A tavalyi év a Kato vásárlóknál két dologtól volt hangos: az egyik a Unitram váltó, a másik pedig a Glacier Express bejelentése N-es méretben. A mostani poszt az utóbbiról szól.
A kultikus vonat eddig N-es méretben csak kisszériás gyártóktól volt elérhető, aranyárban. Nagyszériás, minőségi modelleket előállító gyártótól ebben a méretarányban még nem készült kisvasúti modell, ezért is követte izgatott várakozás a bejelentést. Most befutottak az első képek a modellekről, lássuk, első blikkre mit tartogat a Kato a modellezőknek.
Előre le kell szögezni, hogy van sikítás már magában a koncepcióban is: 9mm-es sínre tervezték az egyébként 1000mm-es nyomtávolságú vasút modelljeit. Ha az ember belegondol, akkor ez nagy csalás, hiszen a hivatalos Nm definíció 6.5mm-es nyomtávot ír elő - magyarán ezen vonatok alapján Z nyomtávolságú pálya illik. Csalás, de a Kato ezt így találta ki. Mindenki abból indult ki, hogy a Kato japán vonatainak eredetijei 1067mm nyomtávon futnak, és modellben azok alá is a "rendes" N-es sín való, akkor itt is elférhet ennyi csalás. Egy dolgot felejtett el mindenki: a Japán 1067mm-en futó vonatok nagyobb űrszelvénnyel készülnek, mint a szokásos. Így, az 1067mm-en futó vonatok modelljei, 1/150-es méretarányban tényleg keskenynyomközű hatást keltenek. Node, mi a helyzet a kisebb űrszelvényű, 1000mm-es nyomtávolságú pályán futó svájci vonatokkal? Szerintem addig nem lehet a koncepció felett pálcát törni, amíg be nem fut az első készlet, és valaki egy normál nyomközű jármű modellje mellé nem rakja a vonatokat. Ekkor majd lehet ítélkezni a dolog felett, addig pedig nézzük meg a képeket.
A nyomtávba nem szeretnék belekötni. A képek alapján csúnya is, meg nem is. Szerintem az összhatás adja el a vonatokat.
A modellek kidolgozása a képek alapján igen szép, amit lehetett, a japánok beleálmodtak a dologba, a részletek meggyőzőek. Szép, részletes, igényes modell - amolyan Katotól várható színvonal. Ami azonban zavaró, az a járművek közötti távolság - a kapcsolók kialakítása. Ez szinte agyonvágja az egész modellt, bennem egyből a közelkapcsoló-kinematika nélküli TT modellek ugrottak be - ott fordul elő, hogy a járművek ilyen zavaróan távol kapcsolódjanak egymástól. Tudom, elvileg ez azért van, hogy a vonat 150mm-es ívben is el tudjon menni, de, akkor is, randa. Remélem fog valamit a Kato ezzel a dologgal kezdeni - a fórumos visszajelzések sem túl pozitívak, egyesek már a valaha volt legrosszabb Kato konstrukciónak titulálják a modelleket. Meg kellene nézni közelről, hátha lehet azzal a kapcsolóval valamit kezdeni…..
Képek: N-Gauge Information
Utolsó kommentek