Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) shinkansen (6) Shinkansen (1) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Herkulesfürdői emlék

2017.05.17. 13:14 Tastam

128_1.jpgHerkulesfürdői emlék: az osztrákból magyarrá lett komponista, Pazeller Jakab keringője, vagy egy 1976-ban készült filmdráma Holman Endre, Szabó Sándor és Garas Dezső főszereplésével  - számunkra pedig immár egy valós emlék egy megismételhetetlen kirándulásról. A vasúti utazások szervezésével foglalkozó "Vasutazz velünk!" csapata majdnem pontosan egy évvel nagysikerű zakopanei útja után ismét egy visszautasíthatatlan programmal rukkolt ki: különvonatos utazás Herkulesfürdőig, onnan pedig buszos és hajós kirándulás a Vaskapuhoz. Mivel már hosszabb ideje tervezgettük - és halogattuk -, hogy ellátogatunk arra a környékre, kapva kaptunk az elénk táruló lehetőségen. A programot hivatalosan 2016. november 23-án hirdették meg, s az év végére a létszám be is telt. Mint "törzsutasok" kaptunk néhány kedvezményt, melyek egyike az volt, hogy a szervező egy héttel korábban értesített az utazásról. Hamar lezavartuk a formalitásokat, így az új esztendőben már nem volt más dolgunk, mint várni az április 29-ét, az indulás napját.
Sajnos ez az időpont - számomra - nem volt a legszerencsésebb. Azon a hétvégén és a megelőző napokon egy bizonyos "Great diesel tour" (az elnevezés tőlem származik) kínált különleges vasútfotózási lehetőséget. Egy brit vasútrajongók megrendelésére elindított különvonat járta be az ország középső és északkeleti régióját, a szerelvényt különböző (javarészt dízel-) mozdonyok továbbították. Azonban hasonló esemény bizonyára máskor is lesz, a Herkules-expressz viszont csak egyetlenegyszer vágott neki 479 kilométeres útjának. Lássuk hát, mi mindent láttunk és éltünk át a három rövidke nap során!

Az indulás napjára az időjósok nem sok jót ígértek. Az előrejelzés ez alkalommal megállta a helyét: azon a szombat reggelen barátságtalan, hűvös idő köszöntött ránk. A vonat ugyan Budapest-Nyugati pályaudvarról indult, azonban számunkra a kaland Szolnokon kezdődött. Vagy fél évszázada is Szolnokon szálltam vonatra, amikor szüleimmel nyaranta két hétre Temesvárra utaztunk a nagyszülőkhöz. Emlékszem, akkoriban nagy munkálatok folytak az állomáson, a mai tárolóvágányok helyén kialakított ideiglenes peronokat hosszú, korlátokkal szegélyezett rámpán közelítettük meg. Akkor alakították ki közép-Európa legkorszerűbb pályaudvarát, mely napjainkban megérett egy alapos felújításra, miközben a rendező egy része az 1990-es évek eleje óta Csipkerózsika-álmát alussza.

129_1.jpgA Herkules-Expressz névre keresztelt vonatot a teljes útvonalon a MÁV-Start 480 007-es pályaszámú Traxx-mozdonya, a Rákóczi-mozdony továbbította. A jármű az utolsó erdélyi fejedelem előtt tisztelgő matricáját 2015 tavaszán kapta Rákóczi Ferenc halálának 280. évfordulója alkalmából. A mozdony egyik első bevetése ebben az attraktív megjelenésében a legendás "Székely gyors" zarándokvonat továbbítása volt, mely Budapestről a magyarság összetartozását jelképező csíksomlyói búcsúra, valamint Gyimesbükkre (Ghimeş-Făget), az ezeréves határon álló Rákóczi-várhoz szállította utasait.

