Megjött a hó, az aktuális tél és az idei év első rendes hava. Rémisztő előrejelzések érkeztek, harminc centiméter feletti hóról, ebből lett kb. hat centi. Két dologra nagyon jó az ekkora hó: hogy a félősebbje otthon maradjon, illetve hogy a vasútbarát fajta nekiveselkedjen vonatot fényképezni.
Vasárnap délelőtt én is felkerekedtem, hogy lencsevégre kapjam, és utazzak egy kört a Gyermekvasút nosztalgia-szerelvényével. Egyrészt, imádom a kisvasutakat, a gőzmozdonyokat, és szeretek - szeretnék ha tudnék - havas fotókat készíteni. Úgy gondoltam, egy kis gyakorlás havas témákkal pont jó vasárnap délelőttre.
Nem tudom, ki, hogy van vele, de szerintem két dolgot a legnehezebb fotózni: a gőzmozdonyt, és a havas tájat. Mindkettőt a nagy kontrasztok miatt. Ezen egy dolog tud túltenni: gőzmozdony a hóban.
Ha havas témát fotózok, az UV-szűrő mindig az objektíven van. E mellett a fehérfény-egyensúlyt a felhős égnek megfelelőre veszem - ezek azok a dolgok, amelyeket alapnak tartok. Persze így is előfordul, hogy a feldolgozás során egy kicsit a melegebb fény irányába kell húzni a képet, de első nekifutásra jó.
A képek feldolgozásához (piszkálásához) Mac-et használok, és megvettem az Aperture programot - ami a hozzáértők szerint több, mint elég az ilyen dolgokhoz. Nomeg, az Aperture hatvan, míg a Photoshop - mivel se diák, se tanár nem vagyok - hétszáz dollárba kerül. Ez utóbbi egy cseppet húzós.
Valamely Mac-es magazin (MacWorld, Mac User, nem tudom pontosan) egy korábbi számában olvastam egy cikket a téli fotózásról, meg hogy a programokkal mit lehet bűvészkedni. A cikkíró azt javasolta, hogy ha valaki télen fotózik, akkor a fényt középpontosan oda mérje, ahol a téma van, és mivel minden fehér, erre adjon egy +0.7 - 2.0 közötti fényértéket pluszban. Hiszen úgyis RAW-ban kell fotózni, és ezt később könnyebb csavargatni, finomítani.
Az volt a cikkben, hogy nyugodtan próbáljuk ki, mert a hóban kell ennyi túlexponálás. A 2.0-át kétkedve fogadtam, de pl.a poszt legelső képe ilyen beállítással készült!
Lőttem az elején pár képet +0.7-tel, és +1.3-mal, és amikor megnéztem a gép kijelzőjén a képet, nem volt rossz, sőt! Ok, a környék ki volt égve - fehér volt minden - de a gőzös és a járművek szépen kirajzolódtak. Na, tetszik ez a dolog, fotózgassunk. Hálistennek' (meg a hónak) nem volt eszeveszett tömeg a GyV-n, néhányan bátorkodtak csak kimenni a természetbe, így viszonylag problémamentesen (képbe beleálló emberek nélkül) fotózhattam.
Otthon memóriakártya be a gépbe, és az Aperture gyorsan benyalta a könyvtárába a képeket. Sok képnél annyira bevált ez a fajta beállítás, hogy csak annyi kellett, hogy itt-ott a expozíción és a kontraszton állítsak, és már nagyjából jó is volt a kép. Nem mondom, hogy maximálisan meg vagyok elégedve az eredménnyel - most is látok pár fotót, amelyeknél lehetne igazítani egy kicsit a fehérfény-egyensúlyon, vagy épp egy cseppet sötétíteni, de alapvetően elégedett vagyok. Nem tökéletesek a képek, de kipróbáltam egy új módszert, és nagyon nem is rontottam el.
A poszt végére jöjjön a kérdés: ki, hogyan szokott télen fotózni? Tudom, melegen felöltözve és sapkában, de a kommentekben inkább arról beszélgessünk, hogy milyen beállításokkal érdemes egy hasonló témájú képnek nekifogni, és ki, mire szokott figyelni.
Utolsó kommentek