Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) shinkansen (6) Shinkansen (1) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Gazdasági Vasutak – Születéstől a MÁV-ig, 1947-1960 - 1.rész

2017.09.14. 09:49 Felek Ferenc

image1.jpegVan a hazai vasúttörténetnek egy olyan epizódja, mely, bár rövid ideig tartott, de ezalatt nagyon mély nyomott hagyott maga után, kitörölhetetlen és megkerülhetetlen fejezetté nemesülve.

A II. Világháború frontvonalai elsöpörték a feudalizmus utolsó maradványát is: az arisztokrácia elmenekült, a hatalmas grófi uradalmak, hitbizotmányok tulajdonosaik nélkül maradtak. Ez a birtokokat kiszolgáló kisvasutakra is hatással volt: forgalmat alig lebonyolítva, az egykori cselédség, környékbeli lakosság által bele-bele lopva, begazosodva indultak pusztulásnak. A földreform és a kezdeti szövetkezeti élet néhányat ugyan életben tartott, de csak helyi teherforgalomra futotta az új tulajoktól. Hiszen alapvetően ezért épültek: a nagybirtok termőföldjeiről a csatlakozó MÁV állomásra és az állattartás gócpontjaiba, a majorokba beszállítani a terményt. Sokszor még települést sem érintettek, ezek a vonalak szűntek meg a leghamarabb. De ne szaladjunk ennyire előre!

1947.VII.25.-én ezen vonalak megmentésére, illetve helyreállításukat követően általuk az adott térség közlekedésének javítására a Közlekedésügyi Minisztérium létrehozta a Gazdasági Vasutak Igazgatóságát 9030/1947 kormányrendeletével. A GVI első feladata a felmérés volt, a helyzet 1948.III. hóban így festett:

  • Bányavasutak                – 2 000 km
  • Iparvasutak                       – 150 km
  • Erdei vasutak                    – 700 km
  • Honvédségi vasutak         – 105 km
  • Mezőgazdasági vasutak – 2 470 km
  • összesen                         – 5 425 km

A mezőgazdasági vasutak vonalaihoz 64 gőzmozdony, 32 motoros mozdony, 4 sínautó, 28 személykocsi és 8 774 teherkocsi (főképp lórék) tartozott (1947. novemberi állapot). Körülbelül fele-fele arányban voltak a gépi és lóvontatású vonalak.

A vidék hatalmasat mert álmodni, hosszabb-rövidebb pályákat terveztek több helyen, de a vágyott kisvasutaknak csak töredéke lett valósággá. Például a Vésztő>Újszász>Csökmő>Bucsa>Karcag (hossza 75 km) vonaltervezetből csak a Szeghalom-Újtelep – Töviskes vonal épült meg 1947-ben, a már ekkorra elavult 7 kilogrammos bontott sínekkel, vagy a  Kisújszállás-Kuncsorba vonal 1948-ban a pusztatenyői lőszerraktár kisvasútjának bontott anyagából. Utóbbin még a forgalmat is sikerült felvenni, Szeghalmon erre már nem futotta az erőből. A Fegyvernek>Bánhalom>Tiszaderzs>Tiszaszentimre>Abádszalók>Tiszabura (hossza 85 km) vonalból a Fegyvernek MÁV-Fegyvernek Piactér szakasz épült meg, melyet 1952-ben Tiszabőig még meghosszabbítottak.

1949.I.15.-én a kormány 450/1949 számú rendeletével a gazdasági vasutakat az Államkincstár tulajdonába vette.  Érdekes, hogy a valaha HÉV-nek épült, a MÁV által is évtizedekig kezelt gyulai kisvasút is GV tulajdon lett MÁV helyett.

Az ez évben hatalomra kerülő Kommunista vezetés minden 12 főnél több embert foglalkoztató üzemet államosított: ebbe a hazai cukorgyárak is belefoglaltattak, melyek gyárkapun kívüli kisvasúti hálózatát a járműpark majd egészével a frissiben megalakuló hét Gazdasági Vasutak Nemzeti Vállalat részére átadták. Ekkor indult meg az igazi munka: kisvasúti vonalak épültek át és hosszabbodtak meg új településeket bekötve az ország vérkeringésébe. Néhány példa: 600 mm-ről 760 mm-re átépült a Bácsalmás-Sörház major vonal és meghosszabbíttatott Kunbajáig, vagy a cukorgyárak sorából 700 mm nyomtávolságával kilógó Szerencsi GV is át lett szegelve szabványosra. A már meglévő vonalak toldozgatása-bővítése mellett jelentős számú vonal viszont vagy állapota, vagy várható forgalma miatt felújítás helyett a felbontást kapta osztályrészül.