130_1.jpgSzolnokról kelet felé indultunk az 1858. október 25-én megnyitott aradi vaspályán, mely az elmúlt években teljes körű megújításon esett át, s egyúttal kétvágányos lett egészen Békéscsabáig.  Az új építésű, 160 km/órás sebességre kiépített, de csupán óránként 120 kilométer alkalmazására engedélyezett vonalon simán suhant vonatunk, majd megállt a Viharsarok központjának számító Békéscsaba állomásán. Elegáns felvételi épületét a közelmúltban újították fel, a II. világháborúban sokat szenvedett építmény ma teljes pompájában fogadja a vonattal utazókat. Az aradi fővasutat itt keresztezi a Kötegyán - Szeged - Röszke vonal; ennyi maradt meg Trianon után a korábban nagy jelentőségű Alföld-Fiumei Vasútból.

131_1.jpgHerkulesfürdőre a legrövidebb vonatút eredetileg Szegeden és Temesváron át vezetett, az arra húzódó acélországút már 1857 őszére elérte a Bánát fővárosát, Temesvárt. Az építkezés folytatódott, 1871-ben a Temesvár - Arad vonalon indult meg a forgalom, majd '78-ban a Temesvár - Karánsebes - Orsova összeköttetés következett. Az első világháború után hazánk elvesztette a Bánátot, ezáltal a Szőreg - Zsombolya (Jimbolia) pályarész a jugoszláv, a Zsombolya - Temesvár szakasz pedig a román vasút hálózatához került. Azóta a Balkán felé tartó vonatok legtöbbje a lőkösházai határátmenetet használja. Ezt tette a Herkules-expressz is, mely Szabadkígyós állomáson találkozott a Temesvárról Budapestre tartó Körös IC-vonattal.

132_1.jpgLőkösházán hamar túl voltunk az útlevélvizsgálaton, azonban a román oldali határállomásra Herkules-expressz már 35 perces késéssel érkezett (a hírek szerint a Rákóczi-mozdony éberségi berendezésének meghibásodása miatt állt a vonat a nyílt pályán, nem messze a határtól). Számunkra szerencsésen alakult, hogy éppen az ácsorgás idején fogyasztottuk el nem túl laktató, ám ízletes ebédünket. Kürtösön (Curtici) aztán ismét elő kellett vennünk az igazolványainkat, de napjaink határellenőrzése - szerencsére - már meg sem közelíti a kisgyermekkoromban átélt vámvizsgálatokat. Akkoriban anyámnak a fülbevalói, apámnak pedig a fényképezőgépe meglétét írásban kellett rögzíteni és láttamoztatni, nehogy visszafelé jövet bárki azt gondolja, hogy Romániában vásárolták. Amikor a határvadászok végeztek a kocsinkkal, az ablakból megörökítettem az állomáson a következő bevetésükre várakozó mozdonyok tarka sorfalát. Kürtöstől a Román Vasút (CFR) vonalain haladtunk tovább.

133_1.jpgKürtösről 35 perc késéssel indultunk tovább, a határvizsgálat miatt nem lehetett a műszaki hiba okozta lemaradást csökkenteni. A határállomástól egyébként néhány (talán két) rendőr is velünk utazott, egymást váltva végig jelen volt a hatóság a vonaton. Jelenlétük pontos oka előttem nem ismert, alighanem a biztonságunkra ügyeltek.  Aradról egy néhány perces szolgálati megállás után folytattuk utunkat, itt szálltak fel helyi kísérőink, akik romániai tartózkodásunk során az idegenvezetés feladatát látták el, de bármilyen problémás ügyben lehetett hozzájuk fordulni. A Nyisztor család a Déva melletti Csernakeresztúr (Cristur) falucskából érkezett, amely nagyon népszerű az anyaországi turisták körében, vagy egy évtizede magunk is jártunk ott. A továbbindulás után nem sokkal, Újarad (Aradu Nou) állomáson sikerült lencsevégre kapni a Cargo Trans Vagon vasútvállalat 601.626 pályaszámú dízelmozdonyát, amint épp tehervagonokat állított be egy ipartelepre.

134_1.jpgA menetrend hosszabb, mint három órányi tartózkodást írt elő Tarzan (Johnny Weissmüller) szülővárosában,Temesvárott. Az előzetes tervek szerint a vonat az első vágányra érkezett volna be, a valóságban azonban a kocsisor a második sínpáron állapodott meg. A szervezők a pályaudvar előtt várakozó autóbuszok felé terelték az utasokat, melyek a nagyjából két kilométerre elterülő városközpontba szállították őket. Valójában szabadprogram volt, így mi úgy döntöttünk, hogy a belváros megcsodálása előtt kis kitérőt teszünk az állomás fölött átívelő gyalogos felüljárónál, az úgynevezett repülőhídnál.

