Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) shinkansen (6) Shinkansen (1) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Volk villamos vasútja

2014.09.28. 14:43 IST

1883-at írunk, Magnus Volk megnyit egy alig 400 méter hosszú villamosított vasúti pályát Brightonban. Akkor még nem gondolhatta, hogy 2014-ben ez lesz a világ legrégebb óta működő villamos vasútja. Márpedig ha ilyen címmel büszkélkedhet egy vasparipa akkor természetes, hogy meglátogatjuk. Feltéve persze ha pont arra veti az embert a sorsa, engem pedig arra vetett. Úgyhogy kipróbáltam.

(Kis technikai megjegyzés: meguntam a nagyon kicsi és ezért nem túl látványos képeket, a fotóimat galériába rendeztem, amelyet elértek ha rákattintotok a cikk elején lévő képre, azaz erre itt fent. Akkor végigpörgethetitek nagyobban a fotókat. Remélem ez így jobb nektek is.)

Bármennyire is nem hinnétek, már a fenti képen is látható a vasút, az óriáskerék lábánál keressétek a megbúvó kis barna tetős épületet. Na az az egyik végállomás. Anno persze az 1883-as évben még nem innen indult, ráadásul nem is ebben a formában. Akkor ugyanis a nyomtávolság 2 láb volt, azaz kb. 610 milliméter (a magyar nagyvasúté 1435 mm). A pasas nem tétlenkedett, ugyanis egy évre rá már 2 láb 9 inchre (838 mm) alakította át és meghosszabbította a jelenlegi félúton lévő állomásig. A mostani Black Rock névre hallgató másik végállomást 1901-re érte el a vonal, míg azóta némi rövidítés lett végrehajtva, így került az első megálló a Sealife nevű tengeri életet bemutató múzeumhoz, a végállomás neve pedig Aquarium Stationre módosult. Vicces vagy sem, de ma már csak 2 láb 8,5 inch, azaz 825 mm a nyomtáv, a teljes hossz pedig 1,64 kilométer. Nem túl hosszú, nem is lát el manapság már tömegközlekedési szerepet, inkább a turisták szeretik használni. A legnagyobb sebesség rajta 13 mph, nagyjából 20 km/h, szóval nincs az az eszelős száguldozás. A forgalmat 3 szerelvény látja el, plusz van néhány jelenleg felújítás alatt. A vasút korának megfelelően a járművek sem mai gyerekek, 1901-ben illetve 1910-ben gyártották ezeket. 8 lóerős motorokkal és 40 ülőhellyel rendelkeznek. A vasutat a II. világháború előtt az önkormányzat magáévá tette, így kikerült a család tulajdonából, azóta Brighton és Hove városa birtokolja.

erkezes.jpg

Nincs előre helyfoglalás, gyakorlatilag "ráúszással" dől el, hogy ki ülhet előre a vezető mellé/mögé. Nekünk szerencsénk volt, alig néhányan lézengtünk rajta a hétköznap miatt, így aztán kedvemre nézelődhettem, fotózhattam, videózhattam. Az állomásépületekben vásárolható meg a jegy, egy irányba 2,7 font, oda-vissza 3,6 font, azaz utóbbi kb. 1200 forint. A menetidő mintegy 10 perc egy irányba.

A vonalon 3 helyen van keresztezési lehetőség, ebből csak az egyiket használják aktívan, a félútnál lévő Félút megállót. Igen, tényleg ez a neve, mármint Halfway Station. Negyedóránként indulnak járatok, emiatt is van félúton a találkozási pont, amúgyis mindkét végállomás egyvágányos. A végállomások és a félút között van egy-egy megkerülő vágány, nagyobb forgalom esetén itt is lehetne keresztezni (rugós váltók vannak beépítve, ergo használatban van ezeknél folyamatosan a kitérőirány), azonban ez ma már nem történik meg, egyszerre csak egy vonat lehet a félúttól keletre illetve nyugatra fekvő szakaszokon. Ennek biztosítására jelzők ugyan nincsenek elhelyezve a pálya mentén, viszont a vezérek jelzőbotot adnak át egymásnak féltávnál.

Ja igen: mivel _villamos_ vasútról van szó hiányolhatjátok a felsővezetéket. Na az nincs. Ahogy azt Dél-Angliában megszokott itt is harmadik sínről kapják a delejt a szerelvények, emiatt is van szükség arra, hogy kerítéssel legyen körbekerítve mindenhol a vasút - ez is. A sínben 110V futkározik, ami elég ezeknek a szerelvényeknek a működtetéséhez. Meglepő módon van egy gyalogos aluljáró is a vonalon közel Aquarium állomáshoz, ami meg még meglepőbb, hogy mennyire jól meg lehet figyelni hogyan is néz ki a sín alulról, ezt ti is láthatjátok a galéria képei között.

És hogy milyen a hangulata az utazásnak? Íme egy rövid videó:

Talán látható is, hogy a vasút nem túl nagy sebességgel halad a parti út mellett. Jobbra a köves tengerpart és a tenger (Anglia déli partjainál járunk), balra Brighton városa a magasfalon. Útközben keresztezünk néhány gyalogos átjárót, ezeknél sorompó nincs csak kerítés amit mindenkinek magának kell nyitnia (maguktól becsukódnak mögöttünk). Azonban ettől még jöhet a vonat, ezért hallható időnként vijjogó hang amivel nem csak az átjáróknál lévő nézelődőket lehet megijeszteni, hanem a szerelvényen utazókat is.

Ottjártunkkor a gépeket egy fiatal lány és egy srác vezette, bőszen integetve az arrajáró turistáknak. A gépek kezelése egyszerű: egy indítókulcs, egy menetszabályozó kar, valamint egy kerék amivel a féket lehet szabályozni. A szerelvények két irányba tudnak közlekedni, mindegyik végükön van vezetőállás. Az utastér fedett, így esőben sem lehet feltétlenül megázni, bár egy erős oldalról fújó szél okozhat meglepetést. A vezetőállások ugyanakkor nyitottak, csak tető védi a járművezetőket a környezeti elemektől. Emiatt aztán nem volt nagy meglepetés a napszemüvegben való vezetés.

Félútnál van egy depó ahol a karbantartást és a tárolást végzik, valamint itt árválkodott egy felújítás alatt lévő szerelvény is.

Igazából az út során túl sok látnivaló nincs és mivel gyalog is végig lehet menni a pálya mellett teljes hosszon ezért nézelődésben nem hoz semmilyen extrát a kisvasút. Az élmény ennek ellenére jó, a döcögős, vijjogós hangulata párosítva a tengeri levegővel és a folyton mosolygó személyzettel kellemes kikapcsolódós 20 percet eredményez.

1 komment

Címkék: brit kisvasút

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr326737169

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gxy 2014.10.02. 13:38:41

Megvan a varázsuk ezeknek a tengerparti helyeknek ott a szigeten, aaah. Mondjuk nekem Cardiff volt a legdélebbi hasonló hely, amit láttam; az ottani véges motorvonatozás is remekül hozta a hangulat (külön meglepetés volt aztán a sjømannskirke az öbölnél). Egyébként a kerítéses dolog úgy en bloc brit jellegzetesség, ezt úgy a régi szép idők ráaggatós-olajlámpás dízeleivel érdemes elképzelni...
süti beállítások módosítása