Sokszor mosolyogni szoktam, amikor a keményvonalas modellezők összecsapnak a "hétköznapi" vasútmodellezőkkel. Az előbbi banda szerint az utóbbiak nem modellezők, csak vásárlók - van az ismerősi körömben több olyan olyan ember is, aki tartja magát ahhoz az elvhez, hogy vasúti járműért pénzt nem ad, hanem maga építi. Persze egy mozdony - de egy kocsi - modelljét elkészíteni nem kis munka, és az ilyen modellezők polca nem roskadozik a modellek százától. Azonban az a pár, amit építenek, az gyönyörű. Most egy hasonló szemléletű modellező munkájára találtam rá: Ondřej Nadrchal 1:35-ös méretben építette meg a cseh 477-es sorozatú szertartályos mozdonyt makettjét.
A cseheknél a 477-es sorozat nagy kedvenc a modellezők között. Nem csodálkozom rajta, hiszen a gőzös-éra végén épült gépbe a CKD-nál beépítettek minden akkor elérhető technikai megoldást, ami a gőzmozdonyoknál szóba jöhetett. Például a háromhengeres kialakítás miatt sima volt a futása, a gördülőcsapágyak használata miatt pedig kevesebb volt a karbantartás-igénye, és az automata tüzelőberendezés pedig egyszerűbbé tette volt a fűtő dolgát. A modellező gondolom ezen okok miatt is választotta a mozdonyt.
A modell tejes egészében saját építés, főként sztirolból, rézből és műgyantából épült. A részletesség szemet gyönyörködtető, szerintem a szegecsszámlálók nem tudnának belekötni. Én már a kerék elkészítésénél azt mondtam, hogy extrém kitartással rendelkezik a fickó, nemhogy az apróbb részletek megtekintése után. A legelső képeket a modellező 2009-ben kezdte posztolni az építésről, és a modellel 2015-re készült el. Nem semmi munka, az szent.
További képek a kész modellről: http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=665&t=93758
Képek az építésről: http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=664&t=38462
Utolsó kommentek