135_1.jpgTemesvárral kapcsolatos gyermekkori emlékeimet egyszer már elmeséltem, ezért most csak egy újdonságról ejtek szót. Közvetlenül a repülőhíd alatt látható a 150.1091-es pályaszámú gőzmozdony, a külsőleg helyreállított járművet másfél évvel ezelőtt kisebb ünnepség keretében éve állították ki. A monstrum a német vasút hadimozdonyának, az 52-es (és egyúttal a magyar 520-as) sorozatnak felel meg, azonban nem egy, a háború után elszármazott példány, hanem a kasseli mozdonygyárban eleve a Román Vasút megrendelésére épült 1943-ban. Elkerített helyen pózol, közvetlen a szomszéd telken pedig egy telephely portaszolgálata működik, talán ennek is köszönhető, hogy sérülések és firkák nélkül várja csodálóit.

136_1.jpgGyermekkori emlékeim közül a legélénkebbek a város központi teréhez, a Szabadság térhez (Piaţa Victoriei, korábban Lloyd-, majd Opera tér) fűződnek. A hosszúkás térséget akkor még közút övezte gépjármű-, trolibusz- és villamosközlekedéssel, ma már az egész terület a gyalogosoké. Középen azonban változatlanul megmaradt a pompás kert, mely régen és napjainkban is színpompás virágaival ejti ámulatba az odatévedőket. Szintén változatlan a Halacskás Szökőkút (Fântâna cu Peşti), melyet ottjárttunkor éppen egy viráginstallációba dolgoztak be a kiváló temesvári parképítő művészek. A téren sétálgatva az idegen azonnal megérti, mért is nevezik Temesvárt a virágok városának.

137_1.jpgBukarest után Románia második legnagyobb villamoshálózatát Temesvár tudhatja magáénak, a Regia Autonomă de Transport Timişoara nevű helyiközlekedési vállalat hálózatának hossza 33 kilométer. Története 1869-ben egy lóvasúti vonal megnyitásával kezdődik, melyet 1899-től kezdték el átalakítani elektromos üzeműre. Emlékeimben még a háború előttről származó FII, a bukarestben gyártott ITB, és az Electroputere V-54 típusú villamoskocsik járják a város utcáit, a valóságban azonban nyugat-Európából beszerzett járművek csattognak a síneken. A képen egy Brémából vásárolt, a 2006-ban bevezetett viola-fehér színtervben pompázó GT4 Armonia típusú kocsi érkezik az állomáshoz.

138_1.jpgA CFR-rel folytatott előzetes egyeztetés szerint a Herkules-Expressz szerelvényének a tartózkodás idején végig az első vágányon kellett volna állnia. A temesvári vasutasok azonban úgy döntöttek, hogy kihúzzák a tárolóvágányra a szerelvényt, mely aztán csak nem sokkal a továbbindulás előtt került vissza a helyére. Magát az expresszt egyébként 5 ülő- (két első és három másodosztályú), 1 étkező-, valamint az Istropolitan szalon- és az Orfeum bárkocsi alkotta. Hogy a résztvevők temesvári szabadideje ne szenvedjen csorbát, a szervezők elintézték, hogy a vonat fél órás késéssel induljon tovább. Elvégre nem az volt a fő cél, hogy minél előbb a végállomásra érjünk, hanem az, hogy lehetőleg még aznap ott legyünk...

139_1.jpgNem sokkal Temesvár elhagyása után átszáguldottunk Temesrékas (Recaş) állomáson. Ez volt nagyapám első szolgálati helye, miután átesett a vasúti képzésen és itt ismerkedett meg azzal a szász származású postáskisasszonnyal, aki később a felesége - és az én nagymamán - lett. Nem álltunk meg Lugoson (Lugoj) sem. Ebben a városban született apám  1921. április 22-én. Aztán néhány hónappal később, július 26-án életbe lépett a Saint-Germaini békemegállapodás és ő román állampolgár lett. A következő megállásunkra Karánsebesen (Caranşebes) került sor, ahol kísérő rendőreinket két új fiatalember váltotta fel, én pedig megörökítettem a negyedik vágányon várakozó 410.219-es pályaszámú villamos mozdonyt.

