Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) shinkansen (6) Shinkansen (1) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Vasútbuzulls Londonban

2012.01.15. 13:09 IST

Jó régóta lógok már ezzel a bejegyzéssel... A szeptemberi londoni vonatos utunk első részét már olvashattátok korábban (aki nem tette meg az kattintson ide és pótolja sürgősen), úgyhogy jöjjön a második rész. Míg a kirándulásunk első napja arról szólt, hogy Wight szigetére elruccanjunk és az oda "száműzött" metrót kipróbálhassuk, addig a második napot a metrózásnak szenteltük, vagyis inkább a Londonon belüli közlekedésnek. Képekkel alaposan megszórt beszámoló következik, amelyhez nem árt egy London térképet sem nézegetni, hogy nagyjából képben legyetek merre is voltunk.

 

Túránkat Greenwichben kezdtük (a térkép jobb alsó felében megtaláljátok), hiszen itt volt a szállodánk. Még hetekkel az indulás előtt nagyon baba kis menetrendet állítottam össze arról, hogy merre is mehetnénk, de talán mondanom sem kell, hogy nagyon-nagyon hamar megdőlt a terv és kis idő után már ad-hoc alapon közlekedtünk. Mindenesetre reggel felpakoltuk magunkat feltöltött akkumulátoros fényképezőgépekkel, némi rágcsával és bevetettük magunkat a Temze alá. Na persze nem fúrógéppel, hanem gyalogosan. Greenwichnél ugyanis van egy gyalogos alagút ahol némi lépcsőzés után kényelmesen át lehet sétálni és gondoltam ezt nem kellene kihagynunk, pláne mert a túlpartról is jól néz ki az a városrész. Ennek megfelelően a Dockland Light Railway-re Island Gardens-nél szálltunk fel, ahonnan alig 3 megállót utaztunk eégszen South Quay-ig.

Itt egyrészt fotószünetet tartottunk, másrészt bevártuk a megfelelő járatot. Amivel jöttünk az ugyanis Bank végállomással közlekedett, mi meg Stratfordot céloztuk meg. South Quay egyébként arról nevezetes, hogy korábban ez a megálló kissé arrébb volt, azonban a szerelvények két kocsisról három kocsira való bővítése okán az állomást meg kellett volna hosszabbítani. Mivel a korábbi elhelyezkedés nem tette lehetővé ezt (a peron két végén is egy-egy éles ív volt), ezért szimplán felépítettek egy új állomást, a régit pedig megszüntették és lebontották. Az újon elférnek a három kocsis vonatok egyrészt, másrészt pedig a peronról remek fotókat lehet lőni:

A megfelelő járat bevárása után a célunk Startford volt, mondván nem csak a DLR visz oda, hanem az Underground és az Overground szerelvényei is, valamint nagyvasúti megálló is egyben. Útban odafelé megálltunk Pudding Mill Lane-en vonatokat fotózni:

Sajnos túl nagy szerencsénk nem volt, csak Class 315-ös motorvonatok zúgtak el mellettünk. Nyilván várakozhattunk volna többet is, csak akkor meg utazgatni nem tudtunk volna. Érdemes megfigyelni a síneket, melyeket elővárosi és távolsági vonatok is használnak, míg a hozzánk legközelebb esőt a DLR szerelvényei.

Ez a megálló egyébként arra is jó volt, hogy megcsodálhassuk az építés alatt álló olimpiai stadiont valamint tornyot:

Na de haladjunk is tovább, elértük Startfordot, ahol szemrevételeztük a Central Line-on járó, az ADtranz által gyártott 1992-es sorozatú metrószerelvényt:

Majd aztán lemenjünk a Jubilee Line peronjaira is, ahol szintén jöttek-mentek a vonatok, a képen éppen két Alstom féle 1996-os sorozatú jármű található, a bal oldali éppen érkezik be a végállomásra:

Jöjjön egy kép arról is, hogy voltaképpen mekkorák a szerelvények ha Tube-ról beszélünk, azt hiszem jól illusztrálja miért kell figyelni a beszállásnál, illetve miért csak a jármű közepén lehet normálisan felegyenesedve állni a némileg magasabb embereknek:

A peronon fotózkodva észrevettünk egy gyalogos felüljárót a közelben, gondoltuk onnan is készítünk egy-két képet. Meg ahogy azt Móricka elképzeli... Ami messziről viszonylag magas korlátnak és fölötte üres térnek tűnt, az közelről viszonylag magas korlát és összekarcolt, koszos plexi volt, ami rá is nyomta a bélyegét a képek minőségére. Nem mellesleg a fél állomást meg kellett kerülni miatta, ezzel is elvesztegetve fél órát a napból. Azért beteszek ide egy képet, csak hogy lássátok hogyan néz ki egy metróvégállomás arrafelé:

Stratfordban az volt az alapvető cél, hogy megnézzük a London Overground szerelvényeit és ha lehet akkor ki is próbáljuk azokat.

