Már-már pironkodtam, hogy ritkulnak a posztok, mert elhavazódtam egy cseppet. A munka mellett bejött az új modellklub rendezgetése-szervezése, mostanság ez vitte az időt, nomeg a modellezhetnék is rámtört. Blogolni meg nem maradt sok idő.... Azonban Zorky megmentette a helyzetet, új vendégposzttal örvendeztetett meg bennünket, ezúttal a Tadgs gabonaszállítókról. Tessék örömmel fogadni, és kommentelni ezerrel!
A mostani fényképsorozat a Tadgs, azaz nyitható fedelű, 4 tengelyes, gravitációsan adagolható, tetszés szerint mindkét oldalra üríthető, magas építésű, gabonaszállítókról szól. A Fleischmann az idén tervük szerint kiadja a korábbi korábbi Roco modellek több szempontból is átalakított változatát.
Elöljáróban annyit hogy a fényképsorozatokkal azt taglalom, hogy Kelenföldi tapasztaltaim szerint a valóságban, a kapható N-es modellek tükrében, milyen vagonok futnak, azokból milyen szerelvényeket állítanak fel. Akik a modellekről többet szeretnének megtudni azok számára ajánlom a spurweite-n adatbázist.
ÖBB változat: Roco 25201, felújítva Fleischmann 845404
Nem meglepő, hogy a szomszédságunkból gyakran átjár, bár jóval ritkábban látható mint a MÁV-os típusok. A Fleischmann tervei szerint a korábbi Roco vagonokon oldalsó támaszain alkalmazott szögletes kikönnyítsek ívháromszögesre lesznek cserélve, ahogy ez a valódi vagonokon is van.
DB barna változat: Roco 25200, felújítva Fleischmann 845401
Ez a típus is gyakori vendég kicsiny hazákban sajnos még a piros változatával nem találkoztam, de elképzelhetőnek tartom, hogy már járt nálunk.
DR „Getreide” feliratos vagon: Roco 25203, Fleischmann 845402
Igazán meglepő, hogy ezekből a veteránokból is látni átfestetlen változatot. Az itt látható kép kicsit csalóka, valójában nem DR, hanem DB vagonról van szó, csak a „B” alsó szára lekopott. A modellénél a DB változattal azonos készült, pedig az itt látható vagonon rengetek az eltérés: a támaszok, a létrák, a surrantók alakjában elhelyezésében. Talán a németeknél a modellnek megegyező változat is futott.
FS változat: Roco 25202
Nagy meglepetésemre ilyennel is találkoztam Kelenföldön, és még a szerkezetében is kivételesen nagy az egyezés.
Korábbi fényképsorozatban a tartályvagonokról nem tértem ki az átfestésekre, mivel erre végeláthatatlanul sok lehetőséget láttam, így kérdés kezelhetetlenek tűnt. A Tadgs jóval szűkebb kategóriájában más a helyzet.
A korábban Roco által kiadott most Fleischmanntól várható típusok átfestése kiváló lehetőség, a MÁV témát kedvelőknek. A teljesség kedvéért érdemes megemlíteni, hogy a MÁV és Gysev kocsik egységesen a következőkben térnek el a német változatoktól: íves a fedelük, nem szegmentált; az oldalsó támaszok függőlegesek, nincsenek enyhén megdöntve; a merevítők kikönnyítése nagyobb. Ezek a fedél kivételével elég apró alig észrevehető különbségek. Remélem még készülnek átfessétek, vagy esetleg egy Fleischmann Gysev változat. Jó lenne posztot látni róluk.
Gysev változat: KiskuN 4103
MÁV változat: KiskuN 4005, 4008
MÁVCargo paradicsom vörös változat.
MÁVCargo kék változat
Meglepettemen tapasztaltam, hogy a MÁV ennél a vagonnál eltért a szabványos gyárilag paradicsom vörös majd az UV sugárzás hatására fokozatosan világosodó barna vagonoktól. Amikor először megpillantottam azt hittem a PKP egy vagonját látom, ahogy kék vagonoktól már megszoktam. Egy ilyen átfestés is érdekes volna, ahogy ezt az H0-ban ALBERT modellnél meg lehet tekinteni.
RailCargoHungary változat
Szlovén változat
Ugyan nem vág pontosan a témába, de úgy érzetem érdekesség képen mégis érdemes megemlíteni a Szlovén Tadds-z típust. A létrák és az oldalsó támasz cseréjével élethű modell volna készíthető.
Szerelvények
A szlovén vagonokra az jellemző, hogy homogén szerelvényben futnak 10-14 vagonnal. Az ÖBB-nél is gyakori a homogén szerelvény, de leginkább más teherkocsikkal kombinálva 6-10 vagont látni együtt. A többi típusnál sokféle kombinációt előfordul, még az is gyakran látható, hogy a tehervonatban csak egy, vagy két gabona szállító kocsi van a többi más például nyitott vagon. Ugyanakkor az is előfordul, hogy a szerelvény kizárólag Tadgs vagonokat tartalmaz, de abból akár két tucatot is.
Mozdony
Kelenföldön leggyakrabban Gigantot és Tauruszt látni a gabona szállítók előtt, de minden más is előfordul, amit tehervontatásban használnak.
Utolsó kommentek