140_1.jpgKaransebes után lelassult a tempó, a mind hullámosabbá váló domborzat kanyargós pályára kényszerítette a Herkules-expresszt. A Temes folyó völgyében, több hídon és három alagúton átkelve haladtunk hegynek fel. Többször találkoztunk szemből érkező személyszállító vonatokkal, vagy előztünk meg teherszerelvényt (az egyiket az MMV villamos mozdonya továbbította), de az időközben eleredt eső miatt ezek lefotózásával nem próbálkoztam meg. Külön dícséret és köszönet illeti meg a román vasút forgalomirányítását, mely hagyta haladni vonatunkat, néhány percnél hosszabb időre nem tette félre, inkább az ellenirányú vonatokat váratta.

141_1.jpgA CFR legtöbb állomásán új, "modern" épületet emelt, ám néhány helyen ma is áll a MÁV által épített szabványépület. Így van ez Örményesen (Armeniş) is, a régi felvételi épület kiváló állapotban látható. Röviddel Örményes elhagyása után átkeltünk a 465 méter magasan található Porta Orientalis hágón, majd vonatunk hamarosan, szilárdan tartva a félórás késést, csikorgó kerekekkel megállt Herkulesfürdő hangulatos állomásán

142_1.jpgHerkulesfürdő városa a Cserna patak mellékvölgyében, a vasúttól nagyjából öt kilométerre fekszik, ezért az állomáson autóbuszok vártak, hogy odaszállítsanak minket. A modern szállodák - még a múlt rendszerben - a völgyet övező hegyoldalra települtek, az odavezető keskeny utcácskák mindkét oldalán személygépkocsik parkolnak. Ennek köszönhetően az autóbuszok vezetőinek néhol szinte centizniük kellett, hogy hatalmas járműveikkel tovább tudjanak haladni. A mi szállásunk az út végében volt, ahova a buszok a forduló szűkössége miatt csak hátramenetben tudtak felmenni. Ezt nem mindegyik sofőr vállalta, ám aki a száz százalékos kihasználtságú járművel a meredek úton felcurikkolt vagy háromszáz métert, utasainak biztonságát (is) kockáztatta. Miután szerencsésen túléltük a buszos akciót, az utazás utolsó szakasza okozta izgalmakért bőségesen kárpótolt a finom svédasztalos vacsora. Másnap reggel buszaink - nagyon helyesen - már "egy emelettel" lejjebb vártak minket.

143_1.jpgVasárnap először az óvárosba indultunk. A Kárpátok déli peremén elterülő Herkulesfürdő Európa talán legrégebbi gyógyüdülőhelye. A városkát a rómaiak alapították, majd a Habsburgok korában fejlődött ki ma is látható formájára. Megfordult itt Ferenc József és Erzsébet királyné is, a Vaskapu átadásakor pedig Herkulesfürdőn gyűltek össze a Monarchia, Románia és Szerbia uralkodói. A házak között sétálva az épületek nagyon leromlott állapota ellenére ma is érezzük az egykor fényűző hely hangulatát. A főtéren látható a névadó, Herkules görög mitológiai hős szobra, de a legfontosabb a város alól feltörő víz, melynek több betegséget (például reumát, vagy neurológiai bántalmakat) gyógyító erejét már a rómaiak is ismerték. Természetesen megkóstoltuk, a meleg víz íze akár a záptojásé, a feleségem majdnem rosszul is lett tőle.

