Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasut (3) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Búcsúút a Kék Villámmal

2016.12.13. 18:24 Tastam

484.jpgE hozzászólás címéből logikusan az következne, hogy az osztrák vasút legendás motorvonatától, a Kék Villámtól búcsúzunk, de – szerencsére – nem így van. A szerelvény köszöni, jól van, nem készül még nyugállományba, valójában ő ment búcsúzni. Nyugati szomszédunknál ugyanis döntés született egy vasútvonal leállításáról, a strasshofi Fűtőház Vasútmúzeum szervezésében sorra kerített utazás keretében a Kék Villám feltehetően utolsó vonatként járta be a 35 kilométernyi sínpárt. Igazándiból a Pulkau völgyében húzódó, Zellerndorfot Laa an der Thaya városkával összekötő vonal már régóta tetszhalott állapotban leledzik. 1988. május 28-án közlekedett a relációban utoljára menetrend szerinti személyvonat, a teherforgalom pedig Laa an dr Thaya állomás és a Jungbunzlauer Austria AG gyárudvara közti mintegy 10 km-es szakaszra szorítkozik. A pálya többi részét csak alkalmanként, építési munkálatok, vagy egyéb ok miatt kerülő útirányra kényszerülő tehervonatok vették igénybe. Pedig a vasútvonal – ránézésre – jobb állapotban van, mint sok hazai mellékvonal. De nincs mit tenni, a döntés szerint a vonal 2016. december 11-étől nem létezik, így előző nap vasútrajongók egy csoportja meg egyszer, talán utoljára végigutazott rajta. Az utolsó üzemnapon, december 10-én mi is ott voltunk.

A vasútvonal mintegy kilenc hónapos építkezés után 1873. december 8-án kezdte el működését Neusiedl és Zellerndorf között. Eredeti rendeltetése szerint tranzitútvonal lett volna, ezért tervezői nem tartották fő szempontnak, hogy a síneket közel vezessék a településkehez. A Monarchia szétesése után a kezdőpont az újonnan megalakított Csehszlovákia területére esett, neve pedig Novosedly lett. A határforgalom azonban oly csekély volt – mindössze napi két pár vegyesvonat –, hogy az első ausztriai megálló, Wildendürnbach és Novosedly között 1930. október 4-én leállt a forgalom, majd nem sokkal később a határpont körzetében 400 méter hosszban a síneket is felszedték. Ezután a vonal klasszikus vicinálisként működött a személyszállítás leállításáig. Kék Villám menetrend szerint sosem közlekedett a vonalon, hiszen a sorozatot az osztrák járműipar a városközi gyorsforgalom kiszolgálására hozta létre. Az 5045.11-es pályaszámú motorkocsi 1954-ben született, majd 1961-es korszerűsítése után, immár 5145-ös sorozatjelöléssel a nemzetközi forgalomban találta magát. Ebbéli minőségében a leggyakrabban "Venezia" expresszként Velencébe, "Miramare" expresszként Triestbe, valamint TS 122/123 gyorsvonatként Budapestre közlekedett. Később a belföldi helyközi forgalmat erősítette, 1992-es selejtezését követően pedig különmeneteket teljesített. A strasshofi Fűtőház Vasútmúzeum állagába tartozó, immár több, mint hatvan éves jármű egy hosszabb felújítás után az idei szezonkezdettől ismét szolgálatban áll. Kísérjük most el őt és jókedvű utasait a Pulkau völgyében kanyargó vasúton tett búcsúútján!

470.jpg1978-as kiadású Ausztria-útikönyvünk a következőket írja Zellerndorfról: a Bécs felől érkező vonat „Zellerndorf vasúti csomópontjában éri el a Pulkau völgyét. A vasútvonalak itt mind a négy égtáj felől keresztezik egymást”. Persze dőreség egy alapvetően más politikai rendszerben született leírásra hagyatkozni, hisz’ azóta sokminden megváltozott. Zellerndorf ma már egyszerű középállomás, impozáns állomásépületében már vasúti szolgálat sincs. A nyugat felé, Sigmundsherbergbe kiágazó vaspálya forgalma 1990 májusában szűnt meg, s bár egyes hírek szerint a Waldviertel Vasútmúzeum jogot kapott a 20 kilométeres pályán nosztalgiamenetek indítására, ilyen vonatról nem találtam adatot, de azt sem tudom, a sínek egyáltalán a helyükön vannak-e…

