A semmitmondó cím mögött igazi vasútmodell-történelmi jelentőségű dolog van: július 23-ra ígérik a Roco / Fleischmann Z21 vezeték nélküli vezérlőközpontját. Az újdonság lényege, hogy meglevő digitális központunkkal összedugjuk, és innentől okostelefonokról és tabletekről lehet irányítani a vonatainkat. Ára is van a www.z21.eu weboldalon - 399 Euró az ajánlott kiskereskedelmi ár.
Roppant kíváncsian várom a megjelenést - igazából az iPad óta "dobja magát" a téma, hogy játék közben az ember a tabletjén megtekinti a vágányhálózat képét, beállítja a vágányutat, és elindítja a mozdonyát. Mindezt akár a terepasztal mellett állva, vagy a fotelből ülve is - bár utóbbi esetben, ha az ember nem látja a vonatokat rendesen, nagy az esélye egy karambolnak. Ami igazán nagy lehetőség, hogy mivel az ember kezében egy okos táblagép van, mindazt, amit eddig számítógépen lehetett elvégezni - mozdony programozás, vágányút-állítás - lehet pl. egy kézben tartott iPad-del is.
A Z21-et úgy reklámozzák, hogy mozdonyvezetői élményt ad. Ha nem is olyan huzatos, mint egy szili, és elviselhetetlenül hangos, mint egy pakurás 324-es, de elérhetőek lesznek hozzá fotorealisztikus irányítópultok, amelyeken a vezérlők ugyanott lesznek, mint az igazi mozdonyon. Ha tehát az ember előre nyomja a virtuális kontrollert, akkor az ahhoz rendelt mozdony elindul. A kürt, világítás is ugyanott van, mint az eredeti mozdonyon. mondjuk egy cseppet ezzel kapcsolatban szkeptikus vagyok, mert könnyen lehet, hogy amíg az ember a fékkart keresi a képernyőn, addig - a pályát nem figyelve - a vonatával nekirongyolhat a pályán lévő másiknak, szép károkat okozva - utána már meg nem vidám a játék. Nem hiába van kiírva a vasúti járművek vezetőállásán, hogy "Szemed a pályán legyen!".
Ami miatt felkeltette az érdeklődésem, hogy majd' mindenféle digitális rendszerrel kompatibilis - természetesen a Roco-n kívül - kiemelték, hogy Loconet csatlakozása is van. E mellett kompatibilis a Lenz X-bus-szal, és CAN csatlakozó is van rajta, ami az ECOS / Meerklin / Viessmann világ felé adja meg a kapcsolódás lehetőségét. A specifikáció nem tér ki arra, kell-e mellé WLAN router, vagy beépítve tartalmaz egy WIFI hotspot-ot, ez majd eldől.
IOS és Android eszközökről is hajtható lesz. Az előzetesek alapján egy egyszerűbb, könnyen kezelhető felületet is kap a felhasználó, ahonnan könnyen irányíthatja a vonatait, és lehetőség lesz a tartozékok (váltók, jelzők, etc. ) kezelésére is. Az előzetes képek alapján ez utóbbi inkább a gyerekjáték kategóriába tartozik, mivel a terepasztal képére kell a váltók szimbólumait felrakni, és az azokra való kattintással lehet a váltókat állítani.
Az elv nem rossz, de én olyan igazi, dominonak kinéző váltóállítási lehetőséget szeretnék, mint ami a Maerklin vagy az ESU központokhoz való szoftverekkel lehetséges. Pl. egy retina kijelzős iPad-en meg lehetne egy nagyobb terepasztal vágányhálózatát is jeleníteni kényelmesen.
Nem szabad azonban elfelejteni, hogy ez a termék alapjaiban forgathatja fel a modellvasutas tábort: emlékezzünk, anno a Roco volt, aki a Lokmouse2-vel (a kevésbé sikeres Lokmouse után) felforgatta a modellvasúti piacot, és mindenki digitális vasútmodellt vásárolt magának. A Roco sok modellezőt ér el, ha valamit kitalál, és az használható, akkor az hamar elterjed. Mondjuk valami készülődik, mert a Digitrax is bejelentett egy hasonló megoldást - ők is az élethű vezetőasztallal demóznak. Abban reménykedem, hogy ha ezek az eszközök elterjednek, akkor a gyári programok mellett mások is fognak olyan szoftvereket készíteni, amelyek kihasználják a tabletekben rejlő potenciált. Addig viszont izgatottan várom a Z21-et, remélhetően egy jól használható eszközt kapunk a kezünkbe.
A végére jöjjön egy video, ami bemutatja a Z21 tudását. A kisfilmet a LocoRevue csapata készítette a 2012-es Nürnbergi Játékvásáron.
Képek: Z21.eu
Utolsó kommentek