144_1.jpgA rövid városnézés után buszaink a Vaskapuhoz (románul Portile de Fier, szerbül Đerdapska klisura) száguldottak velünk. A Szörényvár település határában lévő kikötőben már várt ránk a "Mehedinţi" nevű hajó (Mehedinţi a megye neve, melyben vagyunk, székhelye Szörényvár, azaz Turnu Severin), mely hamarosan megindult, hogy a "Vaskapu I" erőmű zsiliprendszerén átemelve a Kazán szoroshoz szállítson minket. A legmagasabb érintett folyamkilométernél koszorú vízbe ejtésével adóztunk a Vaskapu hajózhatóvá tételéért végzett munkálatok közben elhunyt 85 munkás emlékének. A korábban vad, áthatolhatatlan szoros szabályozásának Széchenyi István elgondolása és Vásárhelyi Pál tervei alapján 1834-ben kezdtek neki, de az alkotás csak 1896-ra készült el. A "Vaskapu I", erőmű 1968 és '72 között épült meg, ekkor több kisebb falu és a nevezetes Ada Kaleh sziget is víz alá került. Maga az erőmű tulajdonképpen két egyforma részből áll, az egyik Románia, a másik Szerbia (az építésekor Jugoszlávia) számára termeli az áramot. A létesítmény a maga 2280 megawatjával a legnagyobb teljesítményű erőmű a Dunán.

145_1.jpgA Temesvár - Karánsebes - Orsova vaspályán 1878 május 20-án indult meg a vonatforgalom, az acélországút továbbvezetésével egy évvel később, 1879 március 4-én nyílt meg az összeköttetés a román vasúthálózattal. A Vaskapu mellett húzódó vonalszakasz közvetlenül a Dunából kialakított mesterséges tó partján, a víztükör felett szinte csak néhány méterrel húzódik, kiváló fotólehetőséget kínálva a vonatok szerelmeseinek. Amikor a nagy vízszintkülönbség miatt szükséges két zsiliplépcsőn átértünk, épp felbukkant egy tehervonat, csak túl korán jött (vagy mi értünk oda kicsit későn)...

146_1.jpgMindeközben a hajó éttermeiben megkezdődött az utasok ebédeltetése. De mért is zajlott volna ez máskor, mint az utazás (számomra) egyik legizgalmasabb időszakában, vagyis a zsilipeken való áthaladáskor? Életemben először, és lehet, hogy utoljára követhettem "egyenesben" egy ilyen ceremóniát, ezért inkább kivártam a fedélzeten a művelet befejezését annak ellenére is, hogy egyszer megpróbáltak leparancsolni az ebédhez. Sőt még akkor is fönt voltam, amikor a hajó Gura Văii állomással egyvonalban haladt, így sikerült lefotóznom a tehervonata élén várakozó 470 774-es pályaszámú mozdonyt. A járműnek neve is van: Aurel Vlaicu. A budapesti, majd müncheni egyetemek műszaki tanszékén tanult férfiben a román repülés úttörőjét tisztelhetjük, ő szerkesztette meg hazája első katonai repülőgépét. Nevét nemcsak a DB-Schenker mozdonya, hanem szülőfaluja, Benzenz (Binţinţi) is viseli. A zsilipelés figyelésének és ennek a fotónak az ára végül az lett, hogy mire leültem az ebédlőasztalhoz a sertéssült csaknem teljesen kihűlt.

148_1.jpg Orsova közelében, sziklák robbantásával alakították ki azt a 2 km hosszú, 80 méter széles és 3 méter mély kanálist, amely lehetővé tette hajók közlekedését is a sziklaszoroson keresztül. Kezdetben vontatóhajók húzogatták itt a nagyobb bárkákat, később a parton vasutat építették és két, külön erre a célra épített gőzlokomotív is besegített. A mozdonyok napjainkban nagy valószínűség szerint a két megalomániás államfő, Nicolae Ceauşescu és Josip Broz Tito kezdeményezésére létrejött duzzasztott tó alján rozsdásodnak. A Vaskapu egyik legérdekesebb látványossága kétségtelenül Decebalus dák királynak a Mrakónia öböl partján magasodó 55 méter magas, kőbe faragott emlékműve.