471.jpgA Zellerndorfot érintő észak-déli irányú vasútpálya ma is működik, Bécs egyik fontos elővárosi vasútvonala, mely nemzetközi kapcsolattal is rendelkezik. Az osztrák fővárostól Znaim (ma Znojmo Csehországban) állomásáig vezető vonalat az Österreichischen Nordwestbahn-Gesellschaft építette és üzemeltette az államosításáig, forgalomba helyezésére több lépcsőben 1869-70-ben került sor. A vasúton jelenleg egy-két óránkénti személyvonati közlekedés van, melyek nagy része emeletes ingavonat. Néhány szerelvény elmegy egészen Znojmóig, a képen látható, a 1116.144 vontatta 2217-es számú személyvonat azonban csak a szomszédos Retzből indult a hírneves Semmering-vasút mentén fekvő Payerbach-Reihenauba. Hogy tehervonat mennyi közlekedhet errefelé, nem tudom, de az állomáson épp egy répavonat állt a rakodóvágányon.

472.jpgA Zellerndorfot nyugat felé elhagyó vasútról már szóltam. Programunk összeállításában kisebb problémát jelentett, hogy különvonat menetrendjét nem ismertük, mivel az utat meghirdető oldalon csupán a felszállásra kijelölt állomások indulási időadatai voltak megadva. Ezeket összehasonlítva kikövetkeztettük a Zellerndorfra érkezés várható időpontját, amihez képest a vonat jó húsz perces késéssel futott be. Ennek az volt a jó oldala, hogy addigra éppen eltávoztak az égről a tömörebb felhőfoszlányok. Nem az állomáson várakozunk, mivel ott a fényviszonyok nagyon kedvezőtlenek voltak, hanem a falu szélén egy útátjárónál, ahol egyébként a vonatnak fotómegállása is volt. A háttérben a zellendorfi, 1786–1788-ban épült, a Szentháromság tiszteletére felszentelt plébániatemplom magasodik.

473.jpgA következő fotómegállásra szűk négy kilométerrel odébb, Pernersdorf térségében került sor. A szokásos szertartás után a résztvevők visszaszálltak és a vonat továbbindult. Ekkor jött el a nem a Kék Villámmal utazó fotósok ideje, akik néhány száz méterrel távolabb várakoztak. Onnan ugyanis kiváló hátteret nyújtott a kicsiny dombocskára épült Karlsdorf településrész (Pernersdorfot öt apró, egymással határos falvacska alkotja, melyek egymással szinte teljesen összenőttek), s főleg a háztetők fölé magasodó, 1663-ból származó gótikus Szent György plébániatemplom. Érdekes, hogy a különút szervezői nem ide tervezték a közös fotózást. Döntésük alighanem annak köszönhető, hogy e szakaszon a vasút az országút közvetlen közelében húzódik és nem szerették volna, ha egy figyelmetlen résztvevőt elüti egy autó.

474.jpgA vonal mentén több helyen napjainkban is felismerhetőek az egykori megállóhelyek. Ilyen a volt alberndorfi stáció is, ahol a peron nagy részét ugyan eltávolították, azonban az állomásnév-tábla a helyén maradt. Érdekesség, hogy a vonal szelvényezésének kiindulópontja a mai napig Novosedly állomásnál található, azonban az nem 0,0-val, hanem 117,20-szal kezdődik. Ennek oka a vasút történelmében keresendő: az építő társaság, a Nordwestbahn valamennyi vonalát a társaság bécsi főpályaudvarától, Wien-Nord pályaudvarától szelvényezte és ez a történelem viharai közepette is változatlan maradt. Ennek köszönhető, hogy bár Alberndorf megálló 38,6 kilométerre fekszik Novosedly-től, a volt peron melletti szelvénytáblára 155,8 van írva.

