Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) CSD (1) csd (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasút (12) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (13) máv (4) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasut (1) modellvasút (63) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Digitrax DZ125IN dekóder

2012.03.19. 06:00 crash

A legutóbbi nullás találkozó a Láng-ban egy, az alaptémától idegen dologtól volt izgalmas: A Csehmodell elkezdte forgalmazni Hazánkban a Digitrax cég termékeit. Mozdonydekóder hanggal és hang nélkül, váltódekóderek, hurokmodulok, komplett vezérőszettek megtalálhatóak a cég palettáján. Egy jóbarátom segít a Csehmodelles csapatnak a Digitrax körüli dolgok intézésében, és megtalált azzal, hogy írjak a dekódereikről.

_DSC0155.jpg

Nem PR cikk meg ilyenek, mert Feri barátom ismeri a dilimet a dekóderekkel kapcsolatban: elég kritikus vagyok ezen területen, és a sajátos elvárásaim miatt viszonylag kevés dekóderrel vagyok megelégedve. Ennek ellenére a kezembe nyomta, a "hidd el, ez tetszeni fog" megjegyzéssel.

Először a DN123-mas dekódert szerették volna, ha kézbe veszem, ami a cég sima, N-es dekódere vezetékes csatlakoztatási lehetőségekkel. Tud 1.5 A motoráramot, és hat, azaz h_a_t funkciót. Minek hat funkció? A géptérvilágítástól kezdve a kézmosó feletti lámpáig ez mindenre elég. A mérete egy normál N-es dekóderével egyezik meg, és kialakítása miatt a beépítése forrasztással, helycsinálással indul. Ilyen dolgok manapság már nem izgatnak - az újabb modellek már mind-mind dekóder-foglalattal kerülnek ki a gyárakból. Igaz, egy-másik gyár imádja borzolni a modellezők idegeit azzal, hogy a lehetetlennél is kisebb helyet hagy a dekóder számára, had' szívjon a vásárló, ha már DCC üzemet akar otthon.
Na, ilyen megfontolások miatt inkább a Z-s modellekbe szánt DZ125IN dekódert vettem górcső alá, azt remélve, hogy a belső hely szempontjából problémás mozdonyaim jó tesztalanyok lesznek (pl. Kato Class 66, amibe a Lenz Gold mini csak úgy fér bele, ha az egyik oldal világításának a fényvezetőjét kiveszem, vagy a Hobbytrain 1216, aminek a tetejét egy átlagos méretű Bachmann dekóder beszerelése után nem lehet visszatenni) .

