A magyar NOHAB-ok első példányai fél évszázada, 1963-ban álltak forgalomba, és a kerek évforduló kapcsán az idén részünk lehetett már néhány különleges élményben. Ma már a Tizest is az ötvenesek között ünnepelhetjük, ugyanis 1963. november 14-én tette meg első hazai futópróbáját Öttevény és Lébény között. A NOHAB-GM Alapítvány mozdonya nemrég tért vissza a forgalomba, éppen időben ahhoz, hogy a kerek évforduló alkalmából november 17-én egy különvonat élén is közlekedhessen.
A vonat szervezése egy ideje már elkezdődött, az elhatározás pedig sokkal korábban megvolt – műszaki akadálya ugyanis hosszú ideje nem lett volna annak, hogy a Tizes újra üzembe álljon és különvonattal örvendeztesse meg a vasútbarátokat. A tervek véglegesítése azonban csak hatósági engedély birtokában folytatódhatott – ez pedig ezúttal nem csak az üzemeltető-váltással járó feladatokat jelentette, ugyanis az időközben megváltozott előírások miatt új típusengedélyt is ki kellett állítani. Ezért ismét úttörő szerephez jutott a mozdony: a hazai NOHAB-ok közül elsőként került a 618-as sorozatba (teljes pályaszáma 92 55 0618 010-6).
A hatósági engedélyek birtokában nemrég állhatott üzembe a mozdony egy új beállító vasút, az MTMG állományában; néhányan talán látták is már tehervonattal Győr és Nyergesújfalu között. A különvonat szervezése is folytatódott, és nyugodtan mondhatjuk, hogy célegyenesbe ért, így véglegesnek tekinthető az útvonal, és esetleges kisebb módosításoktól eltekintve a menetrend is.
A vonat november 17-én, vasárnap indul a Keleti pályaudvarról, a jelenlegi menetrend szerint 9:54-kor. Az első megállás és hosszabb tartózkodás Győrben lesz (11:53–12:03), ahonnan Öttevényen keresztül Lébényig folytatódik az út, bejárva az ötven évvel ezelőtti futópróba vonalát.
A visszaút további meglepetéseket tartogat, ugyanis egy újabb győri megállást (13:00–13:07) követően Győrszentivánnál a gönyűi kikötő felé vesszük utunkat. Itt lehetőség lesz fotómegállásokra és a mozdony megtekintésére.
A győrszentiváni körüljárás (15:26–15:45) után a vonat újra Budapest felé indul tovább, és 17:30-ra érkezik a Keleti pályaudvarra.
A menet további különlegessége, hogy a vonat fűtésére a 017-es NOHAB-ot tervezzük bérbe venni. A Tizenhetes számos alkalommal jutott már kitüntetett szerephez az alapítvány történetében; elég, ha csak a 2003-as első nyílt napra, vagy a 017-es dániai útjára gondolunk, melyet szintén az alapítvány szervezett meg. 2008 februárjában ismét együtt volt látható a 010 és a 017, amikor a Tizes visszatért az Északi Járműjavítóból. Reményeink szerint a mostani különvonattal is folytatódik ez a hagyomány.
A rendezvényre előre is lehet helyet foglalni az alábbi weboldalon:
Tekintettel arra, hogy már csak néhány nap van hátra a különvonat indulásáig, célszerű a megrendelt jegyeket az indulás napján, készpénzben fizetni – a helyszínen egyébként előzetes helyfoglalás nélkül is vehetők még jegyek.
A részletes menetrend és az eseménnyel kapcsolatos hírek ezen az oldalon tekinthetők meg:
http://nohab-gm.hu/hu/hu_003.html
A különvonatra minden érdeklődőt szeretettel várunk!
Utolsó kommentek