475.jpgA különvonat közlekedése a helyiek előtt sem volt titok, mint arról mi is meggyőződhettünk. A következő alkalommal, miután újabb öt kilométert előrehaladva Obritznál vártuk a vonatot, a sínek melletti házból kijött egy család és izgatottan nézegettek kelet felé. Mivel semmit nem láttak, a papa, a mama és a kisleány visszamentek a házba, de a nagymama közelebb jött hozzánk és megkérdezte, hogy a különvonatot várjuk-e. Természetesen azt válaszoltam, hogy ja, erre ő is visszament, majd nemsokára mindannyian újra az útátjárónál álltak. Eközben a különvonat mintegy másfél kilométerre, Hadres falu volt megállójánál fotóztatta magát, ezért aztán a fellelkesült családnak – és persze nekünk is – várni kellett még egy keveset, hogy a Kék Villám végre a mi lencsénk elé kerüljön.

476.jpgKorábban említettem, hogy a vaspálya vonalvezetését stratégiai szempontok alapján tervezték meg, nem volt cél az érintett községek lakosságának kiszolgálása. Ezt útközben magunk is megtapasztalhattuk, hiszen a sínpár jobb esetben a falvak szélén húzódik, de az előbb említett Hadres esetében a régi megálló a szántóföldön, a településtől vagy egy kilométerre található. Üdítő kivétel ez alól Alberndorf, ahol a vonat keresztezi a községet. Ilyen körülmények között ne is csodálkozzunk azon, hogy a motorizáció fejlődésével párhuzamosan egyre kevesebben választották utazásaikhoz a vasutat. Közben a búcsúmenet Obritz peremén ismét fotómegállást tartott, így nekünk kényelmesen volt időnk előremenni a következő útátjáróig. A kép jobb felén ismét a falucska házait és az azok közül kiemelkedő plébániatemplom tornyát láthatjuk.

477.jpgA vasútvonalnak van egy érdekes tulajdonsága. Főként az automatizáláshoz szokott osztrákoknak furcsa, hogy a forgalmasabb útátjárókat kézi működtetésű sorompók fedezik, ami jóval takarékosabb megoldás, mint idehaza a forgalom nélküli vaspályák mentén szüntelenül villogó sok fénysorompó. A különvonatot egy bakter kísérte autóval, aki időben ott volt valamennyi sorompónál és azokat leengedte, amint meglátta a közeledő Kék Villámot. Tehervonatok, illetve a Jungbunzlauer üzembe tartó kiszolgáló menetek esetében ezt a feladatot valószínűleg a mozdonyon utazó vonatvezető, vagy tolatásvezető látja el. A tekerőberendezés nem külön állványról, láncátvitellel működteti a csapórudat, hanem magán a sorompó bakján helyezkedik el. Ez a kép a Kadlotz-Mailberg állomás bejáratánál található sorompónál készült.

478.jpgMaga az állomás, ahogy mondani szokás, a préri közepén található, Grosskadlotz falutól 2, míg a másik névadó településtől, Mailbergtől 4 kilométer távolságra. Érdekesség, hogy az Osztrák Szövetségi Vasút, az ÖBB a kétezres évtized második felében, miután a legendás motorvonat-sorozatát, a 4010-est kivonta a forgalomból, azok értékesítéséig, illetve szétvágásáig több járművet a vonal állomásain, Haugsdorfon és Kadlotz-Mailbergen tárolt. A pályaudvar ma kétvágányos, azonban anno dacumal valószínűleg még két sínpár húzódott az egyszerű felvételi épület előtt. Természetesen a Kék Villám itt is fotómegállást tartott. Az utasok már az előbbi képen látható sorompónál leszállhattak, majd mire az állomásra begyalogoltak, a motorvonat az indóház előtt pózolva várta őket.

479.jpgNem, nem baleset történt, csupán egy ellesett pillanat megörökítése ez a felvétel. Kadlotz-Mailberg után a különmenet megérkezett a Jungbunzlauer Austria AG telephelyéhez, ahol ismét megállt. Helyismeret híján mi oda nem kanyarodtunk be, hanem Wulzeshofen megállóhelyen várakoztunk. Itt szintén fotómegállásra került sor, s amíg az 5145.11 a visszatolásra várakozott, az útátjárón áthajtott egy munkából hazatérő mezőgazdasági munkagép. Ennél az átjárónál nincs sorompó, csupán irányonként két-két stop-táblával kiegészített andráskereszt hívja fel a közúton közlekedők figyelmét a veszélyre. Az egyik ilyen tábla igencsak zavarhatta a vonatról leszállt fotográfusokat, a szervezők ugyanis némi tanakodás után a táblát egyszerűen kihúzták a földből és félrerakták, majd a fotózás végeztével természetesen visszahelyezték.