_DSC0159.jpg

_DSC0171.jpg

Fentebb írtam, hogy a DCC eszközökkel felettébb kritikus vagyok. Igen, no van egy ilyen dilim... Amikor tizenkét éve elkezdtem a DCC világgal ismerkedni, a Lenz LE521-es dekódere volt, amivel nekifutottam az első próbáknak. Fogtam a dekódert, beraktam a mozdonyba - beállítottam a címet, min-, max sebességget, lassulást, gyorsulást és működött. Ekkoriban jött be a Roco Locmouse2 megoldása, és sokan ugyanekkor, a Lokmouse2-vel szerelt H0 kezdőkészletek hatására kezdtek a digitális rendszerrel ismerkedni. A fórumon lehetett olvasni, hogy nem mindenkinek volt olyan zavartalan az ismerkedés, mint nekem. A mozdony rángatott, nem ment egyenletesen, bután viselkedett. Én ezen dolgok előtt értetlenül álltam, mert nekem a Lenz dekóderek ilyen tüneteket nem produkáltak.
Idővel lett megoldás, az új dekóderek - ESU, Tran, etc mozdonyonként, motoronként egyedi beállításokat követeltek maguknak, úgynevezett CV-k (configuration variable) értékeinek változtatásával (piszkálásával) lehetett a motorra menő áram formáját beállítani. Sokan napokat, heteket töltöttek egy-egy mozdony és dekóder összehangolásával. Ha azt nézzük, hogy egy CV-nek 256 értéke lehet (byte) és három CV esetén a lehetséges értékeket 16 milló kombináció közül kell kivadászni, írhatom azt, hogy Hamupipőkének könnyebb dolga volt a lencse és a hamu szétválogatásakor... A buherálás szükségességét a terhelésszabályzás (Back EMF) hangolásával magyarázzák a hozzáértők. Érdekes, a Lenz Le521 is terhelésszabályzott dekóder, és nem kellett semmit sem piszkálni rajta, hogy működjön rendesen.
Először azt hittem, ez csak H0-ás betegség, de amikor betette a lábát a Tran az N-es piacra, ebben a méretben is megjelent a CV-buherálási kényszer. Egyes dekódereknél napokat kell piszkálódni, hogy működjenek, míg másoknál semmit. Nekem van egy olyan elméletem, hogy amely dekódereknél nem kell szerencsétlenkedni a CV-beállításokkal, ott a dekóder beágyazott programját készítők gondosabban jártak el, sikerült nekik egy olyan algoritmust programozni, amely minden (lehet, hogy csak a legtöbb?) motorral működik. Ilyen dekóderek a Lenz Le521-es, Lenz Gold és Silver mini, az Uhlenbrock NEM651-es foglalatba menő dekódere, a Bachmann N-es, és a Digitrax DZ125-ös dekódere. Ezek azt tudják, amit mások nem: berakom őket, és működnek. Nincs buherálás, problémázás, estékbe nyúló piszmogás - működik rendesen, és meg vagyok velük elégedve. 
Nos, nekem ez a dilim a dekóderekkel: ne kelljen buherálni ahhoz, hogy működjenek. Ez az a feltétel, aminek meg kell feleljen egy dekóder nálam - ilyen követelményekkel futottam neki a DZ125IN tesztelésének. Ha dekódert vásárolok, akkor Bachmannt veszek, mert nem kell bürhelni, és verhetetlen az ára - ha pedig akciós valahol, vagy speciális dolog miatt van rá szükség, akkor Lenz a választás. Nos, a Digitraxnak ebbe a mezőnybe kell bekerülnie.
A másik dolog, hogy nincs időm sebesség-táblákat bütykölni, az esetek 99%-ában a dekóderek által nyújtott alap gyorsulás-lassulás késleltetés kielégíti az igényeim. Itt azt várom, hogy a mozdony egyenletesen gyorsuljon illetve lassuljon, ne fokozatosan változzon a sebessége (mint a szilinek gyorsításkor). Ezt öt dekóder tudja a flottámban: a Lenz LE521, Lenz Gold és Silver mini, az ESU Lokpilot micro, és a Bachmann. A Többinél lehet érezni, hogy van valami csalás a dologban - szakaszosan gyorsítanak és lassítanak. Mintha valaki rángatná a kontrollert és a fékezőszelepet a mozdonyon....

Node, térjünk vissza a DZ125IN-re. Egy dolog miatt gondoltam, hogy ki kell próbálni a dekódert, és az nem más, mint a mérete: 10.62mm x 8.64mm x 2.84mm. Jóval kisebb, mint az általam megelégedéssel használt, jóárasított Bachmann dekóder, és egy cseppet a Lenz Gold / Silver minit is veri méretben. Úgy gondoltam, ha beválik, jó kiegészítője lehet az olcsó Bachmannak - használhatom, ahová az nem fér be.

A motorra 1A áramot képes kitolni,  és természetesen játszik itt is a terhelésszabályzás. Amit ki kell a dekóder erényei közül emelni, hogy fejlett zárlatvédelemmel rendelkezik - nehezebb megfőzni, és hogy tud analóg módban működni. Ez utóbbi igen hasznos - ha véletlenül az ember olyan klubban, vagy barátnál jár, ahol nincs DCC üzem, a normál analóg vezérlésű pályán is használható a modell.

Gondolkoztam a teszteken sokat... A végén két mozdonyyal próbáltam ki a dekódert: Minitrix Br52 és Kato class 66. Mindkettőbe problémás a Bachmann dekóder behelyezése - túl nagy bele a jóárasított megoldás - és a Br52-es ráadásul Faulhaber motorral van szerelve. A Digitrax dekódere minden további nélkül belefért - az eddig problémásan a helyére kerülő class66 karosszéria egy mozdullattal pattant a helyére. 