147_1.jpgA "koszorúzás" után a hajón elszabadult a pokol. Fergeteges buli következett, ami valljuk be kicsit kurta-furcsára sikeredett. Először a Karthagó együttesből is ismert Takáts Tamás adott műsort, amely olyan sikert aratott, hogy a művész több ráadást volt kénytelen adni. Ezután következett csinos kísérőnk és házigazdánk, Vincze Lilla, de alighogy elkezdte műsorát, már abba is kellett hagynia. A hajó ugyanis a vártnál hamarabb érkezett meg az orsovai kikötőbe, amely a szörényvárihoz hasonlóan a lakott területtől messze, vagyis a Dunával egyetemben felduzzasztott Cserna pataknak a várossal szemben fekvő partján helyezkedik el. Hamarosan befutottak buszaink is, én pedig már kezdtem felkészíteni a gyomromat a vacsorára.

149_1.jpgMásodik, Herkulesfürdőn töltött éjszakánk és reggelink után, május 1-jén (hétfőn) fél kilenckor gyülekeztünk a szálloda előcsarnokában. Kis bizonytalanság következett, egymásnak ellentmondó információk érkeztek arról, hol várnak a buszok, de hallani lehetett egy mikrobuszról is, amely a csomagokat vinné oda. Végül kiderült, hogy egészen a főútig kell lemennünk, nagyjából kilencszáz méternyire, ahonnan a hatalmas jószágok már az előző este sem mentek tovább a rengeteg, "űrszelvényben" parkoló személyautó miatt. A mikrobuszból pedig taxi lett, az vitte a nehézkesebb mozgású utastársaink bőröndjeit a buszokhoz. A nehézségek ellenére fél tíz után nem sokkal megérkeztünk a pályaudvarra. Érdemes egy pillantást vetni a hely szelleméhez méltó, a mór stílusú, jó állapotnak örvendő állomásépületre.

150_1.jpgAz utasok, kihasználva az indulásig rendelkezésre álló időt, a peronon sétálgattak. A legtöbben előresereglettek vontatónkhoz, akiből most rövid időre topmodell lett: szinte mindenki akart egy közös fotót magáról és a Rákóczi-mozdonyról. Azonban hamarosan előkerült a forgalmista és könyörtelenül belefújt a sípjába, majd meglengette vonatindító tárcsáját. A Herkules-expressz percre pontosan, 10,10-kor elstartolt a hazafelé vezető úton.

151_2.jpgMegállás nélkül haladtunk Karánsebesig, útközben ismét, de most már jóval barátságosabb időben gyönyörködhettünk a Porta Orientalis szépségeiben. A Herkules-expressz szerelvénye egyébként erre az állomásra vonult vissza, amíg mi a Dunán hajókáztunk. A Rákóczi-mozdony nem számít újdonságnak Romániában, de nemcsak a Székely gyorssal tett kiruccanása okán. A közelmúltban a magyar Traxx-mozdonyok mindennapos látványnak számítottak a Kürtös - Temesvár - Bukarest vonalon, amikor két menetrendi időszakban romániai vonalakra is érvényes vizsgával rendelkező gépek továbbították a teljes útvonalon a 79/78 Körös IC-t Budapest és Temesvár, valamint a 73/72 Traianus IC-t a magyar főváros és Bukarest között.

152_1.jpgMenet közben az ablakban lógni, vagy onnan fényképezni nem nagyon volt módom: útitársaink az évszakhoz képest hűvös időjárás miatt nem értékelték volna a lehúzott ablakot. Visszaúton szerencsére egyre melegedett a levegő, így megkockáztattam néhány fotó megeresztését. A képen látható tehervonatot Újaradon előztük meg ...

153_1.jpg... Mercyfalva (Băile Călacea ) állomásán pedig egy szemből érkező személyvonat elől álltunk félre.

154_1.jpgVonatunk percre pontosan állt meg az aradi pályaudvar első vágányán. Kilépve az 1913-ra, Pfaff Ferenc tervei alapján épített, a közelmúltban példás felújításon átesett felvételi épületéből az állomás előtti téren mindjárt egy gőzmozdonnyal találtuk szembe magunkat. A képen az 1940 és '42 között összesen 66 példányban leszállított 131-es sorozat prototípusát láthatjuk, a gépet a resicai gépgyár konstruktőrei a MÁV-nál bevált 375-ös sorozat alapján alkották meg. Jobb sorsra érdemes testvére, a 131.040-es pályaszámú lokomotív a temesvári fűtőházban várja sorsa jobbra fordulását.

