig a szintén linzi Nestlé üzem volt. A vasútüzem egyirányú, vagyis egyik napon csak erre, a másik napon pedig csak arra lehet bicajozni a sínpályán. Ez érthető is, hiszen egyébként komoly forgalomszervezésre lenne szükség a kerékpáros menetek koordinálásához, az pedig a "biciklikeresztek" alkalmával a túrázók fölösleges várakoztatásával járna. De mivel nem jelentkezik minden napon pontosan ugyanannyi érdeklődő, a vonalon szerteszét maradó járműveket időnként össze kell gyűjteni. Egy ilyen menetet sikerült kifognunk, s bár érdekesebb lett volna a nyílt vonalon lefotózni, így sem elégedetlenkedek.

229_1.jpgAz eredeti terveinkben egy vár felkeresése szerepelt, de a korábbi derűs időt felváltó zivatar miatt erről nehéz szívvel, de letettünk. Helyette a vészforgatóköny szerinti úticél, a Fertő tó partján elterülő Ruszt (Rust) felé indultunk. Útközben Bad Erlach városkában tartottunk pihenőt, mely a Bécsújhely - Aspang vasútvonal mellett fekszik. A sűrű vonatforgalomnak hála, a kétvágányos állomáson szinte félóránként van vonattalálkozás, azonban szinte kizárólag Desirók közlekednek errefelé. Miközben a nejem a közeli szupermarketben időzött, én néhány felvétellel gazdagítottam fotógyűjteményemet. A kép a 13,11-kor Aspang felé induló 5022 041-et mutatja, baloldalt a leobeni vasmű iparvasútjáról származó 950 mm-es nyombőségű, 1911-ben épített Rozy nevű gőzmozdony látható.

230_1.jpgHogy ne érjen csalódás a vártúra elmaradása miatt, a gólyák és a bor városának is nevezett Ruszt felfogható úgy is, mint egy vár: a török közeledtének hírére ugyanis a települést városfalakkal vették körbe. A csupán néhány utca alkotta  belváros szinte minden épülete műemlék, a reneszánsz, vagy barokk polgárházak homlokzatait sgrafittók, stukkók díszítik, s több épület udvara nyitva áll az érdeklődők előtt. A központban a Rathausplatz (Városház-tér) nyújtózkodik, a városháza annak nyugati végében áll, homlokzatával a szomszédos térre. A település egyébként a Fertő-táj részeként a világörökség részét képezi. Érdemes még kisétálni a két kilométerre található tóparthoz is. A strand, az étkezőhelyek, a csónakkölcsönző ilyenkor, ősszel már zárva vannak, azonban így is látszik, micsoda élet lehet itt a nyári szezonban.

231_1.jpgAz idő hamar elszállt, s bár még szívesen sétálgattunk volna Ruszt görbe utcáin, ideje volt visszaindulni. A Fertő tó nyugat oldalán haladtunk egészen Pándorfaluig (Parndorf), melynek állomására is kinéztünk. A Bécset Győrön át Budapesttel összekötő fővonalon elterülő pályaudvarra éppen befutott a Bécsből Miklósfalvára (Nickelsdorf), majd kisvártatva az ellenkező irányba tartó elővárosi emeletes személyvonat, utóbbit a 1144 114-es pályaszámú villamos mozdony továbbította. De mivel már megkezdődött a sötétedés folyamata és éhesek is voltunk, a vonat továbbindulása után mi is nekivágtunk a hátralévő útnak. Aznapra más program már nem akadt, mint az utolsó lipóti vacsoránk elfogyasztása.

232.jpgAz időjárás végül hű maradt önmagához, s hétfőn éjszaka újfent esőt zúdított a Szigetközre. Ez azonban most a változatosság kedvéért nem állt el, ezért úgy határoztunk, hogy reggeli után legott indulunk haza. Nagyjából a Dunával párhuzamosan, annak közelében haladtunk előbb a magyar, majd a szlovákiai oldalon. Révkomáromban kerítettünk sort az első megállásra, sajnos azonban az állomáson a megszokottól eltérően nem több, mindössze egyetlen szerelvény álldogált. A legjobbkor érkeztünk, a 240 022-es vontatta érsekújvári személyvonat néhány perc múlva elindult, utána már csak az üres pályaudvar maradt. Bevételeztem egy forró kávét, ami a nyirkos időben nagyon jólesett, aztán folytattuk utunkat.

233_1.jpgTovábbra is a Dunát követve hamarosan már Párkány (Šturovo) állomásának peronján álltunk. Sajnos itt sem fogadott mozdonyorgia, a kihalt stáció Szob felőli végében csupán az Express Group társaság 740 790-es számú Kandúrja álldogált, amit le is fotóztam. Fél tizenkettőkor, negyedórás késéssel befutott a Prágából Budapestre közlekedő nemzetközi gyorsvonat, mely egy friss mozdonyvezető-váltás után már folytatta is útját. Az eső folyamatosan szemerkélt, így aztán mi is nekilódultunk a hazáig tartó út utolsó szakaszának.
Bár ezúttal az égiek nem álltak mellénk, jól éreztük magunkat a vakáció során. Sok mindent láttunk, sok mindent átéltünk, és sok finomságot megettünk e rövidke néhány nap alatt. Sajnálatos módon a hazaindulás előttre tervezett lipóti falunézés az eső miatt kútba esett, de talán egy más alkalommal még sor kerülhet rá.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr2412883766

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.09.24. 08:14:54

Jó is írás...lenne. Amikor a közepén a “sínbiciglis” szóhoz értem, abbahagytam. Bocs. A bicikli az bicikli, k-val!

Tastam 2017.09.24. 10:59:50

@boxorka: Kedves boxorka,
köszönöm a helyreigazítást. Valóban utánanézhettem volna, mivel nem voltam biztos, melyik a helyes írásmód. Azonban Ön az írás elejét sem olvasta nagyon figyelmesen, mivel a kifogásolt "bicigli" szó már az első bekezdésben is szerepelt.

crash 2017.09.25. 08:31:38

Nagyon jó kaland lehetett a kirándulás!
süti beállítások módosítása