_DSC0160.jpg

_DSC0167.jpg

Menettulajdonságok: és igen! Nem kellett sem a Faulhaber, sem a normál modellmotorhoz CV-ket bizgerálni. Beraktam, és működött. Aki akarja, az tudja a Back EMF-et 256 lépcsőben állítani, és lehet a sebességtáblával is piszmogni - de mindenféle buherálás nélkül kielégítően működött a dekóder. Nekem ez kell. 
Ami meglepett, hogy tényleg igaz, hogy csendes a hajtás. Persze nem ördöngősség, csak a hallható tartományon kívül eső frekvencián kell a motort vezérelni. Naja, de sokaknak ez nem megy, és vinnyog, visít, brümmög a motor. Itt ilyen nincs - ez teljesen jó. Egy dolgot nem tud - nincs kondenzátor (puffer) az áramszedési hibák kiküszöbölésére - de hát istenem, a pályának tisztának kell lennie.

Lassítás - gyorsítás úgy működik, ahogy a nagykönyvben meg van adva. Korrektül, fokozatmentesen. Van tolató üzemmód is, de ez most nekem nem kellett.
Egy dologra voltam még kíváncsi - mert nekem ez pl. a Tran dekódereknél a halálom - hogy melegszik-e a dekóder. Gondolom senki sem szereti, ha a drága pénzért vásárolt mozdonyának a kasztnija a dekóder miatt károsodik. Egy jó negyedórás, folyamatos menetet csináltam, a max sebesség 65%-ával (nem TGV egyik mozdony sem..), és nem éreztem különösebben veszélyes melegedést.  A Br52-nél konkrétan hideg volt a dekóder, míg a class 66 esetében minimálisan langyos volt. Oké, ezek jó mozdonyok, makulátlan mechanikával - dehát egy rossz futású mozdonyt először úgyis rendbe kell rakni, és csak utána lehet dekóderezni... 

Összegzés? Azt hiszem, megvan a Lenz gold mini alternatívája nálam. Árban és tudásban is jó. Ja - árak a csehmodell.hu honlapon...

6 komment

Címkék: dcc scale n digitrax

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr264311302

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IST 2012.03.20. 07:02:55

Egy hangdekódert is kipróbálhatnál majd tőlük. :-)

242 P1 2012.03.20. 14:31:44

ABC fékezést tud?

crash 2012.03.20. 15:02:15

ABC nincs.
Őszintén szólva van egy marék Lenz dekóderem, ami tudja, de sosem használtam. Olyan emberről sem tudok, aki használná....

2012.03.20. 16:52:15

Mi az az ABC-fékezés? (És mi a baj a Lenz dekóderrel?) Nem különösebben ismerem a dekóderek világát, egy pár szóban ha valaki elmesélné =)

242 P1 2012.03.29. 08:40:05

@LököttZsiráf: A Lenz ABC (Advanced Brake Control) öt diodából áll, (4 sorba, és egy párhuzamosan, ellentétes irányban kötve). Ez a menetirány szerinti jobb sínszálra van rákötve (a sima és az ABC számára elszigetelt szakasz között). Kikapcsolt állapotban a párhuzamosan bekötött dióda nincs az áramkörbe kapcsolva. Ha be van kapcsolva, akkor asszimetrizálja a sínjelet, amit az erre alkalmas dekóderek érzékelnek és a beállított parancsot (megáll, megáll utána elindul ellentétes irányba) a dekóderbe beállított lassulás, gyorsulás értéknek megfelelően hajtják végre. Az ellentétes irányból jövő vonat (tehát aminek a bal oldalára esik az ABC) figyelmen kívül hagyja.

2012.04.03. 07:56:32

@Ikarus 242: Köszönöm szépen! Egyszer majd igyekszem ezekkel testközelből is megismerkedni, úgy érzem, kissé elrobogott mellettem a technika. =)
süti beállítások módosítása