Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) shinkansen (6) Shinkansen (1) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Metrózás Koppenhágában

2016.02.10. 23:02 IST

Kis visszatekintés következik, ugyanis még tavaly ősszel volt alkalmam pár napot Koppenhágában és egyet Malmőben eltölteni. A dán városnézési program egyik kulcsfontosságú eleme volt számomra a metróhálózat teljes beutazása. Na nem mintha ez akkora hatalmas elfoglaltságot jelentett volna, hiszen mindössze kettő vonalról van szó, ráadásul ezek pályája elég nagy részben megegyezik. Viszont automata üzemük van a londoni Dockland Light Railhez hasonlóan extrajó kilátással előrefele is, megy alagútban és utcaszint fölött, úgyhogy érdekesnek tűnt előzetesen a nézelődés, így alant láthattok jópár képet a tapasztaltakról.

dsc_0524.jpg

terkep_1.jpg

Indulásnak először is nézzünk rá a metrótérképre, így talán egy kicsit jobban nyomon követhető lesz, hogy merre is járunk éppen. Ahogy említettem két vonalról van szó, melyek a város belvárosa alatt futnak a föld alatt, konkrétan Fasanvej és Frederiksberg között megy le a vonal és Island Brygge-nél illetve Lergravsparkennél bukkan elő ismét. A sárga vonal a reptérre megy ki részben levéve ezzel a terhelést a vonatokról, a zöld pedig Vestamagerig fut ahol egyébként a kocsiszín is van, nem mellesleg az egyik legkevésbé beépített kerülete Koppenhágának alig 8 ezer lakossal.

dsc_0496.jpg

Utunkat Norreport állomásnál kezdjük, illetve ahogy fentebb is látható, az utcán. A metró jelölése itt is az M betűre hagyatkozik, a jobb oldali oszlopon kissé másfajta grafikával mint a kép bal oldalán látható lejárónál. A középen kezdés a szállodához való közelség miatt történt.

dsc_0497.jpg

Még egy kép a felszínről amit meg akartam mutatni mielőtt teljesen elveszünk a metróban: így néz ki egy állomás környéke. Amíg nem voltam Koppenhágában addig azt hittem, hogy Budapest kerékpáros város. Fényévekre vagyunk attól, azt kell mondjam, itt tényleg szinte mindenki bringázik, vagy lerakja a bicajt és metrózik / vonatozik tovább. A fotó egy teljesen átlagos napon készült, nem volt tömegrendezvény a közelben, semmi, csak egyszerűen parkoltak autók helyett bringákkal. Az állomás ugyanaz mint az előbb, csak itt kimentünk a térre, hogy meg tudjam ezt is mutatni. Egyébként nem csak a metró áll meg ezen a helyen a föld alatt, hanem a vasútnak és az S-Tognak (a helyi S-Bahn) is van megállója. Mi maradtunk a metrónál.

dsc_0498.jpg

Lejárat a metróhoz. A stílus ismerős lehet, fém, üveg, látszóbeton dominál itt is, kicsit négyes metró hangulata van, annál viszont kevésbé feldobott látványvilágilag. Fontos volt itt is a természetes fény beengedése az állomások területére, ugyanakkor talán kissé túl rideg-hideg minden.

dsc_0501.jpg

Leérkezve sem szívderítőbb a látvány, azért ebből többet is ki lehetett volna hozni. A kijelző a következő 2 szerelvény érkezését tudja mutatni perc pontossággal. Erre szükség is van, hiszen itt még mind a két vonal járművei járnak, bár pont a peron ezen oldalán az útirány kissé felesleges, hiszen innen ugyanoda megy minden. A föld alatti állomások mindegyike középperonos, nem váltakozik úgy, mint nálunk, hogy a szélen van-e a peron vagy középen. Még akkor sem ha éppen mélyépítésű vagy földfelszínhez közeli állomásról van szó.
Szintén érdemes megfigyelni az üvegfalat és a kapukat. Én nem igazán szeretem ezt, jobban szeretem ha nem vagyok elvágva a járműtől, de kétségtelenül biztonságosabb megoldás. A földön lévő felfestések segíthetnek elkerülni a járműből kiözönlő tömeget. Nálunk ez így nincs jelölve, pedig akár lehetne is.