A hét GVNV-hez került kisvasutak hossza 2 302 km:

  • 557.2 km már helyreállított vonal, (34 üzemelő kisvasút)
  • 371.1 km helyreállításra váró vonal, melyre már hitelfedezet van
  • 408.5 km helyreállításra váró vonal, melyre nincs hitelfedezet
  • 403.4 km felbontásra ítélt vonal
  • 561.8 km cukorgyári és ahhoz csatlakozó egyéb vonal

Szintén 1949-ben kaptak a GVNV-k tíz új gyártású, 106 szerkezetszámú gőzmozdonyt a MÁV Gépgyárból, végül a GV 51-60 pályaszám csoportú masinákból a GV 60-as Ceglédre került MÁV állományba. De nem csak mozdonyokra volt szükség: nem volt menetrend, jegy, szabványok, forgalmi és jelzési utasítás, megállóhely tábla, néha még mozdonyszín sem. Mitöbb, megfelelő oktatásban részesített, gyakorlott vasutasság sem. Bizony, sok szervezésbe, tanulásba és fejlesztésbe telt, mire egy-egy kisvasút zökkenőmentes teherárú és személyforgalma megindulhatott!

Márpedig ezekre nagy igény volt! A mezőgazdaság felfuttatása, a föld és házhely osztások, mind-mind fuvart teremtettek az őszi betakarítástól kezdve a TÜZÉP telepek építőanyaggal és tüzelővel való ellátásán át a paraszti sorsból ingázással, gyári munkával kitörőken át az iskolás gyerekekig.

1950-ben a hét GVNV összevonás után ötre csökkent.

A gazdasági vasutak üzemfőnökségein nem volt személyválogatás, a családias hangulatú csapatokban sokan találtak munkát – keresete t- menedéket, például a Gyulai GVNV első vezetője a „B listázás” miatt utcára került volt MÁV dolgozó volt, vagy a Sarkadi GV pályamestere a háború alatt a nagyváradi jegyző…

Az ötvenes évek eleje újabb vonalhosszabbításokat, illetve új vonalak építését hozta: ezeknek propaganda értéke is kihasználásra került, a szalagokat nem egyszer maga, Bebrits Lajos, a közlekedésügyi tárca minisztere vágta át (pld. 1952. Lökösháza-Dombiratos, 1953. Csorba-Túrkeve, 1954. Hird). Így persze érthető, hogy Mezőhegyesen volt „Bebrits rakodó csonka” és „Kadocsa kitérő”. 1952-ben kezdődött a kisvasutak három ikonikus járművéből kettőnek, a MÁV Északi Járműjavító által gyártott C50-es motormozdonynak és a MÁV Debreceni Járműjavító által gyártott GV Ca>Cak>Bak személykocsiknak a gyártása. A harmadik ikon az R lóré volt, de a hazai közforgalmú kisvasutak legnagyobb darabszámú járművének (volt év, hogy négy és fél ezer volt az állag!!!) eredete még a Monarchiába nyúlik vissza. Ózdon és Diósgyőrben újra lehetett a kisvasutak számára síneket hengerelni, az 1951-től épült pályákba már ezek a 12 és 14 kilogrammos acélsínek kerültek beépítésre.

A személyszállítást végző kisvasutak közül három – Gyula, Ercsi, Szeghalom – külön díjszabással a településeken belüli, helyi forgalmat is lebonyolított.

1953-ban bányavasutak átvételével szaporodott az állag: ekkor lett GV tulajdon a napjainkban is működő szobi kisvasút.

A lassan csordogáló C50-es mozdonyok számának növelése céljából 13 különféle régi „csotrogányt” építettek át C50 mozdonnyá, ez a sorozat lett később az aszimmetrikus kiviteléről könnyen felismerhető GV 4500-4512 mozdonycsoport. Szintén ekkor állt forgalomba az NDK-ból származó 5 darab Ns3 típusú L60-as dízelmozdony GV 401-405 pályaszámon.