A képen is látható Class 378-as a Bombardier villamos motorvonata, az Electrostar család tagja, Capitalstar névre hallgat. 2008-ban kezdték el gyártani, összesen 57 szerelvény készült belőle. A fenti jármű a 378/2-es sorozatba tartozik, így nem csak azért néz ki jól mert le van mosva, hanem azért is mert ezt a sorozatot 2010-2011-ben gyártották le, így borzasztóan fiatal még a jármű. Ez a sorozat egyébként kétáramnemű, így felsővezetékről és harmadik sínről is gond nélkül üzemeltethető. Max sebessége 75 mph azaz 121 km/h ami tökéletesen elegendő a városi közlekedésre. Jellemző még a vonatra a nemzetköziség, ugyanis több országból származnak az egyes darabjai, csak példaként pár: forgóvázak Németországból, belső panelek Kínából, elemek Franciaországból, ajtómechanika Ausztriából, motorok Svédországból, a kamerarendszer Kanadából és egy rakat minden nyilván az Egyesült Királyságból.

A belső elrendezése is a városi közlekedést erősíti, a négykocsis vonat teljes mértékben átjárható. Az ülések metrószerűen vannak elhelyezve, poggyásztartó sincs, kapaszkodók viszont igen. Londoni hagyomány szerint utóbbiak a vonal színére vannak festve, ami az Overground esetén a narancssárga.

A fenti kép már Gospel Oak állomáson készült, eddig jöttünk ugyanis a Class 378-assal. Itt átszálltunk egy másik Overground vonalra, mivel tudtam, hogy azon a még újabb Class 172-es motorvonatok közlekednek. Megérkezésünkkor bent is pöfögött az állomáson egy ilyen jármű:

A Class 172-es sorozat szintén a Bombardier-nek köszönhető, az első példányok 2010-ben hagyták el a Derby-ben lévő gyártóbázist, így például a fenti képen található vonat is. A Turbostar nevű jármű ugyanúgy 121 km/h-t tud, viszont dízel motorvonatról beszélünk, nem villamosról. A /0-s sorozat a London Overground-on rója köreit. Érdekességképpen megemlíteném, hogy a London Midland társaság is rendelt Class 172-est, annak a típusnak azonban teljesen más az orrkialakítása, még egy átjáróajtót is kapott. Nekem a fentivel speciel jobban tetszik.

Szintén figyelemreméltó, hogy mennyivel más a belső kialakítása a Class 378-ashoz képest. Itt már "rendesen" vonatszerű az utastér, így négyes üléseket is találhatunk. A futása amúgy kellemes volt a járgánynak, a motor fokozatváltását ugyanakkor érezni lehetett. A zajcsillapításnak köszönhetően túlzottan sok hang nem jutott az utastérbe, kellemesen el tudtunk beszélgetni a dízelmotor ellenére. Egyedül az ülések tetején lévő kapaszkodókat nem tudom megszokni, ritka béna, használhatatlan és kényelmetlen darabok.

A vonatra felszállva kiderült, hogy nem megy végig a teljes vonalon a járat, ha jól emlékszem csak South Tottenhamig közlekedett. Ez nekünk nem igazán számított, Harringay Green Lanes megállóban ugyanis le akartunk szállni, hogy onnan átsétáljunk a kb 1,5 kilométerre lévő Manor House nevű állomásig, amely a Piccadilly vonalhoz tartozik. Utóbbin btx akart utazgatni egyet, mert egészen nagy része megy a földfelszín fölött. Leszállást követően csináltam egy képet az utcáról is, csak hogy megmutassam Londonban sem kizárólag emeletes buszok járnak (fent egy Class 172-es halad el):

Manor House megállóban az érkező Piccadilly szerelvényhez sétálva:

Sokáig mondjuk nem utaztunk, mert Holbornban leszáltunk, hogy beugorjunk egy modellboltban, szerettem volna megcsodálni a kínálatot. Nyilván nem vettem semmit, a londoni árak jóval magasabbak a Hattons boltjánál még úgy is, hogy a postaköltséget beleszámolom. Innen továbbsétáltunk Covent Gardenbe, hogy a London Transport Museum boltjában elverjünk egy rakat pénzt mindenfajta közlekedéshez kapcsolódó könyvre, videóra és apróságokra. btx beszerzett egy gyönyörű, limitált példányszámos metrómodellt, gyakorlatilag megjelenés előtt megkapva azt, de erről reményeim szerint majd később fotókkal alátámasztva beszámol itt nekünk. A vásárlás után visszatértünk a Piccadillyhez és egészen Rayners Lane-ig mentünk, eljutva ezzel a reggeli kiindulópontunkhoz képest a város túloldalára:

Ez az állomás azért jó, mert itt válik ketté a város felé vezető Piccadilly és Metropolitan vonal (gyakorlatilag az épület mögött a Metropolitan balra megy, a Piccadilly jobbra), így aztán többfajta szerelvény is elcsíphető:

A hátsó szerelvény egy A sorozatú egység a Metropolitan vonalon, amely jóval magasabb felépítésű, ezért van a különbség, míg elöl egy 1973-as sorozat a Piccadillyről. Az állomás azért is jó, mert a másik irányba fordulva van egy kihúzó az itt végállomásozó vonatoknak (1973-as sorozatok):

