Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasut (3) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (13) máv (4) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasut (1) modellvasút (63) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Vonattal NY Jets meccsre

2013.04.13. 23:14 IST

IMG_0411.jpgA tavalyi amerikai utunk előtt a feleségemmel viszonylag sok időt töltöttünk el a kinti látnivalók listájának összeállításával, programtervet gyártottunk magunknak, hogy aztán nagy részét dobhassuk a sutba. Nekem az egyik kívánalmam az volt, hogy láthassak élőben egy amerikai foci meccset. Alapvetően az itthoni focit szeretem (lehet dobálni rám a köveket, akkor is vállalom), de a tojáslabdával játszott sport is előkelő helyet foglal el a listámon. Bár az NFL csapatok közül a Seahawks a kedvencem, New Yorkban csak a Giants vagy a Jets meccsét tekinthettem meg. Utóbbi játszott otthon, így a mérkőzés előtt kb fél évvel le is foglaltuk a jegyünket a 13. sorba. És hogy jön mindez ide, erre a blogra? Úgy, hogy vonattal mentünk a stadionba.

A témába vágás előtt még magyarázkodnék egy kicsit: nem vittem magammal fényképezőgépet, így nem lesz megtűzdelve ez a bejegyzés igazából fotókkal. A fényképezőgépem nagyobb mint egy kis kompakt gép és nem tudtam, hogy mennyire nézik ezt el a stadionnál a biztonsági őrök, azt meg nem akartam megkockáztatni, hogy esetleg elvegyék. A telefonom nálam volt, a beborult ég miatt viszont az a pár fotó nem igazán érte el még az én alacsony ingerküszöbömet sem. Ez van, próbállak titeket két rövid videóval kárpótolni. Naszóval:

Még itthon, a new yorki túra előtt körülnéztem, hogyan is lehetne eljutni az egyébként New Jersey-ben lévő komplexumba Manhattanből. Gyalogosan nyilván nem a víz és a távolság miatt, a buszokért ilyen alkalmakkor nem vagyok oda a meglehetősen korlátozott kapacitás miatt, a taxit drágának találtam, az autóbérlést pedig még drágábbnak, maradt a vonat. Mondjuk nyilván én alapból ezt a verziót preferáltam. Jegyet rá nem vettünk még itthon, úgy voltam vele, jó lesz majd ott is beszerezni.

A vasárnapi mérkőzés előtt a hírekben mindenhol az szólt, hogy nyugodtan ki lehet menni a stadionba, onnan hazavisznek mindenkit, csak utána fog leállni a tömegközlekedés New Yorkban. Mindez ugyanis egy nappal a Sandy hurrikán előtt játszódott, kissé beárnyékolva ezzel az eseményt. A szállodánktól körülbelül 20 perc sétára volt a Penn Station, ahonnan indult a vonatunk. Na nem a meccsre, hanem Secaucus Junction-re, ahol bizony át kellett szállnunk a stadionba tartó vonatra.

jegy1.jpgjegy2.jpg

Pennen számomra érdekes volt a tömeg kezelése, ugyanis nem volt semmi külön segítség a meccsre igyekvőknek. Rengeteg ember viselt NY Jets mezt, így aztán könnyű volt megtalálni az útirányt, mentünk amerre ők is mentek. A jegyvételnél két opciónk volt, a hagyományos pénztár illetve a jegyeladó automaták egyike. Mi előbbit választottuk, a sor ugyanis ott jóval gyorsabban haladt. A pénztáros még jó szurkolást is kívánt, valamint szintén biztosított minket, hogy mindenképpen hazajutunk a mérkőzésről. Kártya alakú, mágnescsíkos jegyet kaptunk, lásd fenn az előlapját és a hátlapját. Őszintén szólva én a helyükben inkább kijelöltem volna két ablakot, vagy két-három automatát személyzettel, akik csak a meccsre árulnak jegyeket, jóval gyorsabb lett volna mindenki számára, mert így azoknak is viszonylag sokat (értsd: 15 percet) kellett várakozniuk a sorban, akik máshova mentek volna.

Na mindegy, jegy megvolt, rövid téblábolás és tanakodás után találtunk magunknak vonatot amely Secaucus Junctionön is megállt, úgyhogy többszáz Jets szurkolóval együtt megszálltuk az egyik vonatot. Az út SJ-ig mintegy 15 percig tartott, ahol is az állomáson átverekedve magunkat egy lenti szintre kellett menni. Közvetlen vonat ugyanis nincs Manhattan és a Stadion között, egyszerűen nincs meg az összeköttetés, ezért van ez a kissé szerencsétlen megoldás. A New Jersey Transitnak viszont jár a hatalmas piros pont: az állomás területén is kellett kezelni a jegyeket és az erre szolgáló kapuknál megerősített személyzet segített a szerencsétlenkedő embereknek, a kapuk után pedig kitáblázva és egy ember által harsogva is sorolták merre kell menni a stadionba menő vonatokhoz. Emiatt aztán pikk-pakk átértünk az egyébként többszintes állomáson, nem volt kósza bolyongás és nagyon nézelődés sem. Így kell ezt csinálni!