dsc_0508.jpg

Egy béna kép az alagút belsejéből. Végig ki van világítva az alagút és nem csak vészhelyzeti fényekkel, hanem normálisan lehet látni. Mindenhol van járda a pálya mentén az ajtóval egyvonalban, így probléma esetén könnyű a mentés, nem a síneken kell bóklászni. Gondolom ez azért megdobhatta az alagútépítés költségeit. A sok fénynek köszönhetően remekül lehet bámészkodni és az alagút felépítését figyelni, már persze ha valaki előreoson a szerelvény elejébe. A kép minőségéért elnézést, de ezt máshogy nem tudtam volna megmutatni.

dsc_0514.jpg

Közeledünk a nyugati végállomás, Vanlose felé. Jobb oldalon egy forgalomból kiállt szerelvény látható, előttünk középen a metróállomás, melynek egyik peronja mellett már áll benn egy szerelvény, mi pedig a kitérő állásából is következően a bal vágányon folytatjuk majd utunkat. A kép bal szélén az S-Bahn felsővezetéktartó oszlopai láthatóak.

dsc_0516.jpg

Nem is mutattam még képet a metró belsejéről. Ahogy az állomásokról, úgy erről is azt lehet elmondani, hogy teljes egészében funkcionális. A szerelvény végig átjárható, néhány négyes ülés van elszórva illetve pár lehajtható, a nagy többségnek bizony ácsorognia kell. A kapaszkodók kiosztása véleményem szerint nem sikerült a legjobbra, alacsony termettel nagyon sok lehetőség nincs az álldogálásra az ajtók területén kívül ami rendkívül rossz utaselosztást tud eredményezni.

dsc_0517.jpg

A fotó Vanlose állomásának végéből készült, gyakorlatilag a másik irányból mutatja a két képpel fentebbi területet. A tartalék szerelvény továbbra is ugyanott porosodik, egy metró távozóban, egy érkezőben, utóbbi a következő állomásnál ácsorog, elmondható tehát, hogy nem túl nagy errefelé sem az állomástáv. Összesen 22 állomás van a 20 kilométeres hálózaton. A kép jobb oldalán egy negyedik generációs S-tog szerelvény látható a DSB üzemeltetésében.

dsc_0526.jpg

Mutatok egy képet arról is hogyan néznek ki a kapuk a metrószerelvényből. Ezek itt kontrétan a Lindevang állomást a járgánytól elválasztó kapuk.

dsc_0529.jpg

Kicsit odébb készült felvétel, miután átmetróztunk a belváros alatt. Amúgy kissé vontatottnak érződik az utazás, mintha túl ráérős lenne a tempó. Lehet, hogy csak megcsal ez az érzés (a vonalon amúgy 40 km/h az átlagsebesség, a maximális pedig 80 km/h), de nekem úgy tűnt mehetne ez pörgősebben is. Itt éppen Islands Brygge állomás után jövünk fel a föld alól és folytatjuk az utat majd kicsit magasabban. A fotót a keresztben húzódó merevítők(?) miatt készítettem, látványos és gondolom hasznos darabok.

dsc_0532.jpg

Immár magasvasútként folytatjuk az utunkat enyhén bedőlve a jobbos ívben. Szemből egy ugyanolyan szerelvény, melyeket egyébként az AnsaldoBreda gyártott és amik futnak több városban is Európában (például Milánóban, Rómában, Bresciában vagy Szalonikiben), mégis itt kerültek először forgalomba 2002-től. Vezető nincs bennük, az üzem automata. Egy szerelvény 2-6 kocsi hosszú lehet, Koppenhágában a 3 egységes járműveket rendelték meg. Max 90-nel tudnak menni, harmadik sínről szedik a 750V-os áramot (kivéve Rómában ahol felsővezetékről üzemelnek). A rendszer egyébként 2 perces követést tud, szóval elég sűrűn is járhatnak, járnak a szerelvények.

dsc_0534.jpg

Egy újabb szörnyű fotó, de hát nincs mese, a dokumentáltság kedvéért meg kell küzdeni a nem éppen tiszta szélvédővel. Ha jól tippelem éppen Sundby állomására fut be a járgányunk, de tényleg tippelnem kell a környezetből, mivel nekem, mint első alkalmas látogató a felszíni állomások is egykaptafára épültnek tűntek. Alapvetően szeretem ezeket a formákat, de ha minden állomás ilyen akkor az azért már unalomba fullad. Nyilván itt is a használhatóság az elsődleges cél nem egy magyar vasútmániás kedvének való megfelelés. Jobb oldalt egyébként az AC Hotel Bella Sky szállodának a különleges épülete látható. Bár innen egy építménynek tűnik, valójában kettő.