Közben tovább folytatódott az alulteljesítő-ráfizetéses vonalak megszűntetése (1954. Ókígyósi GV), vagy más üzemeltetőnek való átadása (1955. Algyői GV). Persze, ahol igény volt, ott előrelépések történtek, személyforgalom felvétele (1956. Balatonfenyvesi GV), új vonalak építése (1957. Jánkmajtisi GV). Folyamatos volt ekkoriban a kisvasutak között a mozdonyok és kocsik cseréje is, ennek a még mindig kevés mozdony, illetve egyes vonalak kampányjellegű forgalma indokolta. Hogy két példával ezt is bemutassuk:

GV 31 pályaszámú gőzmozdony (1890. Krauss Linz 2428 gyári szám, 9a jelleg)

  • 1949.II.9.        Mezőhegyes     
  • 1950.XI.2.       Dunapentele       
  • 1951.IV.12.     Mezőhegyes       
  • 1951.X.17.      Ókígyós
  • 1951.XII.1.      Mezőhegyes       
  • 1952.IV.30.     Sarkad  
  • 1952.VI.26.     Bácsalmás         
  • Mohács          
  • 1955.VIII.18.   Dombóvár, műhely, selejtezve

 

GV 319 pályaszámú C50-es dízelmozdony

  • 1952.XII.30.    Mezőhegyes, forgalomba áll         
  • 1953.XII.10.    Algyő   
  • 1954.IX.1.       Sarkad  
  • 1955.VIII.9.     Sarkad - műtanrendőri próba
  • 1955.XII.         Attala-Csoma     
  • 1956.X.           Úrkút   

Az 1954.V.1.-től érvényes GV Forgalmi és Jelzési Utasítás alapján 27 kisvasút 43 vonalán volt menetrendszerű forgalom.

1955-ben a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium alárendeltségében a GVNV-ből megalakult (immár másodjára) a Gazdasági Vasutak Igazgatósága: ez a központosítás újabb lendületet és fejlesztéseket hozott. 1956-tól a gyulai és kisújszállási műhelyek megkezdték a 10 tonna raksúlyú fedett és nyitott (kézifékkel, vagy anélkül), valamint pőre (fék nélkül) kocsik gyártását a MÁV műhelyekből folyamatosan érkező motormozdonyok és személykocsik mellett. A motormozdonyok gyártásában – a GV 3785 üzembe helyezésével – szünet állt be.

A Szeghalmi GV pályastatisztikája 1955. őszén, több nagyobb hálózat hasonló módon volt össze fűzögetve - egybe barkácsolva:

vonalszakasz

épült

sínanyag

sebesség

Szeghalom MÁV-Szeghalom Újtelep

1950.

12 kg/fm

15 km/h

Szeghalom Újtelep-Töviskes

1955.

14 kg/fm

20 km/h

Töviskes-Kereksziget

1951.

12 kg/fm

15 km/h

Kereksziget-Akasztó

1923.

7 kg/fm

10 km/h

Akasztó-Kertészsziget

1952.

12 kg/fm

15 km/h

Kertészsziget-Cserepes

1922.

9.3 kg/fm

12 km/h

Kertészsziget-Bucsa

1922.

9.3 kg/fm

12 km/h

 

A GV személyzetek emberségét és politikától való tartózkodását jól jellemzi, hogy az 1956-os Forradalom leverését követő általános sztrájk alatt is közlekedtek indokolt esetben: a Szegvári GV vasutasai a nagymágocsi, volt Károlyi kastélyban lévő idősek otthonába szenet vittek a fűtéshez. Vagy a sarkadi cukorgyár répa hiány miatti leállítását, majd újra indítását a Sarkadi GV dolgozói hidalták át, két különvonattal a MÁV Alföldi Kisvasút sztrájk miatt forgalom nélküli hálózatán át Mezőhegyesre menve cukorrépáért, ez a forduló 200 kilométeres út volt!

Érdekesség kép a több tekintetben rekorder Mezőhegyesi GV néhány adata 1956-ból:

  • Vonalhossz: 172 km
  • Gőzmozdony: 14 darab
  • Motoros mozdony: 10 darab
  • Személykocsi: 12 darab
  • Teherkocsi össz raksúly: 2 461 t
  • Forgalmi dolgozó: 58 fő
  • Vontatási dolgozó: 41 fő
  • Pályafenntartási dolgozó: 59 fő
  • Szertári dolgozó: 6 fő
  • Műhelyi dolgozó: 42 fő
  • Összes dolgozó: 206 fő
  • Évi 187 000 t fizető árú súly
  • Évi 33 200 fő fizető utas
  • Évi 4 155 000 árútonna/km

 A Gazdasági Vasutak életébe nyerhetünk betekintést az 1957-ben forgatott dokumentum filmből, mely több kópiában is megtalálható a Youtube honlapján. Aki még nem ismerte a GV-k életét-légkörét, az most garantáltan szerelmese lesz. Ugyanezen évtől tömegével érkeztek a vasbeton aljak az átrakó állomásokra és végre komolyabb pályaátépítésekre is sor kerülhetett, elsősorban a MÁV-tól levedlett 20 és 23.6 kg/fm súlyú bontott sínekkel. Szintén ez évben indult a GV 5701-5738 pályaszám csoportú, futóművében áttervezett motormozdonyok gyártása.