A peronra leérve a vonatunk még nem volt ott, több szerelvény pörög folyamatosan a stadion és Secaucus Junction között. Békésen várakoztunk a többi szurkolóval, hogy aztán mázlinkra még jusson ülőhely nekünk a szépen tömötté váló szerelvényen:

IMG_0407.jpg

Amint az látható nem voltunk kevesen és a nép is folyamatosan áramlott. Kicsit később a vonattal elindulva láttam, hogy az állomás mellett is van egy nagy parkoló autóknak, ahonnan szintén jópár zöld mezes alak tartott a vonatok felé.

Addig amíg vonatozunk egyet, mesélek egy kicsi háttérsztorit a stadionhoz menő vasútvonalról.

A new yorkiak egyik amerikai futball csapatának, a Giantsnek a New Jerseyben található stadionja még 1976-ban épült, így 30 éves korára úgy gondolták itt lenne az ideje egy új, minden igényeket kielégítő, modern stadion felépítésének. Szó volt arról, hogy Manhattanban hozzák ezt létre, aztán végülis a másik focicsapattal, a Jets-cel közösen vágtak bele az ügyletbe a régi stadion mellett. A Metlife stadion (a biztosítótársaság szponzorálja a nevet) 2010-ben készült el, 82 ezer férőhellyel, egyike a legnagyobb egyesült államokbeli stadionoknak. Mivel Manhattantől viszonylag messze található, valamint ennyi embert autóval oda várni meglehetősen durva, ezért lépni kellett, no meg aztán egy igen durva bevásárló és szórakoztató központ is épülget ott az egyébként Meadowlands Sport Complex névre hallgató helyen, így aztán 2014-től még több látogatót várnak arrafelé. Addig azonban magyarosan szólva kinn van a pusztában a stadion.
A lépés végül az lett, hogy egy zsír új, 3,7 kilométer hosszú vasútvonalat fektettek le, kiágaztatva a Pascack Valley vonalból. Járatok viszont nem igazán vannak rajta, csak és kizárólag akkor, ha olyan esemény van a stadionban, amelyre 50 ezernél több nézőt várnak. Ilyenek a focimeccsek (igen, arrafelé nem csak 2-3 ezer ember megy ki egy mérkőzésre, a telt ház közeli állapot garantálható, ezért is örültem, hogy sikerült jegyeket szerezni), vagy például a koncertek. Ekkor több vonat pörög folyamatosan, dízel vontatással ellátva, ami azt jelenti, hogy tízezer embert képesek elvinni a stadionba vonattal óránként. A legelső vonat a meccs kezdete előtt 3 órával indul a 10-15 perces útjára. 2014-ben a Super Bowl itt lesz megrendezve (azaz az amerikai foci döntője), amire úgy készülnek, hogy meghosszabbítják a peronokat amelyek így alkalmasak lesznek 10 kocsis vonatok fogadására is, ezzel megnövelve az elméleti kapacitást 14-15 ezer utasra óránként. Ismétlem, a stadion befogadóképessége 82 566 fő.

A durva az egészben az, hogy tényleg a stadionhoz vezették a vasútvonalat. Nem onnan 10 perc gyaloglásra, nem a puszta közepébe, hanem gyakorlatilag az egyik bejárathoz, lásd még ezen a videómon, amit megérkezés után csináltam:

Meadowlands állomásának amúgy 3 vágánya van és két peronja, digitális kijelzővel, szerintem senki által nem használt magasban vezetett átjáróval, peronkapuval, csiribiri zabszalmával. Megdöbbentő egy egyébként ritkán használt állomáshoz. Fejpályaudvari struktúra amúgy, Ide futnak be a vonatok és indulnak is vissza amint lehet. Meccs után amikor jöttünk el a stadionból, a biztonsági őrök csak annyi embert engedtek a peronokra, amennyi a vonatokra felfért, megakadályozva ezzel azt, hogy az állandóan felugráló/felnyomakodó emberek miatt ne tudjon időben elindulni egy-egy szerelvény.
Azt kell mondjam mindezek után, hogy jól tettük, hogy a vonatot választottuk, viszonylag gyorsan odaértünk és szó nem volt tolakodásról, furakodásról, részeg szurkolókkal való együtt utazásról, az ellenfél szurkolói is mindenfajta atrocitás nélkül jöttek együtt velünk.

A meccs amúgy jó volt, hatalmas élmény.

4 komment

Címkék: amerika new york

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr945203151

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bigthereal 2013.04.14. 20:48:49

a dolphins játszott akkor?

durva ez a durva durvaság...

IST 2013.04.14. 21:13:40

Igen, jól el is páholták a Jets gárdáját, a fél stadion folyamatosan Teebow-zott a meccs alatt.

A sok durváért elnézést, valahogy nem tűnt fel abban a nyomorék mondatban.

Pék Péter 2013.04.15. 18:18:22

Sajnos mi nem szezonban voltunk csak kint. De azert megneztuk a Metlife stadiont, ha legkozelebb kijutunk biztos hogy szezon idoben megyunk! Itthonrol hogyan sikerult jegyethez jutnotok radasul a 13ik sorba? Ha szabad kerdeznem mennyibe kerult?

IST 2013.04.18. 07:17:23

Korán vettük meg a jegyeket, gyakorlatilag akkor amikor kihirdették a szezonkezdetet és hogy mikor lesznek a meccsek. Addigra már megvolt mind a repülőjegyünk, mind a szállodafoglalásunk, úgyhogy biztosra mentünk. Mondjuk a digitális jegyet csak augusztusban kaptuk meg, tehát kb. két hónappal a vásárlás után, de még így is időben volt.
süti beállítások módosítása