Vagy az év első modellvasúti csalódása - nem tudom, remélem nem lesz több ebben az évben. Régóta a polcon van a modell - január első heteiben érkezett - de még nem írtam róla. Gondolom ebből látjátok, hogy nem kicsit csalódtam a KATO MÁV festésű Nohabjában - ha örömködtem volna neki, akkor egyből írtam volna róla. Most, hogy van időm posztolni, azért pótolom az elmaradást.
Két éve tűkön ül mindenki, mióta a Lemke piacra dobta a KATO Nohab modelljét - mindenki csak szuperlatívuszokban tud róla nyilatkozni. Szuperrészletes, szuperjó a futása, és ennek természetes folyományaként szupercsalódás a magyar változat. Hogy miért, lentebb kiderül.
De mit vártam? Azt semmiféleképp sem, hogy 100%-ig pontos modellt kapjak - az naivitás lett volna. De azt elvárhatja az ember, hogy a lehetőségekhez mérten a gyártó kihozza a modellből, amit lehet. Itt nem ez történt.. de mennyire nem! Nekem személy szerint hatalmas csalódás a modell - a nemtörődömség maximalizmusa és a minőségellenőrzés minimuma. Lehet Lemke azt gondolta, a magyar modellezőknek ez is jó lesz ?
Először is a modell orrán ajtó van. Jogosan lehetne elvárni, hogy ha már a KATO repertoárjában van olyan modell, amelynek a karosszériája megfelel a MÁV változatnak, akkor abból készüljön az M61 modellje. Erre nem lelek magyarázatot. A másik alapvető hiba a gép színe - az eredeti nem ilyen világospiros. A igazi mozdonynak sokkal sötétebb piros színe van, már-már meggypiros. Ez a két dolog olyan hiba, ami kiküszöbölhető lett volna, ha valaki a KATO-nál (vagy a Lemke-nél) veszi a fáradtságot, és áttanulmányozza a mozdonyról fellelhető képeket. Egyszerű nemtörődömség, ami agyonverte a modell értékét.
Persze, el lehet mondani, hogy hogy a forgóváz sem stimmel, és a tetőn nincsenek villogók és ilyen antennák, de szerintem nem lehet elvárni a cégtől, hogy párszáz darabos széria miatt új szerszámokat gyártson. De azt le lehetnek várni, hogy a rendelkezésre álló, megfelelő karosszériát használja a modellhez, és az alapszínt eltalálja.
Ami még felháborítóbb, a modell feliratozásának és festésének minősége. Ilyen hiba, hogy a mellgerendára - a két ütköző között - valahogy nem jutott festék, így az a föccsöntésre szolgáló műanyag szép fekete színében tündököl. Ha ez nem lenne elég, akkor a tamponálás az orron csapnivaló - szőrös a vonalak széle. Hogy miként lehet ilyet csinálni, nem tudom.
A mozdony oldalán a fehér csíkok nem mindig fekszenek be az oldalfalon végigfutó bordák közé. Van hogy rajtuk, van, hogy mellettük fut. E mellett a csík takarása sem tökéletes, szépen átlátszik alatta az eredeti szín. A rácsozat festése pontatlan - mintha elmozdult volna a festésekor a maszk. Ráadásul alutáblát, pályaszámot a mozdony oldalán nem kell keresni, mert nem jutott rá.
Amin nevettem, hogy a KATO-nak rendelkezésére áll a magyar kivitelnek megfelelő pályakotró. Ennek ellenére, a "sarkköri" kivitelnek megfelelő van felszerelve a mozdonyra, mindenféle festés nélkül. Van még ugyanebből a pályakotróból egy pár a dobozban, szintén festetlenül. Azonban meglepetésképpen mellékelnek egy darab, magyar kivitelnek megfelelő pályakotrót, ami kapcsolóval használható, és még egyet, ami kapcsoló nélküli kivitel. Semmi logikus érv nem hozható fel a mellett, hogy ennek miért kellett így lennie. Egyszerűen össze lett csapva az egész - mind a modell, mind a csomagolás.
Számomra ez a modell volt az egyik legjobban várt modell az idén. A nemtörődömség, a a minőségellenőrzés teljes hiánya az év legjobban várt modelljét egy ipari hulladékká degradálta. Eddig nekem a KATO a prémium minőséget jelentette - a Lemke lerombolta ezt.
Utolsó kommentek