1958-tól a MÁV kisvasútjairól is megkezdődött a személy, pakli és teherkocsik folyamatos átadása a GV-knek. Persze itt a már mondjuk Sárospatakon, vagy Szegeden feleslegessé vált, elavult, még az eredeti tulajdonosok által beszerzett járművekre kell gondolni, de több, életét még a fővárosban villamosként kezdő jármű is a puszták sínpárjain landolt!

Az 1958-as GV Menetrend függelék nagyon sokat elárul a kisvasutak akkori állapotáról, jellemzőiről. Néhány érdekesség:

  • Legnagyobb emelkedés: Selypi GV, 64 ezrelék
  • Legkisebb tengelynyomás: Csorvási GV, Lébényi GV, Tápiógyörgyei GV: 1.8 tonna
  • Legnagyobb tengelynyomás: Úrkúti GV, 10 tonna (nem a teljes vonalon)
  • Leglassabb vonal: 17 kisvasúton részben, vagy egészben 10 km/h
  • Leggyorsabb vonal: 6 kisvasúton részben, vagy egészben 25 km/h

1959-ben kezdődött a MÁV Székesfehérvári Járműjavítóban az utolsó új fejlesztésű teherkocsi család, a GV Uba 500xx (fékes) és 510xx (fékezetlen) önürítős nyitott kocsik gyártása. Ugyanezen évben adta át ÁG kezelésbe a GV az utolsó előtti 600 mm-es nyomtávolságú vonalát, a Csorvási GV-t.

1960-ban aztán a tavasz egy sorsdöntő fordulatot hozott a gazdasági vasutak életébe. De erről majd legközelebb....

image1.jpegZsákos fuvar lóréra és motormozdonyra komponálva a Szeghalmi GV-n – Szatmári Sándor gyűjteményéből

image2.jpegA három GV helyi forgalmának közös jegye

image3.jpegBebrits elvtárs elvágja a szalagot a Hirdi GV ünnepélyes megnyitóján – MÁV Irattár, Moór Attila 

image4.jpegEgy újítás 1952-ből: csille fékállás lemezelése a fékezőért – Lepsényi GV – Dr. Károlyi Zsolt felvétele

image5.jpegA negyedik L60-as Mezőhegyesen személyvonattal, a kor GV vasutas egyenruháival – Kéri Péter gyűjteményéből

image6.jpegBalatonfenyvesi GV, indul a személyforgalom 1956.VI.30.-án - MTI

5 komment

Címkék: kisvasút vasúttörténet

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr7212820748

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Felek Ferenc 2017.09.15. 08:27:24

A hét GVNV-hez került kisvasutak hossza 2 302 km:
- 557.2 km már helyreállított vonal, (34 üzemelő kisvasút)
- 371.1 km helyreállításra váró vonal, melyre már hitelfedezet van
- 408.5 km helyreállításra váró vonal, melyre nincs hitelfedezet
- 403.4 km felbontásra ítélt vonal
- 561.8 km cukorgyári és ahhoz csatlakozó egyéb vonal

cso zsi 2017.09.15. 20:33:53

A hétvégén utaztam a Fenyvesin. 1961-es volt a személykocsi.

konzol1 2017.09.16. 18:40:35

Ügyes, jó írás, érdekes képek, sok munka eredménye. Annyit pontosítanék, hogy az arisztokráciának csak egy része menekült el, más részét internálták, bebörtönözték, vagy "csak" kisemmizték, és nagyon megnehezítették a megélhetésüket.

Felek Ferenc 2017.09.17. 16:47:35

@konzol1: Nekem Békés Vármegye grófi családjai volt a mérvadó (Almássy, Wenckheim családok), ők elmentek. Az értelmiségiek, köztisztviselők, hivatásos katonák, stb. pedig megkapták, amit írtál...

konzol1 2017.09.18. 08:03:43

@Felek Ferenc:
Értem, köszönöm a pontosítást, így akkor egyértelmű.
süti beállítások módosítása