dsc_0536.jpg

Hopp, nehogy kimaradjon a "kezelőfelület"! A kocsik végébe a szélvédőhöz ilyen matricák lettek ragasztva a gyerekek kedvéért. Magam is láttam ahogy egy kisfiú nyomkodta ezeket az álgombokat és ajtót nyitott és zárt az utasoknak.

dsc_0537.jpg

Útban a végállomás (Vestamager) felé a nyílegyenes pályán. Nem kicsit volt érdekes látni, hogy a metróvonal két oldalán meglehetősen közel felépült néhány épület újonnan, de azokon kívül sehol semmi. Bőven van még fejlesztési potenciál a területen, de ha ezt nézem nálunk már ezer éve ki kellene mennie Káposztásmegyerre a hármas metrónak vagy el Újpalotáig a négyesnek, mert mindkét helyről jóval több utast lehetne összeszedni, mint itt. Na persze az anyagi lehetőségek nem kicsit mások.

dsc_0540.jpg

Ez is majdnem kimaradt, menet közben figyeltem fel rá, hogy a kocsiszínt kitették Vestamager állomásához, úgyhogy gyorsan csináltam is róla egy felejthető képet.

dsc_0546.jpg

 A végállomásra érkezvén ez a kép fogad minket. A vonal halad tovább balra, úgy lehet visszakanyarodni a kocsiszínhez, de persze a mi szerelvényünk nem ment tovább, hanem pár perc várakozás után indult is vissza.

dsc_0547.jpg

Még egy kép belülről, mellyel azt szerettem volna bemutatni mennyien is maradtunk a metrón a végállomásra. Alig pár ember volt a szerelvényen (hétköznap délelőttről beszélünk), ezen a külső részen ebben az időben nem igazán indokolható a metró járatása. Persze ha jobb oldalon kitekintetek az ablakokon akkor látható, hogy boldog-boldogtalan ott parkol ahol tud, tehát azért a belvárosba már inkább mennek metróval az emberek úgy, hogy a kocsit itt hagyják.

dsc_0548.jpg

Vestamager végállomás. Ülőhely nincs a várakozóknak, mindössze egy szem nekidőlős padszerűség árválkodik. A perontető a szerelvényig nyúlik, eső esetén nem valószínű, hogy nagyon beverne a peronra a csapadék.

dsc_0553.jpg

Ugyanaz az állomás. A fentebb elhangzottakat alátámasztandó mutatom, hogy itt is csak néhány kósza épület van a vonal mellett, ugyanakkor az úthálózat a külön szintű kerékpárúttal és az annál is különb szinten lévő járdával valamint világítással teljesen el lett készítve. Hely pedig bőven van a további fejlesztésekhez, simán el tudom képzelni, hogy pár éven belül itt egy virágzó kisváros/kerület lesz. Mondhatni a tömegközlekedési kapcsolata a belvárossal már most jó.

dsc_0563.jpg

Egyedi festésű szerelvény érkezik. A képről az is megfigyelhető, hogy a két pálya közötti kapcsolat két helyen van meg, egymástól elcsúsztatva ami nem éppen helytakarékos megoldás és sűrű követésnél szerintem lassíthatja is a ki- és beállás folyamatát, mindenesetre itt így oldották meg.

dsc_0564.jpg

Ugyanaz a járgány kissé közelebbről. Jól megfigyelhető mennyire van púposra tömve utasokkal. Na jó, nem leszek gonosz, a belváros alatt sokan voltak, csak ide már nem jött szinte senki.

Itt az ideje egy videónak amit telefonnal rögzítettem Bella Center és Sundby között. Sajnos egy részénél valamiért leállt a kép rögzítése pár másodpercre, de attól szerintem még nézhető lett. Szóval ilyen egy utazás egy vezető nélküli metró orrában. Sajnos ilyen látványra Budapesten nem lesz lehetőségünk.

dsc_0575.jpg

Sundbynál leszálltunk, hogy csinálhassak pár fotót az induló és érkező járgányokról, itt éppen az indulóról.

dsc_0586.jpg

Itt meg egy érkezőről. Érdemes megfigyelni itt is a parkolóban található autókat, bár itt nem csak a metró közelsége, hanem a Koppenhágai Egyetem itt léte is szerepet játszhat.