480.jpgTovahaladva hamarosan már Laa an der Thaya városka utcáit róttuk. Utunk a kisállomásra (Laa an der Thaya Stadt) vezetett, ahol a Kék Villámnak is megállása volt. A nagyállomástól idáig vezető vonalszakaszon egészen 2006 decemberéig megmaradt a személyforgalom: a 2,2 km-es távon egy 5047-es sorozatú motorkocsi ingázott. A menetrendváltástól azonban busz vette át a helyét, mivel a Bécsből Laaba vezető vaspálya villamosításának befejezése után az ÖBB-nek nehézséget okozott egyetlen dízelmotorkocsi fenntartása e rövid relációra. Remélhetően az állomás ezután sem hal ki teljesen, és a 2005-ben felújított, s azóta a D4-es osztályba sorolt vaspályán valamelyik teherszállító társaság iparvágányként a jövőben is kiszolgálja a Jungbunzlauer gyárat.

481.jpgLaa an der Thaya nagyállomásának jellegtelen felvételi épülete előtt állunk. A várost érintő észak-déli irányú vaspálya, melyet a cs. és kir. Osztrák-Magyar Államvasút Társaság épített, 1870 november 24-én nyílt meg. A vonal eredetileg és Bécset Prágán át Bodenbachhal (mai neve Dečin) összekötő vasút részét képezte, ám az II. világháború után meghúzott új határvonal azt Laa és Hevlin között elmetszette. Ezután a határforgalmat nem vették fel, sőt idővel mindkét oldalon felszedték a síneket is. Jelenleg a bécsi elővárosi közlekedés részét képező vonal itt fejállomásban végződik. A Zellerndorf és Novosedly közti vicinális a fővonalat a laai állomástól délre felüljárón keresztezte, azonban mindkét irányból bekötővágány vezetett a pályaudvarra.

482.jpgPihenő gyanánt tettünk egy sétát a 6200 lakosú kisvárosban. A történelmi központ jó másfél kilométernyire van a vasúttól, közben elmentünk egy modern fürdőkomplexum mellett. A főtér leghangsúlyosabb épülete az Új Városháza, mely I. Ferenc József császár ötven éves uralkodói jubileuma tiszteletére épült 1898-99-ben. Még több megtekintésre érdemes részletet találhatunk a városban, a sörimádók kedvéért érdemes megjegyezni, hogy egy XV. századi eredetű – jelenleg felújítás alatt álló – várban működik Ausztria első sörmúzeuma. Amit hiányoltunk, az a karácsonyi piac, melyet sajnálatos módon nem találtunk meg. Mivel az árnyékok egyre hosszabbodtak, hamarosan visszaindultunk a pályaudvarra, majd hazafelé vettük az irányt.

483.jpgLaa an der Thaya állomása a megszokott, díszburkolatos, magasperonos megoldású, vagyis vonatfotózáshoz egyáltalán nem kedvező. A vonal jellegzetes járművei a hét közben közlekedő emeletes ingák mellett a 4020-as sorozatú villamos motorvonatok. Szerencsére sikerült egyiküket lekapnom a tárolóvágányon magasperon és különböző oszlopok takarása nélkül. A zellerndorfi pálya jövőbeni sorsa, mint már említettem, bizonytalan. Mivel a vonal elfogadható állapotú, komolyabb beruházás nélkül még évekig használható lenne az idegenforgalom számára. Éppen ezért már többször is felmerült a gondolat, hogy tavasztól őszig hétvégente közlekedhetne rajta kerékpárokat is szállító turistavonat. Csakhogy a környék nem sok látnivalót kínál az odalátogatóknak, ezért kérdéses, megérné-e ez bármilyen vasútvállalatnak. Így marad a félhalott-állapot, vagyis a Jungbunzlauer-gyáron túli szakaszt többé nem koptatja vaskerék. Csak reménykedni tudok, hogy ez mégsem így lesz, s nem a fenti képeken látható 5145.11 volt az utolsó vasúti jármű, amely ezt a bájos vidéket átszelő sínpáron elhaladt.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr9912042027

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása