Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasut (3) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Vasúti évforduló szlovák módra

2016.05.23. 16:15 Tastam

424.jpgA szlovákiai vasútnosztalgia-naptárban fedeztük fel, hogy Privigye (ma Prievidza Szlovákiában) első vasútjának 120. évfordulója alkalmából május 14-én a városka állomásán vasútünnepre kerül sor mozdonykiállítással és terepasztal-bemutatóval. De ami még érdekesebb, az esemény hangsúlyos részeként a 475,196-os gőzmozdony kettőt fordul a 120 esztendős vonalszakaszon Privigye és Nagybélic (Veľké Bielice) között, kísérőjének pedig a naptár a 751,131-es dízelgépet jelölte meg. Ez utóbbi feladata a szlovák előírásoknak megfelelően a különvonat után közlekedő tűzoltóvonat továbbítása. A program vonzónak tűnt, ezért számításba vettük, hogy odalátogatunk. Az eseménynek komoly konkurenciája is akadt: a Nosztalgia Kft. ugyanarra a napra szervezett egy fotósvonatot a Mezőföldre. Végül a Felvidék mellett döntöttünk, mivel a mezőföldi vonatozásban szerepelt egy - feltehetően elhúzódó - kitérő a paksi erőműbe, azt pedig nem találtuk igazán vonzónak. Így aztán a pünkösdi hosszú hétvége szombatján fél hatkor nekirugaszkodtunk, végállomásként Privigyét jelölve meg.

Detrich Péter és érdektársai 1892-ben kértek és kaptak előmunkálati engedélyt a MÁV Nagy-Bélitz állomásától Stubnyáig vezetendő helyi érdekű vasútra. A tervezett vonal közigazgatási bejárására 1893. február 13-án, engedélyeztetési tárgyalására pedig 1893. június 24-én került sor. Később az előmunkálati engedély a magyar építő-részvénytársulat tulajdonába került, így Dániel Ernő kereskedelmi miniszter már e vállalkozásnak adta át 1895. május 15-én az engedélyokiratot. A hév-társaság végül csak Nagy-Bélitz és Privigye között építette meg a vaspályát, melyen 1896. április 18-án indult meg a forgalom. A 28,4 km-es vonalon összesen 76 híd és áteresz létesült, az utas- és áruforgalmat három állomás és ugyanannyi megállóhely, valamint öt raktárépület szolgálta. A vonatközlekedést a MÁV szervezte. A vasútnak számos ellenséggel kellett megküzdeni, elsősorban a környékbeli fuvarosokkal, akik a munkájukat féltették, valamint a vonal mentén földekkel rendelkező parasztokkal, akik a gőzmozdonyból kicsapó, s a terményeiket felgyújtó szikráktól tartottak. A terület az I. világháború után Csehszlovákiához került, a hévet államosították. Napjainkban az Érsekújvár - Privigye fővonal része gyorsvonati- és viszonylag nagy tehervonati közlekedéssel.

409.jpgVasút mellé először a Léva állomással szomszédos, a Zólyomba vezető vaspályán mentén található Garamkelecsénynél (Hronské Kľačany) érkeztünk. Bár itt napjában tucatnyinál alig több vonat áll meg, a hangulatos megállóhelyen a váróterem nyitva volt és akár jegyet is válthattunk volna. A sínpár itt az országút mellett, szántások között húzódik, a település három kilométerre terül el. Nem kellett sokat várnunk, hamarosan elrobogott az R 832 számú, Besztercebányáról Pozsonyba tartó Tajov gyorsvonat. A szerelvényt a 362,011-es pályaszámú Pershing továbbította. Érdekesség, hogy a gépnek magyarországi közlekedésre is van engedélye.

410.jpgKövetkező megállásunkra a Garamkelecsénytől 12 km-re fekvő Garamkovácsi (Kozárovce) pályaudvarán került sor. A szlovák menetrendben 150-essel jelzett vonalból itt ágazik ki az Aranyosmarót (Zlaté Moravce) felé vezető mellékvonal. Az állomás majdnem üres volt, mindössze a raktári vágányon állt néhány jármű. A környéken minden bizonnyal vasútfelújítási, vagy -karbantartási munkák folynak, hisz' ezek zúzottkőszállító kocsik és anyagolásra használt kismozdonyok voltak, nevezetesen a 710,429 (az egykori T334,0929), valamint a keletnémet PIKO modellgyár három évtizeddel ezelőtti szortimentjéből ismert T212-es sorozat egy példánya, a 702,603.

411.jpgAzt hiszem, nyugodt szívvel mondhatjuk, hogy a maga idejében (a '80-as években) a poprádi Vagonka Studénka gépgyárban megalkotott M152 sorozatú motorkocsik megjelenése számos vicinálist mentett meg a bezárástól. Az igazából már akkor is korszerűtlennek számító járművek máig jelen vannak Csehország, Szlovákia és hazánk mellékvonalain, s mindhárom ország vasútja próbálkozik a sorozat korszerűsítésével. Ennek egyik megnyilvánulása fotott be elénk Garamkovácsi állomáson az 5754-es számú, Zólyomból Lévára (végig drót alatt) közlekedő személyvonat képében. A nagyszombati ŽOS járműjavítóban készített, részben alacsonypadlós, cseh felségjelzésű motorkocsi korábban a Viamont és a GW Train társaság kötelékében is dolgozott Csehországban, de hogy most melyik vasútvállalat üzemelteti, nem tudtam kideríteni.

412.jpgGaramkovácsi után átszeltük az erdőborította Tribeč hegységet, valamint egy nagy esőfelhőt és egy-kettőre Nagybélic állomásra értünk. Itt már várt minket a különvonat, melyet követve hamarosan folytatjuk utunkat Privigyébe. Még áll az eredeti, a vonalat felépítő OMÁT Osztrák-Magyar-Államvasút-Társaság)  II. osztályú szabványtervei szerint épített indóház, a mellette álló táblán a Nagytapocsány - nagybélici vonal története olvasható. A táblát a vonal 130 éves jubileumára állították. Persze hatalmas tömeg is volt, no meg a nem sokkal korábban elállt eső következményeképpen sár is. Nem is időztünk sokat Nagybélicen, még a vonat indulása előtt továbbálltunk.

413.jpgA Nagyasszony (Šlechtična, avagy 475,196) Partizánske megállóhelyhez közeledik. A stáció az egykori Simonyfalva határában álló modern város és a mellette elterülő hatalmas ipari terület között helyezkedik el. Partizánske kialakulása 1938-ban kezdődött, amikor egy cipőgyár kezdte meg működését, ekkor a neve Baťovany lett a gyár alapítója, Tomas Bata után. A háborúban a környék partizánjai szembeszálltak a náci sereggel, s bár a környéket végül a szovjetek szabadították fel, a város hálából 1949. február 9-e óta a Partizánkske (Partizánváros) nevet viseli. Mai, modern vasúti megállója 1962-re épült fel. A különvonat a nagyszámban kizarándokolt érdeklődő nagy örömére itt is megállt, ám a késett indulás miatt a tervezettnél rövidebb, mindössze néhány perces tartózkodás után már robogott is tovább.

414.jpgA következő - és egyben utolsó - fotómegállásunkra a következő állomás, Nagyugróc (Veľké Uherce) után került sor. Ez alkalommal a privigyei országútból kiágazó, Pázsit (Pažiť) községbe vezető bekötőút andráskeresztes útátjárója közelében sorakoztunk be a fotósok, illetve érdeklődők közé. Érdekes volt figyelni, ahogy az arra közlekedők egy része a szokatlan "tumultus" láttán megállt és megkérdezte, mi történt? Mindegyikőjüknek egy kerékpáros férfi válaszolt, és bár nem értettük, mit mond, a gesztikulálása alapján egyértelmű volt, hogy az állomáson álló gőzmozdonyt említi. Kis várakozás után aztán a hatkocsis, teljes kihasználtsággal közlekedő különvonat látványosan nekirugaszkodott Nagyugrócról. Pázsitnak egyébként nincs vasúti megállója, bár házai majd' a sínpárig érnek.


415.jpgNem sokkal később már Nemeskosztolányban (Zemianske Kostoľany) voltunk. A Nagyasszony már előttünk odaéert, jómagam azonban egy érdekesebb fotótéma kedvéért azonnal nekiindultam visszafelé. Szerencsére az állomás szélén egy gépjárművel is járható csapás húzódik, így nem kellett a vizes fűben gyalogolnom. Ez a fotótéma egy, a különvonatra várakozó tehervonat volt, melynek élén a szlovák nemzeti vasút áruszállító társasága, a ŽSSK Cargo két Bardotkája, nevezetesen a 751 033 és a 751 128 állt. Épp időben érkeztem, ugyanis befutott a gőzös vontatta szerelvényt kísérő tűzoltóvonat - melyet történetesen szintén egy Bardotka továbbított -, és a két ütött-kopott cargós gép máris nekiindult. Én pedig visszatértem az állomásépülethez, de mire odaértem, a különvonat is elhúzott.

416.jpgNemeskosztolány állomásából terjedelmes iparvasút-hálózat ágazik ki, mely a környékbeli barnaszén- és lignitbányák kiszolgálására létesült, de érinti a nyitranováki hőerőművet is. A kanyargós vonalvezetésű iparvasút másik csatlakozási pontja Privigyénél található. A Nagyasszony erre az iparvasútra vitte ki utasait tolatási mozgás kíséretében. Ezt onnan gondolom, hogy a különvonatra felszállt egy tolatásvezető és kézijelzéssel irányította a masinisztát. Az állomás ekkor kiürült, de nem csendesedett el teljesen: befutott a Privigyéből Topolcsánba tartó 5520-as számú személyvonat. A vonalon ilyen korszerű motorvonatok közlekednek személyvonatként, a 861-es sorozatot a ruttkai járműjavító építi 2011-től.

417.jpgAz első vágányon álldogáló Kandúr (742,266, valószínűleg az állomási tartalék, a kép bal szélén látható) is megmozdult, hogy néhány kisgyermeket vonatoztasson meg. Aztán hamarosan visszatolatott a különvonat is, de még mindig volt idő az indulásig. Jobbra látható a tűzoltóvonat a 751,131 Bardotkával. Valahol azt olvastam, hogy az 1960-as évtized elején megalkotott, eredetileg T478,1 sorozatjelű mozdony láttan a vasutasok Brigitte Bardot-ra asszociáltak (be kell vallanom, jómagam nem igazán találok hasonlóságot...), s a szexbálvány nevének becézéséből alakult a mozdonytípus beceneve. S ha már Nemeskosztolányon vagyunk, mindenképp meg kell említeni, hogy itt volt a Kosztolányi-család ősi birtoka, ahova Kosztolányi Dezső is rendszeresen ellátogatott.

418.jpgA különvonat utolsó megállója a tiszta, rendezett nyitranováki (Nováky) pályaudvaron volt, ahol be kellett várnia a szemből érkező gyorsvonatot. A település és az imént elhagyott Nemeskosztolány mindössze 4 kilométerre fekszik egymástól, a köztük lévő területet szinte teljes egészében kitölti Szlovákia egyik legnagyobb hőerőműve. A létesítményt a környéken talált barnaszén- és lignitkészletre alapozva az 1950-es évek elején kezdték építeni. Bizonyára ennek és a már említett iparvasút-hálózatnak köszönhető, hogy a ŽSSK Cargo kirendeltséget tart fenn az állomás régi raktárépületében. De valószínűleg nemcsak a fenti vasútvállalat teljesít fuvarokat errefelé, aminek bizonyítéka az állomáson pihenő, a beérkező különvonat mellett látható 742 213-as Kandúr, amely a Prvá Slovenská Železničná kötelékében teljesít szolgálatot.

419.jpgHamarosan be is futott a Remata nevű, Privigyéből a szlovák fővárosba, Pozsonyba tartó gyorsvonat, élén a 757,017-es pályaszámú dízelmozdonnyal. Rövid felvidéki tartózkodásunk alatt feltűnt, hogy a szlovák vasút nem "spórol" a dolgozókkal. Már az utunk elején említett Garamkelecsény megállóhelyen megfigyeltük, hogy a kevés megálló vonat és a település viszonylag nagy távolsága ellenére szombaton is működött a pénztár. Itt, Nyitranovákon pedig - és Nemeskosztolányon is - azt láttuk, hogy a váltóállító őrhelyen két fő teljesít szolgálatot, annak ellenére, hogy a képen látható útsorompó nem kézi kezelésű. A két váltókezelő egyike aznap egy hölgy volt, ráadásul ő szaladozott kitérőtől kitérőig. Persze bizonyosan nem tudhatom, de úgy tűnt, a Cargós irodában is ketten dolgoztak.

420.jpgNyitranovákon megvártuk a gőzmozdonyos szerelvény továbbindulását, így mire Privigyére értünk, a Nagyasszony már félrevonult, hogy ráncba szedje magát és felkészüljön a második fordulóra. Az állomáson hatalmas volt a tömeg, minden bizonnyal ott szédelgett a különvonat hat kocsijából leszállt sok érdeklődő is. A szélső vágányon mini mozdonykiállítás várta az érdeklődőket, mely egy Bardotkából, három Búvárból és egy motorkocsiból állt. Ez utóbbi az egykori M152-es - fentebb már említett - modernizálásai közül a Szlovákiában legjobban elterjedt változatot reprezentálta. A rakodóvágány és a raktárépület között sátrak álltak, melyeknél nagyrészt vasúti jellegű emléktárgyakat lehetett vásárolni, valamint enni, s inni.

421.jpgA mozdonybemutató egyik gépének vezetőfülkéjébe be lehetett menni, ennél hosszú sor állt - főként kisgyermekes szülők - bejutásra várva. Szintén sorakozni kellett a mozdonysor végében leállított két kocsi bejáratánál. Ezekben modellező egyesületek terepasztalai voltak megtekinthetőek. Az egyik, sajnos már nem emlékszem, melyik csapaté, még építés alatt állt. Vonatközlekedés már volt, azonban a terep még szinte egyáltalán nem volt kiképezve. A másik vagon a Ruttkai Vasútmodellező Klub (Klub železničných modelárov Vrútky) pompás terepasztalát rejtette, természetesen itt is jártak a vonatok. Az aprólékosan kidolgozott asztalból az egyik leglátványosabb részletet mutatom: a fűtőházat. A cseh-szlovák járműállomány közé szerényen egy magyar vonatkozású mozdony is megbújik: a cseh bejegyzésű Metrans vasútvállalat Herkulese hazánkban is rendszeresen felbukkan.

422.jpgEközben a Nagyasszony, vagyis a 475,196-os pályaszámú gőzmozdony a kíváncsi tekintetektől rejtve készülődött a második nagybélici útjára. Fűtőházlátogatás ugyan nem szerepelt a programban, azonban többen vették a fáradságot és odasereglettek az időközben a fordítókorongon megperdített géphez. Volt, aki - mint mi is - becsületesen megkerülte a létesítményt és a nyitott ajtón sétált be, ám sokan nemes egyszerűséggel az állomás vágányain vágtak keresztül. A 475-ös sorozat 147 példánya 1947 és '50 között épült Plzeň-ben, a Škoda-gyárban. A korszerű mozdonyok megjelenésével bevetési területük egyre szűkült, a Csehszlovák Vasút az utolsó 475-öst 1980-ban vonta ki a forgalomból. Érdekesség, hogy a személyszállító vonatok továbbítására tervezett típusból még még negyedszáz darab készült, ezek azonban "szocialista segítség" címén észak-Koreában kötöttek ki.

423.jpgMiután már mindent láttunk, nekiindultunk a hazaútnak. Más útirányon át, Zólyom felé jöttünk, utolsó felvételünket a váráról ismert nagyváros és Nagyszalatna (Zvolenská Slatina) között készítettük a Zólyomból Kassára igyekvő Domica gyorsvonatról, melyet a 754,033 vontatta. A kedvezőtlen időjárás ellenére kiválónak értékeljük az utazásunkat, érdekes, jó hangulatú volt és egy percig sem unatkoztunk. Napközben ugyan többször is megeredt az eső, de mi szerencsére lényegében szárazon megúsztuk: amikor "esemény" volt, nem esett, majd délutánra a nap is ki-kisütött. Vagy talán mégis inkább a paksi fotósvonatot kellett volna választanunk? Ugyan egészen más, jóval nehezebb másokat kerülgetve, tömegben fotózni, mégsem bántuk meg, hogy Szlovákiába indultunk. Láttunk remek felvételeket a paksi az útról is, a mi napunk azonban változatosabban telt. És - nem mellékesen - az útiköltség kettőnknek nagyjából annyira jött ki, mint egy (!) jegy a fotósvonatra. Végezetül amit a fotósvonattal biztosan nem tehettünk volna meg: visszaútban a napot egy finom sztrapacskával koronáztuk meg, amit jéghideg Kofolával öblítettünk le.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr738737638

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DDQ · https://www.facebook.com/Menetszel2016/ 2016.05.23. 16:46:29

Jó írás, a képek is jók nagyon! Gratula
süti beállítások módosítása