155_1.jpgAkárcsak Temesvárott, Aradon is jár villamos, az összesen 48 kilométeres, keskeny - 1 méteres - nyomközű hálózaton 16 viszonylat közül választhat az utazó. A járműpark jelentős részét itt is az uraságtól levetett német és osztrák kocsik alkotják, de az utcákat járva találkozhatunk az annak idején Csehszlovákiából újonnan beszerzett Tátra járművekkel is. A képen az 1403-as pályaszámú "házi gyártású" Imperio villamos látható. A sorozat hat kocsiját a manapság főként nagyvasúti kocsijairól ismert aradi Astra Vagoane Călători (az 1891-ben alapított Weitzer János Gép-, Waggongyár és Vasöntöde Rt utódja) építette Siemens Combino alapokra.

156_1.jpgCsapatunk a vasútállomástól a nem kifejezetten nagy átlagsebességgel közlekedő villamossal indult a városba: az ötödik megállónál, a Városi Színháznál (Teatrul Ioan Slavici) szálltunk le, majd rövid séta után megérkeztünk a Megbékélés Parkjába (Parcul Reconcilierii). Ez a tér nagyon fontos a magyarság számára, hiszen itt magasodik az aradi tizenhárom vértanú emlékére emelt Szabadság-szobor, ahol rövid megemlékezést tartottunk, majd megkoszorúztuk az emlékművet. Ez utóbbi aktus kevés híján kútba esett, az utazás szervezői ugyanis még az első napon, Herkulesfürdőre érkezésünkkor a vonaton hagyták a jó előre beszerzett koszorút, mely aztán annak rendje és módja szerint el is tűnt. A gyanú szerint a szerelvény karánsebesi tartózkodása alatt a vonatot kitakarító brigád állhat a történtek mögött, de erre természetesen nincs bizonyíték. Szerencsére volt "pótcsokor", melyet csernakeresztúri kísérőink hozták magukkal.

157_1.jpgItt mindenképpen meg kell említenem, hogy a csoport mozgása rendőri felügyelet mellett zajlott, a poliţie pedig rendkívül kulturáltan és figyelmesen, ugyanakkor szinte észrevétlenül tette a dolgát. Az ünnepség végeztével visszasétáltunk az állomásra, útba ejtve a pompás megjelenésű, flamand neoreneszánsz stílusban 1872-74-ben épített városházát. A vasútrajongóknak érdemes egy pillantást vetni a mellette balra látható ún. Csanád-palotára is, mely eredetileg az Aradi és Csanádi Egyesült Vasutak székháza volt. Araddal kapcsolatban érdemes még megemlíteni, hogy a Herkulesfürdői emlék szerzője, Jakob Pazeller magyarországi katonakarmesteri működését Herkulesfürdőn kezdte, majd Aradon folytatta. Később magyar lányt vett feleségül és magyarrá lett, többek között az ő szerzeménye az Akácos út is.

158_1.jpgA 60-es években nem volt közvetlen vonat Magyarország és Temesvár között, így nagyszüleimhez menet és visszaútban is Aradon át kellett szállnunk. A várakozás idejét felhasználva apám több alkalommal elvitt az Arad - pankotai HÉV végállomására, hogy láthassuk a háború előtti Ganz-motorvonatok mozgását. Az 1905-ben megépített, majd '12-ben villamosított 1000 mm-es nyomközű hálózatot 1978-ban részben a városi villamoshoz csatolták, a maradék pályaszakaszon 1991-ben állt le a forgalom. A Ganz-járművek 1984-re koptak ki a forgalomból, a városi belső, a CFR pályaudvarától mintegy 800 méterre elhelyezkedő végállomást a Iuliu Maniu út szélesítésekor bontották le. Az egykori HÉV-re napjainkban az ezen épület helyén emelt makett emlékeztet.