dsc_0592.jpg

Folyamatosan arról beszélek, milyen a kilátás előrefelé a metróból, de képet nem mutattam még arról, hogy kicsit beljebbről nézve hogyan is képzeljük ezt el, úgyhogy íme, itt van egy. Kedves pozitívum az ablaktörlő megléte, mely automata üzemnél teljes mértékben felesleges, hasznot az utaselégedettségben, meg nem működő rendszer esetén a helyi irányításnál hozhat (Londonban erre rengetegszer láttam példát a DLR-nél).

dsc_0595.jpg

Na, meg tudjátok mondani melyik állomás ez vagy miben különbözik a többitől?
Kongens Nytorvig jöttünk vissza az M1-es vonalon, hogy aztán az M2-esen elmehessek majd a repülőtérig.

dsc_0599.jpg

Az állomás képe hasonló a többihez: látszólag össze-vissza menő mozgólépcsők vezetnek fel, nem mellesleg egy nagy áruházba, de minden fém, üveg és beton. A metróhálózat amúgy meglehetősen fiatal, 2002 és 2007 között adták át a jelenlegi szakaszait, talán ezért is vannak ezek az egykaptafára készült megállók.

dsc_0607.jpg

Szóval átmentem a kettesre és megkezdtem az utamat a repülőtér felé. Amint feljött a föld alól a metró azon töprengtem, hogy hol is szálljak le egy kis külső fotózásra, végül Oresundra esett a választásom, itt láttam a szerelvényből kinézve egy kis hidat, gondoltam jó lesz innét pár fotót ellőni.

dsc_0612.jpg

Nem túl meglepő módon az állomás igencsak hasonlít az összes többihez a felszínen, bár itt a felszín kifejezést érdemes erősen kétkedve fogadni, hiszen javában bevágásban fekszik a terület. A metró egyébként a hét minden napján 24 órában jár, úgyhogy elmondhatjuk, hogy nincs megállás. Az összes állomás lifttel is megközelíthető, így a mozgásukban korlátozottaknak sem okoz problémát a tömegközlekedés ezen válfaja.

dsc_0619.jpg

Lufthavnen állomás, azaz megérkeztünk a koppenhágai reptérre. Mondanom sem kell, hogy errefelé jóval nagyobb a metró forgalma, de itt sem igényel 2 perces követést, amikor ott jártam (gyakorlatilag délben) 5 percenként indultak a metrók a belváros felé.

dsc_0623.jpg

Sajnos itt az állomás üvegfalban végződik, így csak azon át lehet a jövő-menő metrókat fotózgatni. A sínek alatt autópálya, hátunk mögött nagyvasúti sínek és a reptér épülete található. A metró festése jelen esetben is egyedinek mondható.

dsc_0626.jpg

Ugyanaz a járgány kissé odébb. Mint látható itt egy keresztezés van beépítve a másik végállomáson található kitérős megoldás helyett.

dsc_0634.jpg

Búcsúzóul jöjjön még egy sima fehér szerelvény (lehettek volna egy kicsit képzeletdúsabbak is amikor kiválasztották milyenek legyenek a metrók) amint beáll az állomásra.

Innen vissza már nem metróval mentem, hanem vonattal, ugyanis az is van a repülőtérről be a belvárosba, a másik irányban pedig Svédországba az Öresund hídon keresztül Malmőbe. Arrafelé is mentünk, de arról majd essen szó máskor!

bogre.jpg

Nem is lenne igazi cikk, ha itt a végén nem mutatnám be a bögrémet amit Koppenhágában szereztem be és ami az ottani metróhálózatot mutatja. Észrevesztek "némi" eltérést a cikk elején lévő térkép és eközött?

A hálózat jelenleg is bővítés alatt áll, a belváros egész jól fel van túrva jópár helyen az építkezés miatt. A tervek szerint lenne egy körpálya, valamint egy kis kiágazás még, így összesen 4 vonalról beszélhetünk majd 3 azaz három év múlva, tehát 2019-ben. Hogy akkor miért árulnak már most ilyen bögrét? Na arra nem én fogom megmondani a választ. Nem mellesleg szó van arról is, hogy egészen Malmőig átvezetnék a metrót akkora a forgalom a két város között. De az már tényleg a jövő zenéje.

1 komment

Címkék: metró dán Koppenhága

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr508380402

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GOLAZ111 2016.02.15. 13:45:15

A képek nem rosszak, de ez az ország zsibbasztóan unalmas lehet...
süti beállítások módosítása