Mod… Nálam már itt kezdődött a hiba. Bárki megkérdezte eddig tőlem azt mondtam volna: „Utálom a mod-ot, bármiféle játékról legyen szó! Csak azt fogadom el amit a játék eredeti készítői alkottak.” (Vagy még esetleg a hivatalos kiegészítőket.) Ennek meg még a nevében is benne van, hiszen a Garry's Mod nevű program kiegészítőjeként tölthető le. Itt az első körben el is ásta nálam magát, de főleg akkor, mikor megtudtam, hogy az alapprogram egy lövöldözős játék (Half-Life 2) mellékága. Na én ott be is zártam a netet…
De. Mégis piszkált a dolog, mert egy nem utolsó grafikával (nem is a legmodernebb) és jó játékmotorral megáldott programról van szó, ami már néhány perc videóból kitűnt. A Garry’s Mod már 2006 óta létezik, és tudtommal a mai napig készülnek hozzá javítások, frissítések.
Piszkált a dolog, mivel a számomra jól ismert metrótípusok orosz megfelelői (Еж3 - nálunk az Ev3 típus néven ismert - és a 81-717/714) rohangáltak a játékban! Jó, gondoltam, ilyet az OpenBVE is tud, és még nem is kell az orosszal bajlódnom! De most az írásom elején leszögezném, hogy a két szimulátornak köze nincs egymáshoz. Míg a BVE-ben 3 gomb megnyomása után indul a vonat, ez itt nem pont így van, de erről majd pár sorral lejjebb.
Szóval, néhány álmatlan éjszakám után beszereztem az alapprogramot a Steamen keresztül (kb. 2200 Ft), majd a Workshopból letöltöttem a kiegészítőket. Közben végig aggódtam, hogy mit kezdek én ezzel ha valamit nem jól csinálok, mert bár már elkezdtem tanulni autodidakta módon az oroszt, még kenyeret se tudnék venni a boltban. Elindult a program. „Juhúú, de szuper”, majd szépen kezdődtek a bonyodalmak. Ugyanis a metrókocsi úgy leterheli a gépet, (legyen szó akármilyen jó PC-ről) hogy a második kocsi lehelyezése után a program tolerálhatatlan laggolásba kezd. Őrült guglizás kezdődött amiből megtudtam, hogy saját szerver kell a játéknak, hogy ne akadjon. Nagyon tisztességes leírást találtam róla, úgyhogy nemsokára készen is állt a szerver, a lag megszűnt.
Gyorsan kezdjünk vezetni! Az Ev3 típus mindig is közelebb állt a szívemhez, így hát azzal kezdtem… volna. A játék indulásakor a sínpár mellett találjuk magunkat, nekünk kell a kocsikat a sínre helyezni és azokból összeállítani a vonatot a megadott eszközök segítségével, amik a kiegészítővel jönnek. A kocsik szerelvénnyé formálása számomra nagyon érdekes volt, mivel a „lepakolásuk” után úgy kell őket összehúzogatni, majd az eléggé hatásos csikorgás után össze is kapcsolódnak. Miután a szerelvény készen van, először a hátsó vezetőfülkéhez sétálva (szokásos WASD kiosztás, vagy repülve (V billenytű), mivel a depóban nincsen magasperon) a vezetőülés közelében E billentyű segítségével helyet foglalunk, ott néhány dolgot mint pl. a főkapcsoló, felkapcsolunk. Utána megyünk csak át az első vezetőfülkébe, itt készítjük fel a járművet az indulásra. A gombok többsége mind billentyűzettel, mind pedig egérrel működnek. Bármi probléma esetén, netalántán ha a vonat kisiklik, a kocsik egyesével törölhetőek.
Azon a pályán, amit én használok, 3 kocsis szerelvények közlekedhetnek, így összeállítottam egy ilyet. Mindkét típus többféle festésben létezik a programon belül.
És itt jön a nagy különbség az OpenBVE és eközött ugyanis sokat szenvedtem, de akkor sem mozdult meg a vonat. Jó pár videóval később viszont már legalább el tudtam indítani. Az automata vonatbefolyásoló rendszertől kezdve, a váltóállító műszeren keresztül, az utastájékoztatáson át (természetesen oroszul) szinte a legutolsó biztosítékig MINDENT szimulál a játék, így a mai napig van olyan hiba, ami ha beüt menet közben, nem tudom újra megindítani a vonatot. Hozzáteszem, van egy elég tisztességes leírás angolul a vonat működtetéséről, jelzésekről, hibaelhárításról, bár a teljes írást még nem találtam meg. De ahogy mondják: gyakorlat teszi a mestert. Így egyre kevesebb hibával futok mostanában.
Véleményem szerint a járművek fizikája kiváló, például a gyorsítás-lassításból adódó kilengést is szimulálja. Hangok terén is elég jó, fényviszonyokat illetően is. Bár ezen a térképen nem sötétítették el teljesen az alagutakat, mint a hivatalos kiegészítőben, ez nem zavaró.
Mikor az áramszedő papucs lecsúszik a harmadik sínről vagy éppel felcsúszik rá szikrázik is, sőt bizonyos körülmények között eléggé tisztességes szikraesőt is láttam már, ami be is világítja a teret.
Az Еж3 kezelőszervei:
Nem teljesen egyeznek meg a hazaival, ez inkább a korábbi E típus modernizált változatához hasonlít. A 81-717 viszont tökéletesen felismerhető:
A vezetőálláson teljesen körbe lehet fordulni, mögöttünk a sok biztosíték sorakozik. Minden gomb felirata megjelenik, oroszul és angolul is.
Akkor most a pályáról:
Amint már mondtam, a pályán 3 kocsis szerelvények közlekedhetnek (vagy 2). 2 vonal van a térképen: Az Orange (narancs) és a Crimson (karmazsinvörös). Ezek a Lithium állomáson egymás fölött találkoznak. A két vonal között kapcsolat nincsen. Különleges állomásként még kiemelném a Workshop állomást a maga biztonsági ajtóival, amik szintén működnek:
Emberek vannak az állomáson, utascsere szintén, meglehetősen egyszerűsített animációval, de legalább van!
Maga az útvonal egy viszonylag kis téglalap alakú térben van elhelyezve „rétegesen felcsavarva” de ez a vezetőállásról nézve egyáltalán nem feltűnő! A váltók egy része a vonatból állítható, másik része automata, ha pl. meghaladunk egy (táblával is jelzett) pontot például visszafogásnál. Néhány pedig manuálisan üzemeltethető (ilyenek vannak a vörös vonal depójában). Mindkét vonalon külön kocsiszín van.
Az állomásközök hasonlóak a pestiekhez (nem a 4-es metróéhoz szerencsére, a 3-aséhoz). Azokon az óra működik, és az a kijelző is, ami azt mutatja, mikor ment el az előző szerelvény. A karmazsinon a menetidő kb. 5 perc, a narancson kb. 15. A játék tökéletes arra, hogy akár segédvezetőt fogadjunk magunk mellé egy másik játékos személyében, akár műszakváltást csináljunk.
Az egész program egy nagyon kellemes metrózás, ami azt illeti. Remélem, nektek is elnyerte a tetszéseteket!
Utolsó kommentek