159_1.jpgIsmét az állomáson vagyunk, a Herkules-Expressz az első vágányon türelmesen várja a lassanként visszaszállingózó utasokat. A felvételi épület mellet az pályaudvar vágányzata is megújult, a peronokra vezető felüljárót látva elsőre Kőbánya-Kispestet jutott az eszembe. A magasperonok és a vágányok között húzódó kerítés nem könnyíti meg a vonatfotózást, de mivel még volt idő az indulásig, körbenéztem. Előtte még magamba öntöttem egy létfontosságú itókát, melyet a peronon álló kávéautomatából szereztem be, ám feleségem már nem volt olyan szerencsés: számára a huncut gépezet a várt tea helyett csak forró vizet szolgáltatott.

160_1.jpgKis körutam első állomása a 6. vágányon az indulására várakozó ikermotorkocsi volt. A típus különösen kedves a magyar vasútrajongók számára, hiszen az aradi gépgyár gyártotta járműsorozat az Árpád sínautóbuszon alapul. A licensz megvásárlása, majd továbbfejlesztése után az aradi szakik 1939-ben megkezdték a negytengelyes szóló- és ikermotorkocsik gyártását, mely egészen '54-ig folytatódott. A járművek között több a mai napig részt vesz a közforgalomban, mint például a 78-1031 is, amely nem sokkal a fotó elkészítése után nekivágott a nem túl hosszú útnak Kürtösre.

161_1.jpgEzután még megörökítettem a romániai viszonyokhoz szokott szemnek szinte bántó módon tiszta állomás hátsó traktusában álló német eredetű dízelmozdonyt, majd felszálltam a vonatra.

162_1.jpgA Herkules-expressz, miután elbúcsúztunk a rokonszenves Nyisztor családtól, pontosan hagyta el Aradot. A szerelvény a vadonatúj pályán megtett rövid sima száguldás után lefékezett a kürtösi határállomáson, ahol Neagoe Basarab havasalföldi fejedelem várt minket. Igazából persze nem maga a herceg, hanem a felesége, Ludmilla fogadta a Herkules-expresszt, de valójában ő sem volt igazi, csupán egy mozdony. Az egykori kelet-Németország vasútja részére épített, szovjet származása okán Ludmilla becenévre hallgató sorozat néhány példánya a német érdekeltségű DB-Schenker vasútvállalatnak köszönhetően Romániában kötött ki, ahonnan azután négy gépet kölcsön vett a GYSEV. Ma már csak két lokomotív szolgál a magyar-osztrák társaság kötelékében, ezek közül a képen látható mozdony a meglehetősen hosszúra nyúlt felújítás után éppen otthona, Sopron felé tartott, ahová végül csaknem egy hét múlva, május 6-án érkezett meg.

163_1.jpgMár koraeste volt, amikor vonatunk - az újfajta útlevélellenőrzés nehézségeinek köszönhetően - néhány perces késéssel állt meg Szolnokon. A Herkules-Exressz rövid tartózkodás után folytatta útját, mi pedig még két vonat igénybe vételével utaztunk tovább. Minden simán, olajozottan ment, így mire a különvonat megérkezett Budapest-Nyugati pályaudvarra, mi is hazaértünk.
Nagyon szép emlékek maradtak bennünk e megismételhetetlen utazásról. Sokáig felejthetetlen lesz a séta a virágok városában, Temesvárott, a Monarchia egyik legnépszerűbb üdülőhelyének Herkulesfürdőnek hangulata, érezni történelmünk egyik legsötétebb korszakának szelét Aradon, de a csúcspontot a Vaskapu jelentette a maga nagyszerű panorámájával. Számunkra még külön élvezetet jelentett utazni a varázslatos román vasút vonalain. Remélem, egyszer visszatérünk Herkulesfürdő vidékére, de az bizonyára magánutazás lesz, hiszen a "Vasutazz velünk!" csapata nem tervez több utat arra a vidékre. A következő alkalommal, ősz elején Rijekába utaznak, természetesen vonattal, ám azon a programon sajnálatos módon nem tudunk részt venni.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr5012507985

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

konzol1 2017.05.20. 19:41:15

Nagyon örülök, hogy leírtad az élményeidet. Én is foglalkoztam a gondolattal, hogy jelentkezzek erre a kirándulásra, de aztán ez végül elmaradt. (Sajnos kimaradt a programból az eredetileg tervezett Anina-Oravica vonal meglátogatása.)
süti beállítások módosítása