Valamint azért is jó, mert megfigyelhetjük, hogy a londoni metrón valójában fenékig tejfel az élet (foltok egy A sorozaton):

Továbbá olyanokba is bepillanthatunk amibe máskor kevés az esélyünk (1973-as vezetőállás):

No meg persze megpillanthatjuk a "szigorúan titkos" S sorozatú szerelvényeket:

Utóbbihoz kapcsolódik a napunk mélypontja, egy metróalkalmazott odajött hozzánk és kerek perec megtiltotta a fotózást, mondván nem szabad ezeket az új járműveket fényképezni, mivel még "bejáratósok". A dolog azért volt vicces, mert már lehetett használni őket, utaztunk is rajta, de azért jó fiúk voltunk és elraktuk a fényképezőgépeinket, nem csináltunk belőle különösebb problémát. Azon az egy fickón kívül amúgy mindenki jól viselte a fotózásokat, semmilyen problémánk nem volt, igaz mindig betartottuk a szabályokat, nem másztunk jelzőkre, épületek tetejére mint ahogy az itthon sajnos szokás egyeseknél.

A fenti képen amúgy az S sorozat belseje látható. Ez az első szerelvény a londoni metróhálózaton ami teljes egészében átjárható és egylégterű, kanyargósabb részeken elég érdekes látványt nyújtva ha belülről nézzük a vonatot. A sorozatot egyébként a Bombardier gyártja, 191 vonatra kaptak megrendelést, hogy lecserélhessék a londoniak a Metropolitan, a Hammersmith & City, a District és a Circle vonalak 177 kellőképpen idős szerelvényeit. 2010 óta vannak szolgálatban az első példányok, egészen 2011 novemberéig folyamatosan is szállította az elkészült darabokat a gyár, azóta viszont nem vesznek át több vonatot mert gondok vannak a megbízhatósággal. Nekünk ilyen problémánk nem volt, így Baker streetig vonatoztunk, akarom mondani metróztunk vele.

Jellemző képet mutat az állomás: a föld felszíne alatt helyezkedik el tulajdonképpen, ugyanakkor az egyik fele teljesen nyitott. Több ilyen megálló is van London területén, nagyon hangulatos darabok. Itt amúgy visszafordultunk, hogy egy alkalmas Circle vonali szerelvénnyel meglátogathassuk Paddington állomást:

Ide pedig azért jöttünk el, hogy HST-ket simogathassunk egyrészt (lásd a fenti kép bal oldalán álló két szerelvényt), másrészt mert Rail Simulatorban illetve RailWorks-ben is szerepel ez az állomás, rengeteg virtuális vonatot vezettünk már ki innen vagy álltunk be velük az ütközőbakokig, így aztán élőben is látni kellett. Nekem újra, a többieknek pedig először.

Ha pedig már itt voltunk akkor nem maradhatunk le a Heathrow Express-ről sem, amely szolgálatot Class 332-esek végzik (Siemens és CAF gyártmány) Paddington állomás és Heathrow repülőtér között.

A végére pedig nem maradt más mint egy HST és egy Class 165-ös együttállása szintén Paddingtonon. Innen már csak vissza vezetett az utunk a szállodába, na meg a greenwichi esti életbe.

4 komment

Címkék: london london underground dockland light railway london overground

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr843548718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

242 P1 2012.01.15. 16:52:18

"Londonban sem kizárólag emeletes buszok járnak" Ez már nosztalgia kép. Csuklós Citaro-kat már száműzték (megfelelő pótlás nélkül). Furák ezek a metrók (kivéve az A), fúrhatnának rájuk még egy lámpát, így túl szimmetrikus.

mogyi1976 2012.01.18. 16:50:14

Hello Ist!

Nagyszerű volt a beszámoló! Én csak annyit tennék hozzá az utolsó képekhez, hogy 2 éve volt szerencsém mind a Heathrow Expresshez, mind pedig a HST szerelvényeihez és mindkettő lenyűgozött. Főleg a HST, mivel azzal Bristolig mentem és a Bath környéki dimbes-dombos (hegyes) környék megkapó látvánnyal bír. Ha egyszer lesz időtök és némi pénzetek érdemes egyszer elutazni a HST-vel mondjuk Bathig.

Üdv: Mogyi

IST 2012.01.18. 22:32:20

@Ikarus 242:
Na látod ezt nem tudtam, szeptemberben még meglehetősen sok ilyen busszal találkoztam.

IST 2012.01.18. 22:35:04

@mogyi1976:
Heathrow Express-szel már én is utaztam, egyszer amikor jöttünk haza Londonból a Piccadilly le volt zárva, így nem lehetett vele kijutni a Heathrow reptérre, viszont a bérlettel felengedtek az Express-re, szóval vonatoztunk.
HST-vel való utazáshoz még nem volt szerencsém, bár pont Bath-ban már voltunk, kocsival mentünk megnézni a várost. A városban sétálva viszont láttam és hallottam egy induló HST-t, nem semmi volt, megvan a maga egyedisége.
süti beállítások módosítása