Nem nehéz a kérdés, de vajon mit rejthet ez az épület? Aki kíváncsi rá, az kattintson a kép alatti Tovább feliratra, mely újabb fotókat, valamint egy virtuális sétának lehetőségét rejti magában!
Gyorsan zárjuk is le a kérdést: villamosok lakhelye ez az épület.
Krakkóban, a Kazimiers-ben, azaz a zsidónegyedben sétálva találtunk rá teljesen véletlenül. Nem néztem körbe előtte az interneten, hogy mit lenne érdemes megnézni a városban, jobb volt így felfedezni új dolgokat, de ezt azért sajnáltam volna kihagyni.
A negyedben 1998-ban hoztak létre egy múzeumot, amely a várossal kapcsolatos mérnöki dolgokat mutatja be, így például a városi közlekedést, a közszolgáltatásokat, erőművekről ad infót, de van a lengyel autógyártás történetét feldolgozó részük is. Mivel az egészet egy már nem használt, de gyönyörűen felújított villamos kocsiszínben helyezték el, adta magát az is, hogy a Krakkóban igen jól működő villamoshálózatra időnként kimerészkedő régebbi járműveket is megtekinthetővé varázsolják.
A múzeumba való bejutás azonban nem várt nehézséget okozott. Pont nyitáskor mentünk el előtte és ez valamilyen megmagyarázhatatlan oknál fogva megakasztotta a rendszert. Meg az is, hogy nem beszéltünk lengyelül. A külön épületben lévő jegy- és ajándéktárgy-árusító helyen lévő 3 emberből egyik sem beszélt angolul, ráadásul kettő gyakorlatilag semmit sem csinált, a harmadik próbált meg egyszerre telefonálni és jegyet eladni nekünk. A dolog ott akadt meg amikor villamosos ajándéktárgyak felől próbáltam érdeklődni, na ott aztán volt kézzel-lábbal mutogatás mire kiderült, hogy mindössze kettő darab könyvük van a témáról és slussz. Azért azokat beszereztem magamnak. Az egész folyamat tartott vagy húsz percig és akkor még mindig nem volt vége. A villamosokat magában foglaló kocsiszín ugyanis zárva volt. Úgyhogy mehettem vissza elmutogatni, hogy örülnék ha valaki lenne olyan kedves és kinyitná. Telefonálás, majd kb 10 perc múlva megjelent egy hölgy aki beengedett és addig téblábolt benn amíg mi is ott voltunk. Sajnos ő sem beszélt angolul és sajnos mi sem lengyelül, így aztán túl sok infóhoz nem jutottam a járművekről, a tájékoztató szövegek is csak lengyelül voltak.
A negatívumokról ennyit, jöjjenek a pozitívumok fényképekkel!
Kezdeném azzal, hogy belülről is jól nézett ki minden, patyolat tisztaságú volt az egész (jó, nyilván túlzok, de a képek megmutatják, hogy tényleg odafigyeltek a felújításra), a járművek pedig úgy néztek ki mintha tegnap fényezték volna le mindet. Ehhez képest simán járnak nosztalgia üzemben a városban. A fenti fotón a 37-es pályaszámú Sn1-es típusú villamos látható, amelyet 1913-ban(!) gyártottak. A 10,6 méter hosszú villamos 40 kilométeres óránkénti sebességre képes, 56 utast tud szállítani melyből 24-nek még ülőhely is jut.
A kocsiszínben ez volt az egyetlen villamos amely nyitva állt és így fel lehetett rá kapaszkodni, amit persze én is megtettem. Ennek eredményeképpen látható hogyan is nézett ki akkoriban a vezetőállás.
Megfordulva persze az utastér is látszik, ahol gondolom mindenkinek feltűnik a teret kettéválasztó tolóajtó. Érdekes, hogy nem teljes fapad a villamos, mivel a túlsó térben bőrülések vannak, viszont ott is fa háttámlával. Emellett érdemes megfigyelni a behúzható függönyöket. Ha valaki azt hinné, hogy utóbbi egy letűnt kor mutatványa a városi közlekedésben annak megemlíteném, hogy például a japán Toyama városban szaladgáló Portram villamosok is rendelkeznek lehúzható rolóval kiküszöbölendő a túlzott napfényt.
Kissé feljebb már megfigyelhető volt a 26-os pályaszámú villamost, amelyben egy Konstal N típust tisztelhetünk 1949-ből. A jármű Katowice környékén volt üzemben, a világ egyik legnagyobb villamoshálózatán Sziléziában. 80 férőhely amiből 16 utasnak jut ülőhely, 45 km/h-s végsebesség, 14 000 kilogrammos súly. A padlómagassága 735 mm, míg az előbb bemutatott Sn1 típusnak 1000 mm.
Ő meg itt az 555-ös számú pótkocsi.
1076-os számmal egy LH típust láthatunk, amelyet a Linke-Hofman gyár gyártott 1925 és 1928 között. A képen is látható villamos 1925-ben épült, 2005-2006-ban lett felújítva villamosbarátok támogatásával. A gyűjtemény második legidősebb darabja ezzel. Megjegyzem a típus az 1970-es évek közepéig futott olyan városokban, mint Varsó, Katowice vagy Wroclaw.
És akkor jöjjön a személyes kedvencem a látott anyagból, a Konstal 102N típusa. Nem tudom miért, de ezzel az orrkialakítással nekem borzasztóan bejön. Nem tudom hogy találták ki ezt a formát, miért jó ez így, de elég egyedit sikerült ezzel előhúzniuk a zsákból. 1967 és 1969 között gyártották Chorzow-ban. 4*41,5 kW teljesítményű motor van benne, amik 75 km/h-s sebességig képesek gyorsítani. Mivel csuklós járműről van szó, így utasszámban is kellemesen teljesít, 182 utasból 32 tud leülni.
Sajnos ez a villamos sem volt nyitva, így kénytelen voltam az üvegen át fotózni például a vezetőállást, hogy ti is megfigyelhessétek a '60-as évek végének lengyel formatervezését, összehasonlíthassátok a hazai síndöcögényekkel.
Utastér, szintén kintről fényképezve. Semmi flikk-flakk, egyszerű kinézetről van szó. Ami kissé meglepő volt elsőre az a jelentősen megdöntöttnek tűnő üléstámlák.
Talán a fenti fotókból már sejtitek, de voltaképpen meglehetősen kevés hely volt a kocsiszínben, na meg még viszonylag sötét is, szóval nem a fotósoknak van fenntartva a hely. Ennek okán aztán a 87-es pályaszámú,SN2 típusú villamosról csak ilyen kép született. A jármű a Sanok becenevet kapta, mivel ebben a városban gyártották a sorozatot 1938-39-ben. A típus 1976-ig volt forgalomban, ez a konkrét példány 1989-ben kapott felújítást.
Nagyjából ennyi, ezzel be is jártuk a kocsiszínt, egy-két helyszűke miatt nem igazán fotózható pótkocsi maradt ki a fényképek közül. Búcsúzóul egy kép arról, hogyan jutnak ki innen az utcára, és így a városi hálózatra a járművek, alatta pedig egy kis infó a virtuális barangolásról, linkkel.
És ami a legdurvább az egészben az az, hogy egy rakat múzeumról tettek fel a lengyelek fotókból összeállított virtuális ismertetőt, azaz például erre a linkre kattintva kicsit úgy érezhetjük magunkat, mintha Krakkóban lennénk és körbenézhetnénk a múzeumban.
Utolsó kommentek